Spørgsmål om uddannelse og opholdstilladelse samt SU

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Magnusss

Spørgsmål om uddannelse og opholdstilladelse samt SU

Indlæg af Magnusss » 26.06.2017 01:47:46

Hej ÆUG,
Jeg er 19, og snart ved at begynde på universitetet, og har en italiensk kæreste, som gerne vil studere på universitetet, efter at have gennemført sin nuværende high-school uddannelse i Italien, og når hun er fyldt 18 (hvilket er næste år).

Jeg vil gerne vide hvilke muligheder hun har for, at kunne studere her i Danmark, og derefter fortsætte sit liv i landet, mht. rettighed til opholdstilladelse. Desuden vil jeg også gerne vide, hvornår og hvordan hun kan få retten til at modtage SU på studiet.

Grunden til jeg vil vide dette er således, at det nuværende er meget nemmere for mig at flytte til Italien og studere og arbejde, samt bo der, end det er for hende at komme til Danmark og gøre det samme (ud fra min rimeligt snævre viden). Men da vi begge er interesseret i at blive i Danmark, da hun har studeret her i et år, og at forholdende og mulighederne for vores fremtid er bedre her, så ville det selvfølgeligvis være vores største ønske.

Håber i har noget viden og information at dele!

fundiver199

Re: Spørgsmål om uddannelse og opholdstilladelse samt SU

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2017 07:06:29

I er begge EU-borgere og har dermed ret til fri bevægelighed i EU. Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige / EU-land". For jer er det kun hovedpersonens ret til fri bevægelighed, der er behov for, I har ingen medfølgende familiemedlemmer. Læs også her:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... orgere.htm

Besvar