Vi er lige flyttet tilbage, har lejekontrakt i begges navne og har været hos SIRI og i borgerservice.
Vores problemer begynder, da den medarbejder i borgerservice, vi har møde med, annoncerer at hun vil afvise min kones registrering på adressen, fordi min kone ikke har CPR-nummer. Er det ikke borgerservice der skal rekvirere Cpr-nummer ?
Vi kan ikke gennemføre en registrering online, fordi min kones svenske personnummer og hendes person ID fra SIRI bliver afvist.
Programmet hedder Dadelus og virker gammeldage og er ikke opdateret. Bla bliver jeg bedt om at bruge Nem Id (ikke Mit Id).
Hvordan kommer vi videre .. gode råd modtages
CPR/Folkeregister problemer
Re: CPR/Folkeregister problemer
Din kone vil, når hun har fået opholdskort, også få cpr.nr.
Det er helt efter reglerne, at man ikke registrerer en person, som ikke umiddelbart kan godtgøre sin opholdsret, på en adresse.
Det er ikke noget stort problem, hvis din kone skal have gammeldags post, skal hun blot opgive sin adresse som NN, ℅ hr. Newdream 156.
Det er helt efter reglerne, at man ikke registrerer en person, som ikke umiddelbart kan godtgøre sin opholdsret, på en adresse.
Det er ikke noget stort problem, hvis din kone skal have gammeldags post, skal hun blot opgive sin adresse som NN, ℅ hr. Newdream 156.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
-
Tak for svar.
Problemet opstår når hun vil udnytte sin ret til at arbejde. Som ægtefælle til en EU borger har hun ret til at arbejde fra dag 1, men hvis hun ikke er registreret på en adresse og ikke har cpr, kan hun ikke få nem konto og så vidrere. Det begrænser også hendes integration, da sprogskoler også kræver samme oplysninger. SIRI melder om 6 måneders behandlingstid, og afgørelsen her er en nøgle til at få afklaret situationen.
DVS at hendes EU rettigheder til at arbejde bliver begrænset af dansk bureaukrati.
Hvordan kan det være lovligt ?
Vi er lige kommet tilbage fra Sverige og Skatteverket gav os personID på 14 dage ...
Problemet opstår når hun vil udnytte sin ret til at arbejde. Som ægtefælle til en EU borger har hun ret til at arbejde fra dag 1, men hvis hun ikke er registreret på en adresse og ikke har cpr, kan hun ikke få nem konto og så vidrere. Det begrænser også hendes integration, da sprogskoler også kræver samme oplysninger. SIRI melder om 6 måneders behandlingstid, og afgørelsen her er en nøgle til at få afklaret situationen.
DVS at hendes EU rettigheder til at arbejde bliver begrænset af dansk bureaukrati.
Hvordan kan det være lovligt ?
Vi er lige kommet tilbage fra Sverige og Skatteverket gav os personID på 14 dage ...
Hun vil kunne få et administrativt cpr.nr. fra SKAT, hvis det bliver aktuelt, og vil også til det formodentlig kunne bruge ℅-adresse.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG