Dokumentation om samliv

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IneKjølner

Dokumentation om samliv

Indlæg af IneKjølner » 16.11.2008 17:39:43

Hej alle,

Sidder og prøver at udfylde formularerne til at vende tilbage til Danmark med min mand, og det virker næsten for simpelt til at være sandt.

Jeg snakkede tidligere med skaanebo om hvilke ting, det ville være godt at vedlægge for at bevise et "reelt samliv", men nu hvor jeg sidder og udfylder skemaerne læser jeg det her:

"Dokumentation for samliv. Skal kun vedlægges, hvis I hverken er gift eller har indgået partnerskab. Denne dokumentation kan fx være lejekontrakt, hvor I begge er opført som lejere, breve modtaget på samme adresse, erlæringere fra udlejere, arbejdsgivere, m.v."

Hvis jeg forstår det her korrekt, så har jeg ikke grund til at vedlægge noget som helst, udover min erklæring på tro og love at vi ikke er proformagift. Det var jo også den erklæring, der skulle være Birthe Rønns våben mod flodbølgen af ansøgninger, husker jeg fra pressemødet.

Kan det virkelig være så nemt? Det må det jo være, når de selv skriver det. Selvfølgelig er det bedre at vedlægge for meget dokumentation end for lidt, men på den anden side er det jo bedst at leve op til hvad de skriver - hvis man udfylder skemaet forkert, kan det jo bruges som undskyldning for at forsinke sagsbehandlingen (står der endda i skemaet).

Nogen, der kan vejlede?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2008 17:58:10

Ved EU-reglerne er det de danske myndigheder, som har bevisbyrden, hvis de vil påstå, at et ægteskab er proforma. Hvorimod det er omvendt, hvis man søger efter de danske regler. Søger man efter de danske regler, er det derfor en god idè at vedlægge al den dokumentation, som man har på, at ægteskabet ikke er proforma. Men søger man efter EU-reglerne er dette ikke nødvendigt.

Hvis I er gift og søger efter EU-reglerne, behøver du derfor, som de ganske rigtigt skriver i vejledningen, ikke vedlægge dokumentation for jeres samliv, men skal blot vedlægge en kopi af jeres vielsesattest samt de øvrige papirer, som de beder om. Og nu kender du altså også baggrunden for, at det er sådan :)

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 16.11.2008 18:11:12

Jahaha! Tak fundiver! Godt at have dig tilbage for resten :) Det er et stykke tid siden du har været herinde, er det ikke?

Det er næsten uhyggeligt så simpelt det her er blevet lige pludselig. Er lige før jeg begynder at få håb igen...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.11.2008 06:28:51

Inden det kommer til at lyde alt for let, skal man jo huske på, at Udlændingeservice selv har sagt, at man har valgt at prioritere ansøgninger efter de nationale danske regler højest og give dem forrang, mens alle ansøgninger efter EU-retten må forvente 6 måneders sagsbehandlingstid, og desuden vil man indføre en høj grad af stikprøvekontroller ved ansøgninger efter EU-retten, så derfor skal man som ansøger være forberedt på at skulle kunne dokumentere absolut alt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2008 21:01:18

Thja, hvad man skal sige? 6 måneders sagsbehandlingstid for noget, som er en ren og skær ekspeditionssag. Det kan jo kun betragtes som en bevidst chikane af borgerne og ikke noget som helst andet.

Men desværre en chikane, som vi ikke har mulighed for at gøre noget ved, da denne urimeligt lange tidsfrist er en del af det opholdsdirektiv, som på de fleste andre områder er ganske rimeligt og fornuftigt.

Skal man se positivt på det, så kan den udenlandske ægtefælle jo bruge de 6 måneder på at lære at tale dansk, hvis man ikke i forvejen har lært dette under et længerevarende ophold i f.eks. Sverige.

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 19.11.2008 17:39:18

På nyidanmark står der max. 3 måneder ved simple ansøgninger, og max. 7 måneder ved dem de anser som mere problematiske.

Men selv 6 måneder kan jeg faktisk leve med. I Sverige har vi indtil nu haft 9 måneders behandlingstid, og det ser ikke ud til at vi får svar foreløbig. Chokerende nok har det været en større succesoplevelse at tale med Udlændingeservice, nu hvor vi har fået nok af Migrationsverket. Nu får vi selvfølgelig se hvordan det går med den her ansøgning, kan være det bliver lige så galt.

Besvar