Hej ÆUG!
Jeg er dansk af nationalitet, flyttede til Sverige i 2008, optog svensk medborgerskab og senere Svensk statsborger skab (2016), jeg flyttede derefer tilbage til dk igen, i 2016 og har nu dobbelt statsborgerskab.
Jeg har haft en lang distance forhold med min kæreste fra Vietnam, som nu er min mand (siden 7/9 2017).
Jeg er 29 han er 25. Vi er trætte af lang distancen og har som alle andre brugt al energi og tid på at finde ud af, hvordan vi kan komme til at bo sammen.
Først var planen Flensborg, fordi det er forholdsvist tæt på Århus (hvor jeg er fra og har familie + arbejde), men vi har fået så mange dårlige ting at vide omkring Flensborg og om processen i Tyskland. Udover det har jeg og vi mange flere bekendte og venner i Sverige. Men problemet er, at vi før har ansøgt om opholdstilladelse i Sverige til min mand (inden vi var gift), men fik afslag fordi jeg var flyttet tilbage til DK i mellemtiden.
Hvis vi vælger at gå vejen igennem Sverige, så kan vi ikke ansøge om "bare" et EU kort vel ? Så SKAL vi ansøge om opholdstilladelse, nu var jeg er statsborger der også ? Ligesom man heller ikke kan ansøge om lov til ophold under EU regler i DK, når jeg nu er statsborger her?
Vi har ikke planer om at skulle bo i hverken Danmark, SVerige eller tyskland så længe. Drømmen er at om ca et år, at flytte til VIetnam og være der i en rum tid. Men jeg er bange for fremtiden, og for om det ikke er bedre at gå igang med processen nu i stedet for at vente. Udover det, så endnu et år med udsigt til lang distance forhold giver grå hår!
Mit spørgsmål er, om vi på nogen måde, kan få lov til at opholde os i Sverige på bag grund af EU reglerne ? Eller om vi SKAL ansøge om opholds tilladelse ?
Det føles utroligt uoverskueligt at skulle bruge de næste 6-12 måneder ( i nogen tilfælde mere), på at få et EU kort, når vi så gerne vil flytte til Vietnam om et års tid alligevel.
Det eneste vi ønsker, er at kunne bo sammen i længere tid end 3 måneder af gangen ! Og selvfølgelig ville det være rart, at min mand også må arbejde og tjene penge !
Er der nogen, der har været i samme situation ?
Undskyld d mit roddet indlæg, men det er sådan mit hovedet ser ud lige nu ! Meget forvirret,
Mvh Anna
Dobbelt statsborgerskab
Re: Dobbelt statsborgerskab
Ja, når du er svensk, vil du ikke umiddelbart kunne gøre brug af EU-regler i Sverige. Og dog. Netop fordi du flytter fra et andet EU-land, Danmark, til Sverige, kan du faktisk godt.
Re: Dobbelt statsborgerskab
Du er godt klar over at din mand vil miste sin opholdstilladelse igen, hvis I flytter til Vietnam for en længere periode?
Fra https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... yl_fam.htm
"En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark - fx hvis man sælger eller opsiger sin bolig i Danmark og ikke længere er registreret på en dansk adresse i folkeregistret - og rejser ud af landet.
Hvis man har bopæl i Danmark er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder i træk.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder i træk.
Hvis man opholder sig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder ens opholdstilladelse automatisk."
Fra https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... yl_fam.htm
"En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark - fx hvis man sælger eller opsiger sin bolig i Danmark og ikke længere er registreret på en dansk adresse i folkeregistret - og rejser ud af landet.
Hvis man har bopæl i Danmark er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder i træk.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder i træk.
Hvis man opholder sig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder ens opholdstilladelse automatisk."