Håber I kan hjælpe med et spørgsmål.
Min kæreste og jeg har kigget på Blocket, og overvejer at fremleje en 2-værelses lejlighed i Malmø i fire måneder fra 1. juni af. Hun er koreaner, og har fået working holiday i Sverige frem til næste år efter at have været på samme ordning her i Danmark i det seneste år. Tanken er, at jeg fraflytter min lejlighed her i Danmark, og at vi vender tilbage sammen efter udgangen af september.
Jeg vil dog gerne være sikker på, at fremleje overhovedet er tilstrækkeligt, samt at jeg har et præcist overblik over, hvilke krav den svenske forvaltning vil stille mhp. folkeregistrering samt de krav, Udlændingestyrelsen vil stille til en sådan lejeaftales format, når vi vender tilbage til Danmark. Jeg fandt en tråd herinde fra nogle år tilbage, hvor der blev snakket om, at det er centralt, at man har dokumentation for boligforeningens godkendelse af fremlejen, samt at man fremgår med navns nævnelse i lejekontrakten - altså at jeg/vi specifikt er fremlejerne. Den tråd drejede sig dog om familiesammenføring i Sverige, men er tidsbegrænset fremleje også tilstrækkeligt, når vi gerne vil vende tilbage til Danmark igen og søge familiesammenføring her?
Som jeg har forstået det, er det primære kriterium, hvorvidt jeg reelt er flyttet til et andet EU land, har boet der i minimum tre måneder, og kan dokumentere, at jeg har levet der (indkøb, internet, betaling af husleje osv).
Kort om min situation, hvis det skulle være relevant: Jeg er pt. jobsøgende efter noget længere sygdom, og kan tage mine dagpenge med ud af landet i op til tre måneder. Jeg søger job i København, hvor vi bor i øjeblikket. Jeg vil søge om ophold som person med tilstrækkelige midler på baggrund af noget opsparing, samt et familiemedlem som vil skrive under på, at de vil understøtte mig hvis nødvendigt.
På forhånd tak for hjælpen