Hej allesammen, er fornylig stødt på dette forum, det er guld værd!
Ville meget gerne spørge jer til råds i forhold til min kone og jegs situation.
Min kone er fra den Dominikanske Republik og tilbage i Marts 2020 fik vi godkendt vores ansøgning om familiesammenføring ved EU reglerne her i Spanien.
So far so good. Nu venter vi "bare" på vores sidste møde ved politistationen, hvor de efter scanning af fingeraftryk og taget billeder, vil udstede hendes spanske 5 års opholdskort.
Vores problem er, at på grund af Corona-tiderne er processen blevet ekstremt forsinket, så er der ikke udsigt til at konen får sit opholdskort før om 6 til 12 måneder. Vi startede processen i Spanien tilbage i September 2019, så der er næsten gået 1 år allerede med udsigt til at processen i alt kan tage op til 2 år.
Derfor er mit spørgsmål om vi med vores nuværende dokumentation er nok til at vi kan søge om familisammenføring i DK efter EU reglerne? De 5 års opholds- og arbejdstilladelse er godkendt, men er det først muligt når vi min kone står med opholdskortet i hånden?
Alternativt overvejer vi at flytte til Sverige (skåne-området) og jeg finder job i Københavnsområdet. Er det en hurtigere måde at gribe det an på, hvis jeg alligevel planlægger at søge jobs i Københavnsområdet?
På forhånd tusind tak for jeres svar!