Boede i andet EU-land uden at være registreret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mahau

Boede i andet EU-land uden at være registreret

Indlæg af mahau » 12.02.2018 12:59:02

Hej

Jeg har læst rigtig meget her på forummet, men kan ikke lige finde svar på i hvert fald det første scenarie, som jeg opstiller nedenfor.

Jeg overvejer at tage til Wien for at arbejde i tre måneder, og dernæst søge familiesammenføringer gennem EU-reglerne. Men først vil jeg høre, om der er mulighed for, at jeg allerede kan opfylde kravene til at søge efter EU-reglerne.

Scenarie 1:

Min bosniske kone læser sin kandidat i arkitektur i Wien, og har derfor haft østrigsk studievisum i hele omtalte periode.

Jeg flyttede i januar 2016 til Wien og vi boede sammen i en lejlighed indtil april 2017. Jeg havde dog hele tiden adresse i København, hos en kammerat, og registrerede mig aldrig i Østrig, hvilket jeg er klar over, at jeg skulle have gjort efter tre måneder. Men jeg boede i Wien.

I første omgang boede jeg der i et semester med min danske SU som selvstuderende ved KU, indtil jeg forlod uddannelsen. Herefter levede jeg af en mindre opsparing, men min kone - som på det tidspunkt blot var min kæreste - havde et arbejde. Vi var altså ikke i økonomiske problemer. Det er nok ligegyldigt, hvad jeg lavede, men jeg skrev på en bog.

Jeg tog hjem i april 2017 for at påbegynde en anden uddannelse, min kæreste blev i Wien for at færdiggøre sin kandidat. Argumentet for, at hun kommer i naturlig forlængelse af min tilbagevenden, er altså, at hun ville færdiggøre sin uddannelse.

Vi blev gift sommeren 2017 i Bosnien, og mit ægteskab er også registreret i Danmark.

Vil dette være nok til, at jeg kan søge FS gennem EU-reglerne? Har som sagt ikke været registreret i Østrig, men jeg har dog mit navn på en 3-årig lejekontrakt.

Scenarie 2:

Jeg tvivler selv på ovenstående, men ville altså lige forhøre mig. Ellers regner jeg med at det flg. er OK?

Jeg tager til Wien nu og arbejder min. tre måneder - med registreret adresse denne gang selvfølgelig (er der krav til den bolig vi skal have boet i? Vi overvejer nemlig, at jeg kan flytte ind i det bofællesskab hun lige nu bor i).

Vi kommer til DK til sommer og søger FS gennem EU-reglerne.

Grunden til jeg gerne vil søge efter EU-reglerne er, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kan leve op til boligkravet. København er et svært boligmarked! Derudover de 100.000 kr. jeg sandsynligvis til den tid skal stille i bankgaranti.

Hvilke krav er der til min situation, når vi vender tilbage til DK?

skaanebo

Re: Boede i andet EU-land uden at være registreret

Indlæg af skaanebo » 12.02.2018 13:11:13

Scenarie 2 er eneste gangbare løsning.

Eneste krav til bolig er, at du kan folkeregistreres der.

mahau

Indlæg af mahau » 13.02.2018 00:07:45

Tak for svar.

Jeg overvejer også muligheden at tage arbejde i Kbh og pendle fra Malmø (da vi alligevel planlægger at bosætte os i Kbh efterfølgende), men det virker umiddelbart som en mere krævende bevisbyrde, end at tage til Wien.

Jeg har læst mange tråde igennem her på forummet, men kan ikke helt forstå, hvorfor det lader til, at der bestandigt søges opholdskort i Sverige til ægtefællen? Hvis jeg har boet i Malmø i tre måneder, og arbejdet i Kbh, men min kone blot tilslutter sig i de sidste få dage, kan vi vel dernæst med det samme tage til Danmark, for der at søge om familiesammenføring gennem EU-reglerne? Hun har 3-måneders visumfrit ophold i Schengen via sit pas. På Statsforvaltningens side, kan jeg slet ikke se "reelt samliv" nævnt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.02.2018 08:35:16

Det vil være bevis for, at hun faktisk har opholdt sig i Sverige, ligesom en folkeregistrering er.

Det er EU’s direktiv, du skal læse, det står ikke nødvendigvis på Statsforvaltningens side.

mahau

Indlæg af mahau » 13.02.2018 11:38:49

Så det er nok blot at søge opholdskortet, for så at vende mod Danmark kort efter?

Hvor vigtig er det at få den forhåndsgodkendelse fra Danmark, hvis man er sikker på, at man har dokumentation på at have udøvet sin ret til fri bevægelighed, og der ellers ikke er noget, der kunne se mærkeligt ud ved ægteskabet? Til den tid vil vi have været sammen i fire år, gift i et år, og hun har uddannet sig i WIen, taler flydende engelsk og tysk, endda lidt dansk.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.02.2018 12:08:08

Ja, der er ikke nogen fast grænse for, hvor mange dage, man skal have haft fælles bopæl.

Forhåndsgodkendelse er hvis man vil gå med livrem og seler, eller hvis man allerede er etableret godt i landet med job/uddannelse og gerne vil vente med at flytte til om 6 eller 12 måneder senere.

mahau

Indlæg af mahau » 13.02.2018 13:12:53

Mange tak for svar, igen.

Når man har søgt opholdskort, er det så tilstrækkelig dokumentation for, at vi har haft ophold sammen, eller skal hun yderligere registreres på adressen med personnummer?

Umiddelbart virker det til, at bevisbyrden er noget lettere, ved at tage til Wien og arbejde, i og med, at hun har haft ophold og gået i skole der, de sidste to år.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.02.2018 14:13:08

Det kan næppe være omstændeligt at få din ægtefælle registreret på din adresse, og det ER det eneste juridisk holdbare bevis for at I har været samlevende.
mh
Rådgiver for ÆUG

mahau

Indlæg af mahau » 13.02.2018 14:29:42

Nej, det har du ret i. Min eneste anke er blot, at jeg vil have det overstået hurtigst muligt - det er klart, jeg ønsker ikke at springe over de laveste gærde, forsøger blot at opstille en +/- liste for min situation.

I Wien, udover at jeg skal finde et arbejde, er der ikke så meget at tænke på. Jeg registrerer mig, flytter ind hos hende, og det er det. Hvorimod Malmø kræver, at jeg finder lejlighed, skal være grænsegænger, skal have hende registreret senere, osv. Grunden til at jeg hælder mest til Malmø er, at der er et bedre grundlag for at flytte til København når hun kommer, hvis jeg allerede har et arbejde, end hvis vi begge kommer fra Wien. Kan ikke helt beslutte mig, så har forsøgt at finde frem til den bedre løsning rent praktisk.

mahau

Indlæg af mahau » 13.02.2018 15:24:43

Er det relevant, som grænsegænger, at være sikker på at være person med tilstrækkelige midler til to personer, hvis målet er at rejse til Danmark kort efter ægtefællens ankomst?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.02.2018 08:08:10

Der kan ikke advares nok mod at prøve at springe over hvor gærdet er lavest, når det gælder om at opnå fs på de bedst mulige vilkår. Forsøg på det vil i de fleste tilfælde ende med et afslag, enten fordi man ikke kan godtgøre samliv, eller fordi man ikke kan godtgøre at være/have været 'person med tilstrækkelige midler', og så må man begynde forfra, hvilket kan blive væsentligt dyrere.

Fordelen ved at vælge Wien er, at din ægtefælle vil have sygesikring på plads (et krav for at man kan få opholdskort), mens I skal sørge for at hun får en rejsesygeforsikring, som kan forlænges, hvis I vælger Sverige. Hvis du har arbejde i DK, vil du ganske vist kunne få sygesikring til hende via det, men indtil det er på plads kan der gå tid. Hvis I ikke venter med at flytte til DK til hun har fået forhåndsgodkendelse, og hun endnu ikke har fået sygesikringskort, er hun ikke dækket af offentlig sygesikring.
mh
Rådgiver for ÆUG

mahau

Indlæg af mahau » 14.02.2018 15:03:18

Ja, hun har jo nu sin sygesikring i Wien, men den tænker jeg da kun gælder indenfor Østrig. Hvis vi, som planen pt. ville være, tager til DK før vi søger fs, så er hun vel ikke dækket af nogen forsikring ved ankomst?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.02.2018 16:06:54

Det er korrekt forstået. Men hvis du har arbejde i DK, når I flytter, så vil hun være omfattet af din offentlige sygesikring.

mahau

Indlæg af mahau » 14.02.2018 16:55:14

Og har jeg ikke arbejde, er det blot at tegne en privat sygesikring, går jeg ud fra? Hvilket jeg tidligere har gjort, når hun har været på besøg i DK.

Ville der være fordele for os, ved at søge opholdskort til hende i Østrig også, stadig med tanke på, at vi har tænkt os at tage til DK, måske før hun ville tilkendes det? Hun er der jo allerede på studievisum, hvor hun arbejder og studerer. Jeg ved, at hun i hvert fald ikke skal betale så meget for sit semester, men nu er det jo sidste semester, og ved faktisk ikke om vi ville kunne nå at få det i orden, inden betalingen skal falde.

Men alt i alt, er det ikke korrekt vurdereret, at arbejder og bor jeg i Wien, ville bevisbyrden være noget lettere, sammenlignet med Malmø/Kbh-løsningen?

Besvar