Søgt om FS med EU regler i Sverige, rejse til DK?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
atwinther

Søgt om FS med EU regler i Sverige, rejse til DK?

Indlæg af atwinther » 10.09.2017 09:45:55

Hej
Først og fremmest så er det min første post, og jeg har fået så meget hjælp herinde at jeg har meldt mig og min kone til ÆUG. Utroligt behjælpeligt forum!

Historie:
Jeg er dansker, hun er vietnameser
Vi har søgt FS ved EU regler både i Sverige og Danmark
Vi har begge folkeregisteraddresse i Sverige, og har begge Svensk ID kort. Vi har boet her siden maj, og vil blive her til næste sommer.
Hendes oprindelige turistvisum som fik hende til danmark i første omgang er løbet ud.

Dvs, hun må opholde sig i sverige sålænge hendes ansøgning er igang, men da jeg er dansker og har en masse familie/venner i danmark vil jeg selvfølgelig gerne at hun kan rejse frit til Danmark, og selv om hun teknisk set har lov til at opholde sig i både Danmark og Sverige (pga igangværende ansøgninger i begge lande), har hun ikke love til at krydse grænsen (er det korrekt?)

Jeg overvejer bare at søge EU besøgsvisum for 3 måneder, men skal jeg søge til at besøge mig i Sverige (hvilket er lidt sjovt da hun allerede er her og må være her), eller skal jeg søge besøgsvisum til Danmark, hvor jeg i øjeblikket ikke bor så det bliver nok afvist?

Alternativt skal hun bare rejse til Vietnam og så søge om eu besøgsvisum der for at komme tilbage, men det virker også som en frygtelig omvej.

Håber i kan hjælpe! De har skærpet kontrollen mellem DK og Sverige så meget nu, og selvom vi har gyldigt lovligt svensk ID, tror jeg ikke det er nok til grænsekontrollen.

MVH

closed1

Re: Søgt om FS med EU regler i Sverige, rejse til DK?

Indlæg af closed1 » 10.09.2017 10:29:54

Man kunne jo bare tage kvitteringen for afleveret ansøgning på migrationsverket med når man kører over broen til dk . det værste der kan ske er at hun bliver bedt om at returnerer til Sverige

atwinther

Indlæg af atwinther » 10.09.2017 10:46:36

Hej
Jeg tænker mere på den anden vej. Når man kommer fra Danmark til Sverige, og svensk grænsevagt stopper dig. Bliver man bare bedt om at returnere til Danmark? Så er det bare at have den danske kvittering med?

Begge lande mener jo ikke man må krydse grænserne, så er der ikke en chance for at nogle blive sure? Hvis man bare bliver sendt hjem uden videre tiltag er det ikke et problem. Så prøver vi bare igen lidt senere, når der ikke er nogen vagter.

MVH

PS: Det er helsingør-Helsingborg færgen vi plejer at tage

atwinther

Indlæg af atwinther » 11.09.2017 12:57:11

Hej
Jeg ringede til både migrationsverket, det svenske toldvæsen (tull) og grænsekontrol indenfor politiet, og fik dette svar:

Migrationsverket vidste intet.

Tull er ligeglade med ID, og det er somregel dem der står der (ihvertfald ved færgen), så de vinker os altid bare fordi. Det er Politiet der checker ID.

Da jeg har søgt om FS gennem EU regler, da vi er gift, og siden jeg er Dansk borger, så har hun ret til at rejse fra Danmark IND i Sverige ved at vise hendes pas og hendes kvittering fra migrationsverket. Svensk ID fra Skatteverket er ubrugeligt. Det skal være i ledsagelse af mig eller for at anslutte sig til mig. F.eks måtte hun godt tage toget fra KBH alene til LUND (hvor vi bor) for at anslutte sig mig.

Jeg spurgte om et bindende svar, men hun ville ikke give det, og desuden var hun kun 1/10 beslutningstagere så det var ikke sikkert at en eventuel grænsevagt ville mene det samme. Men hun frarådede mig ikke at gøre det, så jeg tror det er sikkert nok.

Fra Sverige til Danmark derimod (eller hvis hun bliver stoppet i DK), er det jo de danske myndigheder der bestemmer, og da der ingen kontrol er, er det ikke noget problem. Dog mente hun at der, sku hun blive tjekket, er et problem fordi jeg bor i Sverige, så hvad skal hun i Danmark.

mvh

PS: Vi har faktisk rejst ind i sverige, uden pas eller kvittering, men kun ID kort, og vi blev checket, og der var ikke problemer, men vi var nok bare heldige

Besvar