Hejsa derude!
En lidt unik (og så måske alligevel ikke) situation men jeg er i tvivl.
Min partner kommer til EU (Østrig) på et besøgs/ferie visa igennem noget fodbold, som viser sig at være et scam. (Tale as old as time)
Efterfølgende kommer han til Sverige og bor her med nogle bekendte.
Han bliver i Sverige efter at hans visa udløber, ender med at blive tjekket af politiet og bliver anholdt grundet manglende visa. I den forbindelse ansøger han om asyl, som er blevet afvist men nu er anket og han afventer nyt svar.
Hans advokat/Migrationsverket har anbefalet at søge ophold igennem en evt. partner, da der som udgangspunkt ikke gives asyl status til ghanesere.
Mit spørgsmål går på, hvis vi vælger at flytte sammen og efterfølgende søger om opholdstilladelse igennem EU reglerne, vil det så kræve at han tager tilbage til Ghana og søger derfra eller er det muligt for ham at blive i Sverige og starte processen, hvis det sker inden at hans “appeal” bliver afvist?
Jeg er dansk statsborger, bor i Sverige og arbejder i Danmark.
Jeg har for +10 år siden været gift og her gjorde vi brug af EU regler, dog under andre omstændigheder.
Herudover har jeg hørt at aldersforskel kan tælle negativt når man bruger svenske regler, gælder der det samme for EU reglerne? 12 års aldersforskel.
Tak på forhånd for alle gode råd og tips
Muligt at søge om ophold som samboende?
Re: Muligt at søge om ophold som samboende?
Så længe han ikke har lovligt ophold (og det har han ikke), kan I næppe i lovens øjne blive anset som samlevende. I øvrigt kræver det 18 måneders registreret samliv, før man kan benytte EU-reglerne til at blive familiesammenført. Så ja, han må tage tilbage til Ghana, og du må tage med, så I kan etablere et samliv der, før I kan flytte til Sverige/andet EU-land end Danmark på EU-regler.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak for svar.
Migrationsverket informerede at så længe hans sag/appeal er under behandling, har han ret til at arbejde og har fået dokumentation derfra til hans arbejdsgiver og han har adresse i Sverige p.t så jeg formoder hans nuværende ophold er lovligt, så længe han ikke har modtaget det endelige afslag?
Jeg undersøger mulighederne for de 18 mdr i Ghana.
Migrationsverket informerede at så længe hans sag/appeal er under behandling, har han ret til at arbejde og har fået dokumentation derfra til hans arbejdsgiver og han har adresse i Sverige p.t så jeg formoder hans nuværende ophold er lovligt, så længe han ikke har modtaget det endelige afslag?
Tak for svar.
Herudover blev han anbefalet at finde et job med høj nok indkomst til at søge arbejds-visa - det er dog ikke så let i Sverige, uden det svenske sprog.
Herudover blev han anbefalet at finde et job med høj nok indkomst til at søge arbejds-visa - det er dog ikke så let i Sverige, uden det svenske sprog.
I givet fald er svenske regler markant anderledes end danske. I DK er asylansøgere ikke at anse for lovligt bosatte, og kan fx kun undtagelsesvis få lov at gifte sig, fx hvis de kan godtgøre et årelangt forhold med en person med gyldigt ophold/dansk statsborgerskab og at have fået børn med vedkommende.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG