hej forum.
jeg står i en tilsyneladende besynderlig situation
jeg vil gifte mig med min fillipinske kæreste der arbejder her som au pair men tilsyneladende indrages opholdstilladelsen efter indgået ægteskab og vi kan dermed ikke dokumentere hendes lovlige ophold i i dk på den tyske ambasade i kbh hjææælp hvad gør jeg??? mit spørgsmål er så om jeg kan søge fs i dk for at hun kan få lovligt procesuelt ophold her i landet mens jeg søger fs i tyskland??? eller hvad skal jeg gøre tiden er ved at løbe fra os da vi ønsker at gifte os d. 18/12-8 og hendes visum udløber d.16/1-09 jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig så vi ikke behøver at skilles
ansøgnig om fs i dk og tyskland
-
fundiver199
Der må være noget, du har misforstået eller er blevet fejlinformeret om. Som det bl.a. blev fastslået af EF-domstolens kendelse i Metocksagen, er det ikke nogen betingelse for familiesammenføring efter EU-reglerne, at den udenlandske part har et gyldigt visum til EU på det tidspunkt, hvor der søges.
I skal derfor blot gifte jer i Danmark og herefter hurtigst muligt flytte til Tyskland og indgive jeres ansøgning om FS efter EU-reglerne til de tyske myndigheder. Hvis det ikke allerede er på plads, skal I derfor hurtigst muligt se at finde jer en bolig i Tyskland, som I kan flytte ind i.
Hvis I opfylder de danske krav som f.eks. 24-års reglen kan I også sagtens blive i Danmark og søge FS efter de danske regler. Det skal I så bare igen gøre umiddelbart efter brulluppet, da det ganske rigtigt er en betingelse for at være au-pair, at man ikke må være gift.
Din kæreste skal derfor sørge for umiddelbart efter brulluppet at indgive en ansøgning om FS, så hun ikke opholder sig ulovligt i Europa. Ulovligt ophold har ganske vist ingen betydning for jeres ret til FS efter EU-reglerne, men kan give en bødestraf eller lignende. Og der er jo ingen grund til IKKE at sørge for at have sine papirer i orden, når man nu udmærket kender reglerne.
Så derfor skal I selvfølgelig straks efter brulluppet henvende jer til myndighederne i det land, som I bor i (hvadenten det er Danmark eller Tyskland) og fortælle, at der nu foreligger en ny situation for din kæreste, i og med at I er blevet gift og søger om FS.
I skal derfor blot gifte jer i Danmark og herefter hurtigst muligt flytte til Tyskland og indgive jeres ansøgning om FS efter EU-reglerne til de tyske myndigheder. Hvis det ikke allerede er på plads, skal I derfor hurtigst muligt se at finde jer en bolig i Tyskland, som I kan flytte ind i.
Hvis I opfylder de danske krav som f.eks. 24-års reglen kan I også sagtens blive i Danmark og søge FS efter de danske regler. Det skal I så bare igen gøre umiddelbart efter brulluppet, da det ganske rigtigt er en betingelse for at være au-pair, at man ikke må være gift.
Din kæreste skal derfor sørge for umiddelbart efter brulluppet at indgive en ansøgning om FS, så hun ikke opholder sig ulovligt i Europa. Ulovligt ophold har ganske vist ingen betydning for jeres ret til FS efter EU-reglerne, men kan give en bødestraf eller lignende. Og der er jo ingen grund til IKKE at sørge for at have sine papirer i orden, når man nu udmærket kender reglerne.
Så derfor skal I selvfølgelig straks efter brulluppet henvende jer til myndighederne i det land, som I bor i (hvadenten det er Danmark eller Tyskland) og fortælle, at der nu foreligger en ny situation for din kæreste, i og med at I er blevet gift og søger om FS.
hejsa takker for hjælpen men i forbindelse med min revalidering så er jeg færdig uddannet d.23/1-9 så tænker ikke at det blir et problem så er det jo bare om at finde et job inden vi flytter jeg var iøvrigt på tyske folkeregister og de sagde at vi bare skulle komme derned og lade os registrere så ville de tyske ausländerbehörder tage kontakt til os iforbindelse med opholdstilladelsen til min kone