Jeg tror der er tale om, at de simpelthen bare har ændret reglerne på baggrund af nogle retssager i Sverige (dateret 2014 og 2017), at det blå sygesikringskort ikke er dokumentation for en offentlig sygesikring, der er heldækkende.
Skatteverket har fjernet præcis det stykke der hed: "familjemedlem til EES-medborgare med anknytning till Danmark". Det er dér problemet opstår for os. Men familiemedlemet ér dækket af den danske forsikring. Det bekræfter både Udbetaling Danmark og Försäkringskassan. Men det kan jo være lige meget, når det er Skatteverket der skal afgøre sagen.
De skriver i deres tekst, at hvis man ikke kan få en blanket (S1, E106 eller en af de andre), så skal man tegne en privatforsikring. Igen opstår problemet, at vi pga. den nordiske aftale er, som Udbetaling Danmark siger det: "Fritaget fra disse blanketter". Så vi burde slet ikke skulle blive bedt om det.
@mh, hvis man melder sig til Försäkringskassan, så kan ens ægtefælle vel stadig få det blå kort fra Udbetaling Danmark, ikke? Jeg vil skrive min ægtefælle på som familie på blanketten til Försäkringskassan. Kan det på sigt have nogen negativ indflydelse at tilmelde sig Försäkringskassan. Mister man selv eller ens ægtefælle noget via Danmark, pga. man gør dette?
EDIT:
Kan også tilføje dette fra Skatteverket:
Skatteverket har i detta sammanhang prövat frågan om det europeiska
sjukförsäkringskortet EHIC kan användas som underlag för heltäckande offentlig
59(61)
sjukförsäkring. Som framgår av avsnitt 3.5.5 får EHIC användas vid alla tillfälliga
vistelser under vilka en försäkrad person behöver vårdförmåner, oavsett om
anledningen till vistelsen är turism, yrkesverksamhet eller studier. EHIC kan
användas för att styrka heltäckande sjukförsäkring för en studerande, se avsnitt
3.5.5 och 3.6.5. EHIC kan dock enligt Skatteverkets bedömning inte för andra
ekonomiskt inaktiva än studerande anses utgöra sådant bevis om heltäckande
sjukförsäkring som innebär att personen kan folkbokföras. Detta då EHIC endast
garanterar rätt till ersättning för vård under en tillfällig vistelse och inte vid
bosättning i ett annat medlemsland än det där personen är försäkrad (jfr Rättsfall
om EHIC under avsnitt 3.5.5).
Det er ret nedslående...