Skolegang i behandlingsperioden

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
meiler

Skolegang i behandlingsperioden

Indlæg af meiler » 30.01.2019 10:46:45

Jeg er netop flyttet til DK fra Schweiz med min kone og stedsøn der er ukrainske statsborgere. Ifølge statsforvaltningen skal vi regne med mere end 6 måneders behandlingstid (I Schweiz tog det to uger, så det kan lade sig gøre). Jeg vil gerne have min stedsøn i skole ventetiden da det jo er for lang tid at vente. Jeg har snakket med kommunen og de er enige i at han skal i skole, men deres juridiske rådgiver mener ikke han har et lovgrundlag til at gøre det. Han er som sådan heller ikke afvisende, men han kan bare ikke se hvordan han kan genneføre det inden for lovens rammer.

Er der nogle der har efaringer med det og kan hjælpe med et lovgrundlag, så jeg kan få ham i skole?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skolegang i behandlingsperioden

Indlæg af mh1 » 30.01.2019 12:05:16

Er du dansk statsborger, og flytter I i overensstemmelse med EU-reglerne, som også gælder for dem, der flytter fra Schweiz til DK?

I så fald bør du bede den juridiske rådgiver om at læse fx de klare og tydelige regler herunder. Rettighederne har familiemedlemmerne så snart ansøgningen om opholdskort er afleveret, da opholdet så er lovligt.
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... -EØS-lande
“EU-statsborgere er statsborgere fra Belgien, Bulgarien, Cypern (kun det græsk-cypriotiske område), Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Nederlandene, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

EØS-statsborgere er statsborgere fra Island, Liechtenstein og Norge.

Statsborgere fra EU/EØS-området, der ønsker at opholde sig i Danmark er omfattet af særlige regler.

Statsborgere fra Schweiz behandles efter de samme regler som EU- og EØS-statsborgere.”

https://europa.eu/youreurope/citizens/e ... dex_da.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

meiler

Indlæg af meiler » 30.01.2019 19:38:55

Ja, vi er flyttet i overensstemmelse med EU-reglerne, hvor Schweiz også er dækket ind.

Tak for svaret det sender jeg til dem. Jeg fandt også selv et paragraf 20 spørgsmål til undervisningsministeren, hvor hun pointerer at der er undervisningspligt i den her slags situationer og at det er kommunernes ansvar.

https://www.ft.dk/samling/20171/spoergs ... 908998.pdf

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.01.2019 05:51:44

Det kan tænkes at de involverede er DF-tilhængere. Nogle af de kære væsner i det parti mener det er en forbrydelse mod danskerne at lade børn (som jo sjældent har noget at skulle have sagt om, hvor i verden de befinder sig), som ikke har en opholdstilladelse/kort at vise frem, gå i skole. Sådan lidt talibansk tankegang; sæt nu de små fik lært noget ...
mh
Rådgiver for ÆUG

meiler

Indlæg af meiler » 31.01.2019 09:53:55

Det ville også normalt være min første tanke, men jeg tvivler på at det er tilfældet her, heldigvis. Dem jeg har snakket med har været hjælpsomme og enige i at vi skal finde en løsning. Den eneste der har har været en stopklods her er den juridiske rådgiver og han har selv et ret udenlandsk klingende navn og snakker med accent, så jeg kan ikke forestille mig at det er der er motivet. Det virker mere til han ikke har prøvet sådan et tilfælde før og vil være sikker på at have sin ryg helt fri. Han guidede mig også selv til steder hvor han mente jeg kunne få retshjælp, så vi kan finde en løsning (ÆUG kendte jeg selv). Mit egen konklusion er at det er et meget mærkværdigt serviceniveau at jeg selv skal finde retsgrundlaget, men derudover tillægger jeg dem ikke andre skumle motiver.

Som sagt ville jeg også normalt tænke DF i sådanne situationer, så jeg blev også ret glad for at jeg fandt det paragraf 20 spørgsmål, for det ville da være en dejlig ironi hvis et DF spørgsmål kunne være med til at sikre retsgrundlaget for udenlandske børn i sådanne situationer :)

meiler

Indlæg af meiler » 31.01.2019 10:24:29

Nu har jeg lige snakket med ham igen. Han synes at det jeg har fundet er fint, og jeg sender det til ham, så de kan gennemgå det hurtigst muligt. Han sagde dog at det han også lidt ser som problemet er hvordan de rent teknisk kan registrere drengen når ikke han har et CPR nummer. Ved vi hvordan kommunerne plejer at håndtere den del?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2019 11:38:54

De laver vel bare et fiktivt CPR-nr.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.02.2019 11:46:46

Børn af asylansøgere har ikke cpr.nr., men selv børn af afviste asylansøgere, som bor på udsendelsescentre, kan godt indmeldes i skole, så mon nu ikke din stedsøn også kan.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar