Hej alle
Deler en bekymring, håber i kan hjælpe
Jeg er 38 år og blev gift med min Iransk boende kone som også er 38 år for 1,5 år siden. Vi har kendt hinanden i mere end syv år. pga. de stramme regler her i Danmark, er jeg blevet anbefalet at flytte til Sverige og gøre mig bruge af EU regler. Jeg har bolig og arbejder i Danmark til hverdag og pendler frem og tilbage til dagligt. Jeg har søgt visum til min kone for et par måneder side og vi fik afslag med baggrund på at hun har ikke besøgt Sverige eller nogen af schengenland og at vores vielsesattest var religiøst og var begrænset og at jeg er registreret som single i det svenske system.
Jeg skal dog sige at vi blev gift i Iran og vores vielse foregik efter islamiske regler i Iran med udgangspunkt i at udenlandske statsborger kan ikke få et permanent vielsesattest som to Iranske medborger DVS. Vi har fået det man kalder et ægteskab brev med 50 års varig ægteskab og blev bildte i at den gælder hos ambassaden, som bevis, men vi fandt ud af det først efter at vi fik afslag på visum og efter at skatteverket har afvist vores vielsesattest at den har ingen juridiskværdi. Derfor rejst vi til Georgien her for to måneder siden og vi fik registreret vores ægteskab der og blev efterfølgende godkendt af den svenske myndighed. Vi har søgt om visum igen her for nyligt igen og samtalen gik smertefrit uden bemærkninger og venter på svar nu.
Min bekymring gå ud på at kan de give afslag på sagen nu, hvor alt er korrekt og på plads? Kan de finde på og sige at de tvivler på vores ægteskab og den forrige sag/attest kan i står i vejen for min kones visum nu her og hvad kan vi forvente nu fra ambassaden? Kan den afslag vi fik for et par måneder siden, ødelægge sagen nu og tror de på vores ægteskab? Håber nogen kan gøre mig mere klog på det
Besøge visum
Re: Besøge visum
Jeg tror ikke, du behøver bekymre dig, hvis I nu har indgået ægteskab efter georgisk lov. Det, som de svenske og de fleste andre, ja nok alle vestlige lande ikke vil godtage er formodentlig at jeres iranske vielseskontrakt er tidsbegrænset - til trods for liberale regler for ægteskab i vestlige lande, så er en af grænserne en 'indbygget udløbsdato' på et vielsesdokument.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG