På ferie med min kone

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DanmarkNepal

På ferie med min kone

Indlæg af DanmarkNepal » 24.11.2024 08:13:51

Jeg: Dansk statsborger med bopæl og opholdstilladelse (Yellow Slip/MEU1) i Cypern.
Min kone: Nepalesisk statsborger med bopæl og opholdstilladelse (MEU2-kvittering, selve beviset er ikke udleveret endnu) i Cypern.

Vi vil selvfølgelig gerne rejse lidt rundt i EU, herunder mit fødeland. Aktuelt skal vi på bryllupsrejse til Italien i januar.

Jeg fandt dette link:

https://commission.europa.eu/strategy-a ... sidence_en

Umiddelbart ser det forrygende ud, men der skal stadig bruges visum til Italien og har en fornemmelse af, at det skal der også til Danmark.

Hvad er jeres erfaringer?

mhg

Re: På ferie med min kone

Indlæg af mhg » 11.12.2024 08:26:01

Jeg har ingen erfarring med det, men vil tro at deen hurtigste måde at få visum på er at du bruger invitationsblanketten, og inviterer din kone med på besøg i DK, og I husker at understrege at hun er ægtefælle til en EU-borger (på visumansøgningsblanketten nr. 17 og 18).

Visum til ægtefæller til EU-borgere skal udstedes uden unødigt ophold, og målet er 14 dage. Det vil i givet fald være et Schengenvisum, som gælder for hele Schengenområdet, men I skal tage til DK først, før I tager videre.

Du vil kunne se dette under betingelser:
"Værten skal have fast bopæl i Danmark. Kravet kan dog fraviges i særlige tilfælde, fx hvis du er ægtefælle, fast samlever, kæreste eller mindreårigt barn til en dansk statsborger, der er fast etableret i udlandet, og han/hun ønsker at holde ferie i Danmark sammen med sin nærmeste familie."

Her finder du link til både invitation og ansøgning - kig eget de røde bokse:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... ld-(Visum)
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar