Vi har været gift i 18 år, og har boet forskellige steder i verden - stødte på udlændingereglerne første gang dengang, de var medgørlige. Senere da vi kom tilbage til Danmark, var det hele lavet om /-:
Min hustru (fra Ecuador) er ordblind, og har derfor aldrig kunnet opnå permanent opholdstilladelse (siden vi kom tilbage i 2007). Hun søger hvert 4. år for tidsbegrænset ophold.
Hun har en del familie i Danmark (ikke familiesammenføring), men som alle har fået spansk statsborgerskab (læs: spansk pas), og derfor frit kan rejse indenfor EU. Efter den økonomiske krise i Spanien, har alle valgt at slå sig ned i Danmark, hvor de har boet i 3-4 år og alle har et godt arbejde.
Nu er vi jo blevet lidt ældre (-: ...og i princippet kan jeg jo dø den dag i morgen (ikke planlagt
Vi overvejer nu at flytte til Sverige, mens jeg fortsat arbejder i Danmark. Om vi bliver boende i Sverige for altid, eller om vi en dag vender tilbage til Danmark, har vi ikke helt fundet ud af endnu.
Men idéen er naturligvis, at hun opnår permanent opholdstilladelse efter EU-reglerne, og vi derefter faktisk kan vælge hvad vi gør (ligesom andre ægtepar).
Er der noget vi skal være opmærksom på det -mh.t. lovgivning - eller kan vi blot tage afsted i 3 måneder, skifte folkeregisteradresse, således at min hustru får EU-ophold, og så vende tilbage (hvis det er det vi ønsker) ?? Eller er det ikke bare lige, at gøre....!!??