Lovdefinition for en EU familiesammenført.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fve

Lovdefinition for en EU familiesammenført.

Indlæg af fve » 17.07.2017 18:24:38

Hvilken en lovdefinition har en tredjelandsborger som er gift med en dansk statsborger og har fået midlertidigt opholdskort efter EU reglerne om familiesammenføring i DK. Er personen en familiesammenført eller en invandrer.
Umiddelbart lyder det meget logisk at når man har fået EU familiesammenføring så er personen under kategorien familiesammenført. Men når man ser i integrationsloven og udlændingeloven kan det være lidt tåget fordi der flere steder i paragraferne er nævnt familiesammenføring til en flygtning eller udlænding men ikke til en herboende.
Defintionen er rimelig vigtig eftersom kommunale ansvarsområder henviser til integrationsloven osv.
Såhhh hvis der nogen der skulle side inde med nogle fakta ville det være en hjælp.
Alt det bedste herfra.

fundiver199

Re: Lovdefinition for en EU familiesammenført.

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2017 05:17:29

Vedkommende er en indvandrer. Eller en "selvforsørgelseskursist", som det vist hedder i den nye udgave af lov om danskundervisning til udlændinge.

fve

Re: Lovdefinition for en EU familiesammenført.

Indlæg af fve » 03.11.2017 12:41:32

Hej igen--jeg følger lige op på mit tidligere spørgsmål.

Jeg mener at kunne tolke integrationsloven således at.

Integrations loven.
Stk. 3. Ved en familiesammenført udlænding forstås i denne lov
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, som ikke er omfattet af stk. 4.

Udlændingeloven
§ 9. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til
1) en udlænding over 24 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en i Danmark fastboende person over 24 år, der
a) har dansk indfødsret,
b) har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande,
c) har opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
d) har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de sidste 3 år, eller
e) har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år,

Det som jeg udleder af den ovenstående lovtekst er ---at familesammenførte med opholdskort er omfattet af integrations loven er der nogen der kan have en anden opfattelse og evt kommentere ?

Besvar