Meget vigtigt hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Meget vigtigt hjælp

Indlæg af Snow26 » 07.01.2022 12:24:13

Hej
Jeg har lige spørgsmål. Jeg kan ikke forstår hvorfor man ikke kan gøre sig bruge af EU regler hvis man bliver Svensk medborger? F.eks jeg er dansk har dansk pas og flyttet til Sverige og jeg kan sagtens søge gennem Eu regler hvis jeg vil tilbage til Dk sammen med min mand. Fordi jeg har boet k et andet eu land( Sverige) Så kan jeg bare slette ikke forstår hvis jeg flytter til Dk efter jeg er blevet svensker hvorfor kan jeg så ikke vende tilbage til Sverige og sige jeg er blevet svensker inden jeg flyttet tilbage til danmark nu vil jeg flytte tilbage til Sverige fra danmark og har anvendt min fri bevægelighed , hvordan kan det så være jeg kan kun benytte mig af svenske national regler hvis jeg skal søge opholdstilladelse til
min mand. Vi vil flytte tilbage til Danmark, på grund af nogle årsager, men hvis tingene ikke gå som
vi ønsker vil vi tilbage til Sverige. Og jeg vil blive Svensk inden vi flytter for jeg vil simpelthen ikke igennem skatteverket og søge tilladelse om at jeg må flytte til sverige for at få iD kort osv. Det er langt nemmer når man er blevet svensker man skal bare finde sig et sted at bo så er alt klar. Men til gengældt undrer det mig rigtig meget at nogen siger efter man bliver svensker kan man kun bruge svenske national regler? Jeg tænker man burde stadigvæk kunne søge gennem EU regler som
svensk medborger hvis man har flyttet til Danmark og har haft et reel ophold i Danmark. Og hvis man kan dokumentere dette hvorfor kan man så ikke få 5 års EU opholdstilladelse i Sverige? Det kan godt lade sig at gøre når man er Dansk statsborger og hvorfor kan det ikke lade sig gøre hvis man bliver svensker?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af skaanebo » 07.01.2022 12:41:31

Hej. Der er flere ting, som kan forvirre i sådan en sag.

For det første: Bliver du svensk statsborger eller får du dobbelt statsborgerskab og bliver både dansk og svensk? Langt de fleste danskere, som får svensk statsborgerskab, bevarer også deres danske statsborgerskab.

Hvis du får dobbelt statsborgerskab, vil Sverige til enhver tid se dig som svensker (= ikke som EU-borger i Sverige), og Danmark vil til enhver tid se dig som dansker (= ikke som EU-borger i Danmark). Kun hvis du efterfølgende flytter over en EU-landegrænse og så tilbage igen, vil du så kunne benytte dig af EU-regler. Det betyder altså, at dit opholdsgrundlag i Sverige ændrer sig, fordi Sverige ikke længere vil se dig som dansker/EU-borger, men som svensker. Og så skal der søges om ny opholdstilladelse efter svensk lovgivning til din ægtefælle, hvis I hidtil kun har søgt efter EU-regler (men problemet kan jo helt undgås, hvis man har søgt efter begge regelsæt samtidig i sin tid).

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af Snow26 » 07.01.2022 17:12:25

Hej Skaabo
jeg er med på jeg bliver betragtet dansk eller svensk for en hver tid, men jeg er dobbelt eks. og når jeg flytter tilbage fra sverige kan jeg sagtens bruge EU regler hvorfor kan jeg så ikke bruge EU regler hvis jeg har boet i Danmark og flytter tilbage til Sverige sammen med min mand. Så længe jeg beviser at jeg og min mand har haft reel ophold i dk og vil tilbage til sverige ? Ligesom jeg henvender mig til siri og søger eu ophold som dansker til min ægtefælle hvorfor kan jeg så ikke henvende mig til Migrationsverket som svensker og søge eu ophold til min mand fordi jeg har krydset danske grænse og boet i Danmark som svensker og vil tilbage til Sverige igen? Hvis jeg bliver Svensker kan jeg så flytte tilbage til Sverige sammen med min mand med dansk opholdstilladelse altså EU ophold i 5 år?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af skaanebo » 07.01.2022 18:20:53

Hvem siger, at du ikke kan gøre brug af EU-regler, hvis du som dansk-svensk flytter fra Danmark til Sverige? Selvfølgelig kan du det, hvis du opfylder reglerne om fri bevægelighed og fx har været arbejdstager i bopælslandet.

Der skal så bare søges om EU-opholdskort i Sverige hos Migrationsverket.

Og en dansk opholdstilladelse eller et dansk opholdskort er ubrugeligt i alle andre lande end i Danmark.

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af Snow26 » 07.01.2022 22:16:47

Jeg har altid fået at vide at sverige vil altid se mig som svensker for enhver tid og derfor kunne jeg kun benytte mig af svenske national regler og hvilket ku jeg ikke helt forstår . Jeg har altid undret mig over hvorfor jeg som svensker flytter til Dk og måske fortryder og vil vende tilbage til sverige kan ikke benytte af EU regler så længe jeg beviser at jeg og min familie har haft reel ophold i Danmark. Skaanebo jeg vil også lige høre hvis man en dag fortryder for at lan er blev både svensk og dansk og måske vil helst kun beholde danskstatsborgerskab kan man få aflevere sit svenske pas tilbage ? Også vil man blive slettet fra systemet som svensk medborger?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af mh1 » 08.01.2022 12:59:39

En svensker som flytter til DK i mindst tre måneder vil kunne flytte tilbage til Sverige og bruge EU-regler til familiesammenføring, og det kan en dobbelt statsborger også.

Det, svenskeren, der oprindeligt (også) var dansker, IKKE kan er at fortsætte med at være EU-borger i Sverige UDEN at flytte til et andet EU-land.

Og ja, man kan blive løst fra sit statsborgerskab, når man har et andet at 'falde tilbage på', men det er en langvarig proces.
mh
Rådgiver for ÆUG

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af Snow26 » 08.01.2022 18:12:04

Hej Mh
forstår jeg rigtigt hvis jeg flytter til Danmark efter jeg bliver dobbelt statsborger er dansk i forvejen skal også the svensk gennem länsstyrelsen som nordisk borger. Og søger Eu ophold til min mand efter EU regler hos Siri dvs min mand får 5 år fra Danmark. Og vi flytter til Danmark min har ikke svensk pas og hvis vi fortryder eller savner Sverige meget efter lade os sige 1-2 år kan jeg så vende tilbage til sverige sammen med min mand og søge EU ophold i 5 år til min mand I sverige hos Migrationsverket. Så længe jeg beviser at jeg og min mand vi har haft reel ophold i Danmark i de 1- eller 2 år. Så kan jeg godt søge EU ophold i Sverige til mand fordi jeg er som svensker flyttet til Danmark fra Sverige og nu vil vende tilbage til Sverige?
m

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af mh1 » 10.01.2022 10:11:41

JA, JA og JA.

Det du skal som EU-borger med eller uden dobbelt statsborgerskab er at flytte over en landegrænse for at (gen)aktivere dit EU-borgerskab.

Derfor vil du kunne flytte til DK med din mand og I kan benytte EU-reglerne til at han får EU-opholdskort til DK. Hvis I finder at græsset alligevel ikke er grønnere i DK, kan I flytte til Sverige igen når I har været i DK mindst 3 måneder (reelt ophold), eller til et andet EU-land. Det kan I i princippet gøre en gang om året eller hvert halve år, hvis I skulle have lyst og råd (du skal jo have job/tilstrækkelige midler) til det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af Snow26 » 16.01.2022 07:16:28

Hej Mh
Jeg har kontaktet Migrationsverket og spurgt om jeg kunne søge efter EU regler som svenskmedborgar der er flyttet til et andet EU land eller Danmark for den sagsskyld. Hun har sagt til mig først jo du kan godt søge efter EU regler ophold
til din familie. Bagefter spørger hun en anden kollega der har arbejdet på Migrationsverket mere end hende så siger hun til mig at jeg kan ikke søge EU ophold til min familie som svensker hvis heg flytter til Danmark så skal det være kun nationale regler, også sagde hun til mig det vil være det samme i Danmark hvis du son Dansker flytter andet eu land og vil tilbage til danmark med din familie der ikke er dansker skal du søge ophold til dem efter nationale regler. Da sagde jeg til hende at det ikke passede for gennem Siri kan man søge EU ophold. Det er så mærkeligt at Sverige og Danmark har forskellige holdninger til EU regler 😳

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af skaanebo » 16.01.2022 08:22:33

Mundtlige oplysninger skal man altid tage med et gran salt. De er ikke altid korrekte. Lovgivningen er på skrift, og den kan man stole på. I dette tilfælde er det bare at læse op på EU's opholdsdirektiv.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Meget vigtigt hjælp

Indlæg af mh1 » 17.01.2022 07:41:19

Det, skaanebo siger!
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar