Trin-for-trin - EU-reglerne - sekundær fri bevægelighed
-
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Trin-for-trin - EU-reglerne - sekundær fri bevægelighed
Selve denne Trin-for-Trin finder du i den næste kommentar. Her indledningsvis vil vi blot gøre opmærksom på, at den hidtidige om EU-reglerne er blevet ændret, så den kun handler om at flytte til et andet land (det, der også i juraen kaldes den primære fri bevægelighed), og den her i tråden handler om at komme hjem igen til Danmark (det kaldes den sekundære fri bevægelighed). Håber I får glæde af dem begge to.
Er der spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig nedenfor.
Med venlig hilsen
ÆUG rådgivningsteam
Er der spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig nedenfor.
Med venlig hilsen
ÆUG rådgivningsteam
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
- Kontakt:
Re: Trin-for-trin - EU-reglerne - sekundær fri bevægelighed
TRIN-FOR-TRIN – SÅDAN GØR DU – FAMILIESAMMENFØRING – SEKUNDÆR FRI BEVÆGELIGHED (flytning tilbage til Danmark fra et andet EU/EØS-land)
Du har nu boet i et andet EU/EØS-land (begrebet ”gæstelandet” bruges herefter) i et stykke tid og I overvejer at tage videre til Danmark. Denne Trin-for-trin dækker denne øvelse.
1. Først er det vigtigt, at jeres forhold er konsolideret, som det hedder i en EU-dom. Ligeledes ligger der en EFTA-dom på, at du skal have opholdt dig i gæstelandet i mindst 3 måneder kontinuerligt forud for flytningen tilbage til – i dette tilfælde – Danmark. Din ægtefælle skal blot have opholdt sig i gæstelandet i mindst 2-3 uger.
2. Udover at opfylde betingelserne i punkt 1, skal I også begge to (det er ikke nok at du gør det) dokumenterer faktisk og reelt ophold i gæstelandet. Denne dokumentation skal fremlægges overfor SIRI i Danmark i forbindelse med at I flytter tilbage til Danmark, og dokumentationen består i en lejekontrakt eller skøde, huslejekvitteringer, kvitteringer for betalte faste forbrugsafgifter, licens, internetopkobling og ikke mindst kontoudskrifter fra banken på, at I har brugt penge i gæstelandet dagligt eller næsten dagligt. Hvad I derudover vedlægger, der kan bakke jeres ophold op, er op til jer selv.
3. Hvad angår at bruge penge dagligt eller næsten dagligt, behøver det ikke nødvendigvis at være dagligvarerindkøb på daglig basis. Det kan sagtens være en tur for eksempel i supermarkedet den ene dag, indkøb hos isenkræmmeren den næste dag, boghandleren den tredje dag, tøjbutikken den fjerde dag og så videre. Det vigtige er at vise, at der er foregået transaktioner dagligt eller næsten dagligt under opholdet i gæstelandet. Alle transaktioner skal foregå i gæstelandet.
4. Der er tre måder, at komme tilbage til Danmark på, og I vælger selv hvilken af de tre muligheder, der passer jer bedst i jeres unikke situation:
a) Indgiv ansøgning om dansk EU-opholdskort mens I bor i gæstelandet, og der bliver I boende indtil I får svar fra SIRI, eller
b) Indgiv ansøgning om dansk EU-opholdskort mens I bor i gæstelandet, og flyt tilbage til Danmark mens sagsbehandlingen pågår, eller
c) Flyt først, spørg bagefter. Din ægtefælle har tre måneder fra ankomst til Danmark til at indgive ansøgningen.
5. Ansøgningsskemaet hedder OD2/A for din ægtefælles vedkommende og OD2/B for din ægtefælles eventuelle medbragte børn.
6. Fra ansøgningen er indgivet, skal hele processen være overstået indenfor en absolut max. frist på 6 måneder. EU-Domstolen har i en nyere dom fastslået, at afgørelsen skal være truffet, afgørelsen skal være forkyndt for den pågældende og – ved positivt svar – skal opholdskortet være den pågældende i hænde inden de 6 måneder udløber. De 6 måneder skal fortolkes på den måde, at hvis ansøgningen er indgivet f.eks. 12. januar, skal processen være fuldstændig afsluttet senest 12. juli.
7. Det anbefales at vedlægge al dokumentation sammen med ansøgningen. Dette er dog ikke noget absolut krav. Dokumentation kan sagtens eftersendes, men det kan gøre, at SIRI skal have fat i sagsmappen flere gange for at vurderer, hvornår de har nok til at kunne træffe afgørelse i sagen. Dog må de 6 måneder under ingen omstændigheder overskrides.
8. Det første opholdskort gælder i 5 år. Tidligst en måned før det udløber, kan din ægtefælle ansøge om et nyt opholdskort. Har vedkommende boet her i samtlige 5 år, får vedkommende et permanent opholdskort med en gyldighed på 10 år. I modsat fald får din ægtefælle et nyt opholdskort på 5 år.
9. At komme for sent med en ansøgning kan under ingen omstændigheder medfører, at din ægtefælle får besked på at forlade landet. Din ægtefælle kan højst få en løftet pegefinger og en symbolsk bøde for forseelsen.
Du har nu boet i et andet EU/EØS-land (begrebet ”gæstelandet” bruges herefter) i et stykke tid og I overvejer at tage videre til Danmark. Denne Trin-for-trin dækker denne øvelse.
1. Først er det vigtigt, at jeres forhold er konsolideret, som det hedder i en EU-dom. Ligeledes ligger der en EFTA-dom på, at du skal have opholdt dig i gæstelandet i mindst 3 måneder kontinuerligt forud for flytningen tilbage til – i dette tilfælde – Danmark. Din ægtefælle skal blot have opholdt sig i gæstelandet i mindst 2-3 uger.
2. Udover at opfylde betingelserne i punkt 1, skal I også begge to (det er ikke nok at du gør det) dokumenterer faktisk og reelt ophold i gæstelandet. Denne dokumentation skal fremlægges overfor SIRI i Danmark i forbindelse med at I flytter tilbage til Danmark, og dokumentationen består i en lejekontrakt eller skøde, huslejekvitteringer, kvitteringer for betalte faste forbrugsafgifter, licens, internetopkobling og ikke mindst kontoudskrifter fra banken på, at I har brugt penge i gæstelandet dagligt eller næsten dagligt. Hvad I derudover vedlægger, der kan bakke jeres ophold op, er op til jer selv.
3. Hvad angår at bruge penge dagligt eller næsten dagligt, behøver det ikke nødvendigvis at være dagligvarerindkøb på daglig basis. Det kan sagtens være en tur for eksempel i supermarkedet den ene dag, indkøb hos isenkræmmeren den næste dag, boghandleren den tredje dag, tøjbutikken den fjerde dag og så videre. Det vigtige er at vise, at der er foregået transaktioner dagligt eller næsten dagligt under opholdet i gæstelandet. Alle transaktioner skal foregå i gæstelandet.
4. Der er tre måder, at komme tilbage til Danmark på, og I vælger selv hvilken af de tre muligheder, der passer jer bedst i jeres unikke situation:
a) Indgiv ansøgning om dansk EU-opholdskort mens I bor i gæstelandet, og der bliver I boende indtil I får svar fra SIRI, eller
b) Indgiv ansøgning om dansk EU-opholdskort mens I bor i gæstelandet, og flyt tilbage til Danmark mens sagsbehandlingen pågår, eller
c) Flyt først, spørg bagefter. Din ægtefælle har tre måneder fra ankomst til Danmark til at indgive ansøgningen.
5. Ansøgningsskemaet hedder OD2/A for din ægtefælles vedkommende og OD2/B for din ægtefælles eventuelle medbragte børn.
6. Fra ansøgningen er indgivet, skal hele processen være overstået indenfor en absolut max. frist på 6 måneder. EU-Domstolen har i en nyere dom fastslået, at afgørelsen skal være truffet, afgørelsen skal være forkyndt for den pågældende og – ved positivt svar – skal opholdskortet være den pågældende i hænde inden de 6 måneder udløber. De 6 måneder skal fortolkes på den måde, at hvis ansøgningen er indgivet f.eks. 12. januar, skal processen være fuldstændig afsluttet senest 12. juli.
7. Det anbefales at vedlægge al dokumentation sammen med ansøgningen. Dette er dog ikke noget absolut krav. Dokumentation kan sagtens eftersendes, men det kan gøre, at SIRI skal have fat i sagsmappen flere gange for at vurderer, hvornår de har nok til at kunne træffe afgørelse i sagen. Dog må de 6 måneder under ingen omstændigheder overskrides.
8. Det første opholdskort gælder i 5 år. Tidligst en måned før det udløber, kan din ægtefælle ansøge om et nyt opholdskort. Har vedkommende boet her i samtlige 5 år, får vedkommende et permanent opholdskort med en gyldighed på 10 år. I modsat fald får din ægtefælle et nyt opholdskort på 5 år.
9. At komme for sent med en ansøgning kan under ingen omstændigheder medfører, at din ægtefælle får besked på at forlade landet. Din ægtefælle kan højst få en løftet pegefinger og en symbolsk bøde for forseelsen.
-
Min partner og jeg er ikke gift, hvordan beviser vi at vi har boet sammen i 20 måneder. Hvilke dokumenter vil vi blive spurgt om og hvor nem er processen ift. hvis vi var gift?
Det skal lige siges at vi har boet i Mexico meget af tiden, steder hvor man ikke har gået op i en lejekontrakt, og vi har boet sammen i min lejlighed i Danmark i alt 6 måneder over de sidste 20 måneder, hvor han jo ikke har stået på lejekontrakten.
Det skal lige siges at vi har boet i Mexico meget af tiden, steder hvor man ikke har gået op i en lejekontrakt, og vi har boet sammen i min lejlighed i Danmark i alt 6 måneder over de sidste 20 måneder, hvor han jo ikke har stået på lejekontrakten.
-
- Kontakt:
Besøg hos hinanden tæller ikke med i regnskabet.
-
Men vi har ikke besøgt hinanden, vi har boet sammen, været sammen hver dag. Men det tæller som besøg hvis vi ikke har en lejekontrakt i begge vores navne?
Det er ikke lejekontrakten, som er afgørende, men om man har opholdt sig landet med en opholdstilladelse - hvis man kun har haft turistvisum, tæller det helt sikkert ikke som at 'bo sammen'.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Mens den danske ansøgningsproces om EU-familiesammenføring er i gang, kan min hustru så rejse frit indenfor og ind og ud af EU med sit tjekkiske EU-opholdskort og (serbiske) pas f.eks Serbien-DK retur? Altså, vi rejser sammen til DK og indgiver ansøgningen, og mens vi venter i DK, må hun så rejse frit? Eller kan/vil/må SIRI eller andre inddrage det tjekkiske EU-opholdskort? Hun fik et "bridge visa" (bro-visum) klistret i sit pas under ansøgningsprocessen i Tjekkiet, men vi har ikke kunnet finde nogetsteds om Danmark bruger den slags.
Nej, man skal ikke indlevere hverken pas eller opholdskort. Så ja, hun vil kunne rejse i op til 6 måneder på det tjekkiske opholdskort + pas.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Jeg er i tvivl om en formulering som bruges ovenfor: "du skal have opholdt dig i gæstelandet i mindst 3 måneder kontinuerligt forud for flytningen tilbage til – i dette tilfælde – Danmark." Betyder det, at der skal være tidsmæssig sammenhæng således at det altid er de sidste 3 måneder inden flytningen tilbage til Danmark, som skal være kontinuerlige eller er det nok at have boet 3 måneder kontinuerligt ud af en længere periode i gæstelandet? Konkret, så har jeg boet i Prag siden maj 2024 (med kortere arbejds- og ferierejser ud og ind af Tjekkiet), og min serbiske hustru og jeg har boet og opholdt os sammen i Tjekkiet fra 30. november 2024 og til i dag (13. marts 2025), altså i 3 1/2 måned sammen. Hvis det ikke er de sidste tre måneder op til hjemrejsen, der skal være kontinuerlige, så er der vel intet i vejen for, at vi nu rejser på ferie for eksempel til Serbien og til Danmark i en uges tid hver sted og så vender tilbage til Tjekkiet igen for så et par måneder senere sammen flytte til Danmark og ansøge om familiesammenføring? Min hustru har bro-visum til at rejse ind og ud af EU. Vi er med på, at vi kan indgive ansøgningen på en af de tre måder så klart forklaret ovenfor. Vi er også klar over, at oveni de tre måneders kontinuerlige ophold i gæstelandet, så må jeg (som EU-borgeren) ikke have været ude af Tjekkiet (gæstelandet) i mere end 6 måneder om året. Det er vist altsammen noget fra den EFTA-dom E-28/15 Jabbi vs Norge. På forhånd - og af hjertet - tak, ÆUG!
Det er de seneste tre måneder, der tæller.
Ferierejser uden opgivelse af boligen er mindre væsentlige, medmindre man er nytilflyttet og prøver efter lige nøjagtig tre måneders bopæl.
Ferierejser uden opgivelse af boligen er mindre væsentlige, medmindre man er nytilflyttet og prøver efter lige nøjagtig tre måneders bopæl.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak for hurtigt svar, mhg! Jeg er dog stadig ikke overbevist. Jeg har læst begge EFTA-dommene Campbell E/4-19 (se særligt afsnit 80) og Jabbi E-28/15. Nu er jeg ikke advokat, men jeg kan ikke finde noget, der siger, at de 3 kontinuerlige måneder skal ligge lige umiddelbart forud for hjemrejsen. Derimod læser jeg, at et 3 måneders kontinuerligt ophold i gæstelandet er et krav - og jo et mindstekrav, hvis man kun bor i gæstelandet i 3 måneder og hjemrejsen derfor naturligt vil være i direkte forlængelse af de 3 kontinuerlige måneder. Men hvis man bor længere tid i gæstelandet, så læser jeg, at en del af opholdet skal have været på 3 kontinuerlige måneder, men ikke at det er et krav, at de skal ligge lige før hjemrejsen. Derudover siger Campbell-dommen, at perioden i gæstelandet gerne må være afbrudt af kortere ferierejser, men afbrydelserne må ikke samlet eller i sammenhæng være mere end 6 måneder per år. Jeg studser også lidt over, at SIRI heller ikke nævner noget om de 3 måneders kontinuerligt ophold umiddelbart før hjemrejse på deres hjemmeside.
Den her korte rapport, hvor EFTA's overvågningsmyndighed (ESA) følger op, er også god at få forstand af https://bit.ly/3O1lQBC
Undskylder længden af det her, men det er ikke kun et væsentligt spørgsmål at få afklaret for mig, men vel også for mange par, der tager EU-ruten, om de 3 kontinuerlige måneder skal ligge lige umiddelbart forud for hjemrejsen eller disse 3 kontinuerlige måneder kan være på hvilket som helst tidspunkt under opholdet i gæstelandet. Slutteligt, ja en ting er EFTA-domme, noget andet er SIRI's praksis - som I jo i ÆUG kender indgående.
Den her korte rapport, hvor EFTA's overvågningsmyndighed (ESA) følger op, er også god at få forstand af https://bit.ly/3O1lQBC
Undskylder længden af det her, men det er ikke kun et væsentligt spørgsmål at få afklaret for mig, men vel også for mange par, der tager EU-ruten, om de 3 kontinuerlige måneder skal ligge lige umiddelbart forud for hjemrejsen eller disse 3 kontinuerlige måneder kan være på hvilket som helst tidspunkt under opholdet i gæstelandet. Slutteligt, ja en ting er EFTA-domme, noget andet er SIRI's praksis - som I jo i ÆUG kender indgående.
Senest rettet af samso 15.03.2025 22:34:16, rettet i alt 1 gang.
Det er ikke 'ophold', der er kernen, det er 'residence' = bopæl. Hvis du opgiver din bopæl i det andet EU-land, og det ikke er til fordel for bopæl i et andet (herunder evt. DK), men fx til fordel for en bopæl i et ikke-EU-land/en jordomsejling/-rejse, så har du ikke længere mulighed for at benytte EU-reglerne til familiesammenføring, fordi din bopæl ikke længere er i et andet EU-land. Din tidligere bopælsperiode kan ikke bruges til noget, det er fast praksis, så fast at du næppe finder nogen afgørelser om det. Hvis du proforma beholder din bopæl i det andet EU-land, noget som myndighederne kan og må tjekke, mens du er uden for EU i tre eller flere måneder, vil du risikere at din ægtefælle bliver af- eller udvist, hvis du prøver at få fs efter EU-reglerne.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Hej mhg, tak for svar. Jeg tror, at vi taler forbi hinanden. Mit spørgsmål er helt simpelt om du/ÆUG er helt sikre på, at jeg skal opholde mig fysisk indenfor gæstelandets grænser kontinuerligt i mindst tre måneder præcis før min hustru og jeg rejser til Danmark? Er det jeres erfaring, at det er en praksis hos SIRI at opretholde den "regel"? Det lyder mærkeligt, hvis det er tilfældet, at jeg hver gang jeg rejser på ferie ud af Tjekkiet (mit bopælsland) og vender tilbage kort tid efter til Tjekkiet ville være "fanget" indenfor Tjekkiets grænser/på min bopæl i Prag i 3 kontinuerlige måneder, før min hustru og jeg ville kunne flytte tilbage til Danmark. Der er ikke tale om jordomrejser eller andre længerevarende ophold uden for gæstelandet (Tjekkiet), men korte besøg i Danmark (EU) og Serbien (ikke-EU), mens min hustru og jeg opretholder vores bopæl i gæstelandet, som vi har haft i cirka 1 år sammenlagt.
-
- Kontakt:
Det, der jo var sagen i Jabbi, var, at den norske kvinde rejste i et pendul med to måneder i Spanien, én måned i Norge og så fremdeles over en periode på ni måneder. Her gik EFTA-Domstolen ind og sagde "Stop, den går ikke". Domstolen forklarede, som du helt korrekt nævner, at man skal opholde sig og bo i gæstelandet i mindst tre måneder i træk, men jeg er også enig med dig i, at såfremt den norske kvinde havde haft et ophold i Spanien på mindst tre måneder uafbrudt i løbet af de ni måneder, havde Domstolens resultat været et andet. Så nej, Domstolen har ikke sagt, at der SKAL være tale om de seneste tre måneder op til, at man flytter hjem igen. EU-Domstolen har heller ikke i sine domme sagt noget om, at det SKAL være op til, at man flytter hjem igen.
Når det er sagt, skal man være opmærksom på, at såfremt man forlader gæstelandet, for eksempel for at tage på ferie i et andet land og kommer tilbage til gæstelandet efter ferien, og man ikke inden man tog afsted havde haft et faktisk og reelt ophold i mindst tre måneder i træk, så starter uret forfra i det øjeblik man vender tilbage til gæstelandet.
Vores anbefaling er dog under alle omstændigheder, at man lægger de mindst tre måneder i træk lige op til, at man flytter hjem igen. Og at man kan dokumenterer det, så der ikke er noget at spille om overfor myndighederne i hjemlandet.
Når det er sagt, skal man være opmærksom på, at såfremt man forlader gæstelandet, for eksempel for at tage på ferie i et andet land og kommer tilbage til gæstelandet efter ferien, og man ikke inden man tog afsted havde haft et faktisk og reelt ophold i mindst tre måneder i træk, så starter uret forfra i det øjeblik man vender tilbage til gæstelandet.
Vores anbefaling er dog under alle omstændigheder, at man lægger de mindst tre måneder i træk lige op til, at man flytter hjem igen. Og at man kan dokumenterer det, så der ikke er noget at spille om overfor myndighederne i hjemlandet.
Hej Kim, tusind tak for dit svar. Det vigtige må være at holde fast i, at man skal have et faktisk og reelt og dokumenterbart ophold på mindst 3 måneder kontinuerligt i gæstelandet før hjemrejsen til Danmark. På papiret skal disse 3 måneder blot være i en periode under opholdet i gæstelandet (altså hvis det samlede ophold er længere end 3 måneder). På den anden side forstår jeg udmærket, at du/ÆUG dog anbefaler, at de 3 kontinuerlige måneder ligger lige før og helt op til hjemrejsen, da SIRI måske har den misforståede praksis at kigge på netop det og så lade det være anledning til at grave dybere i ens ansøgning (om familiesammenføring efter EU-reglerne) for at finde eventuelle fodfejl og så starte et tidskrævende forløb med at spørge ind til dette og andre detaljer. Jeg har hørt fra en advokat, at det bedste er, når der ikke er noget i ens ansøgning, der stikker ud. Personligt vil jeg - mod jeres anbefaling - dog tage på korte rejser ud af gæstelandet hen over de næste 2 måneder før min hustru og jeg rejser til Danmark og dermed ikke have de 3 kontinuerlige måneder liggende lige op til hjemrejsen, men derimod have dem dokumenterbart opfyldt tidligere i mit ophold i gæstelandet. Jeg kan melde tilbage om et halvt års tid, hvordan det gik med det. Som du/forummet nok har opfattet nu, så kan jeg være lidt af en "paragraf-kriger" og går gerne forrest for at få det her afprøvet. Medmindre der allerede er nogen herinde, der læser med, som har prøvet noget lignende? Altså 1) at have opfyldt de 3 måneder i en tidligere periode under et længerevarende ophold i gæstelandet 2) så har taget på en kortere ferie ud af gæstelandet 3) kommet tilbage til gæstelandet og 4) vendt hjem til Danmark mindre end 3 måneder efter at have været kommet hjem fra den korte ferie?