Svensk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cata05

Svensk statsborgerskab

Indlæg af Cata05 » 11.01.2025 18:13:34

Hej,

Jeg håber I kan svare mig helt præcist på det da jeg har fået to forskellige svar.

Det handler om svensk statsborgerskab til ægtefælle. (Ikk EU statsborger)

Vi har fået at vide at man kan søge så snart man har været i sverige i 5år selvom man ikk har permanent endnu..

Men vi har også fået at vide at man først kan søge det svenske statsborgerskab efter man har fået det permanente opholdskort (eu)

Til maj 2026 skal vi søge om permanent opholdskort via EU.
Men oktober 2020 rejste min ind til Sverige.

Håber jeg kan få et bedre svar herinde.

mhg

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af mhg » 14.01.2025 08:24:44

Reglerne fra migrationsverket:

Hur räknas din hemvisttid?
Om du hade permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för bosättning när du reste in i Sverige får du räkna tiden från den dag du kom till Sverige.
Om du inte hade permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för bosättning när du reste in i Sverige räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd i Sverige.
---
Om du har varit bosatt lagligt i Sverige i fem år, men inte har begärt ett intyg på permanent uppehållsrätt eller ansökt om ett permanent uppehållskort, görs en bedömning på om du uppfyller villkoren för uppehållsrätt i samband med din ansökan om svenskt medborgarskap.

Altså: hvis din mand have opholdstilladelse og formodentlig også når han havde opholdsRET efter EU-regler, kan han medregne hele tiden, fra han rejste ind i Sverige (husk dog på at der kan være fradrag for udlandsrejser). Ellers kan han først regne fra den dag, han afleverede ansøgning om opholdskort.

OG hvis man endnu ikke har fået permanent ophold, vil de vurdere om man opfylder bopælskravet, når man ansøger.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Moazb

Indlæg af Moazb » 21.04.2025 20:36:28

Jeg har et spørgsmål i forlængelse af dette.

Min kone skal også søge om statsborgerskab men først i 2027 og permanent samme tid.

Spørgsmålet er at man skal bo 5 år i Sverige, men min og kone og mig var uden for EU i 7 måneder grundet familie helbred. Er det noget som skal skabe problemer i hendes permanent opholdskort og hvis man undlader at fortælle dette, er det noget de finder ud af? da der er ingen stempel eller noget i hendes pas.

Vi har i hele perioden haft adresse i Sverige, så der ikke tale om afmelding eller ligne.

Og hvis min kone har været ude 7 måneder, vil det betyde hun skal vente 7 måneder mere på permanent?

På forhånd mange tak!

mhg

Indlæg af mhg » 01.05.2025 20:41:02

Så lang tid ude vil skulle lægges til optjeningstiden. Man bør ikke fortie oplysninger, det kan koste opholdstilladelsen, når det opdages, og det KAN opdages, også uden stempler i passet.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar