Sverige vaer soed og forklar mig nogle ting,er lidt desperat

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Bella

Sverige vaer soed og forklar mig nogle ting,er lidt desperat

Indlæg af Bella » 15.11.2008 11:39:12

Hej herinde:)

Jeg og min mand er nu naaet frem til at ville saette vores hus op til salg engang i starten af det nye aar, og flytte til Sverige.

Jeg har en del spoergsmaal da jeg har laest at under eu loesningen skal man havde 6000 sek kr tilbage naar alle udgifter er betalt, med alle udgifter menes der saa husleje,billet til tog til arbejde i dk, og personlige ting som gaeld? Grunden til jeg spoerger er at naar vi flytter vil jeg desvaerre stadigvaek betale af paa en gaeld, og der er beloebet paa 2500 kr om maaneden... Jeg frygter lidt om vi vil havde de 6000 sek efter alle udgifter er betalt. Vi vil havde nogle penge fra vores hussalg, men ikke mange og de gaar jo ikke under "loen" som jeg ville tjene i DK. Jeg er ufaglaert, og planlaegger at laese et par hf faerdigt og tage en videregaaende uddannelse, men dette kan jeg jo foerst naar jeg har et fuldtidsjob i DK der kan betale nok til at vi har 6000 sek kr, efter alle vores udgifter er betalt.Nu ligger de fleste ufaglaerte jobs jo desvaerre ikke saa hoejt paa loeningslisten, og med de stigende lejepriser paa bolig i malmo omraadet, samt tog kort til Kbh og fast gaeld der skal betales af, frygter jeg lidt at vi vil faa et afslag :(

Saa er det at jeg taenker paa de nationale regler, men som jeg har forstaaet dem skal jeg alllerede bo i Sverige foer jeg kan soege om FS til min mand?

Jeg haaber der er nogle kloge hoveder herinde der vil forklare mig lidt skaaret ud i pap om de forskellige regler, og eventuelt hvilken en maade det ville vaere bedst for os at soege.

Jeg har laest en del men er smadder forvirret.

Paa forhaand tak.

Bella.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.11.2008 12:08:00

Hej Bella!

Har din mand allerede opholdstilladelse i DK?

Hvis du vælger at bruge Sveriges nationale regler, skal du ganske rigtigt bo i Sverige, og din mand skal indgive ansøgning fra sit hjemland, eller der hvor han bor og har en opholdstilladelse (muligvis DK, hvis han altså bor der). Og der er som nævnt indtil videre ingen krav til jeres økonomi, men Sveriges regering har en klar intention om snart at indføre et forsørgelseskrav, måske allerede fra årsskiftet. Hvis du først planlægger at flytte til Sverige til næste år, kan det altså være helt andre regler, som gælder til den tid.

Ved brug af EU-reglerne skal du enten have en stor formue på i hvert fald ikke under 100.000 kr., som I kan leve af, eller du skal have en fast indkomst, hvor I har mindst 6000 SEK til overs, når alle faste udgifter er betalt om måneden - inklusive månedlige afdrag på lån, transport, osv. Hvis du mener, det kan blive problematisk at få økonomien til at hænge sammen, må I jo finde et billigere sted at bo, evt. nøjes med blot at leje en etværelses lejlighed, hvor lejen normalt er nede på omkring 3000-3500 SEK om måneden. En treværelses lejlighed koster til sammenligning normalt omkring 6000 SEK. Her taler vi om udlejning ved førstehåndskontrakt, altså ikke fremleje eller bostadsrätt.

Bella

Indlæg af Bella » 15.11.2008 14:20:20

skaanebo skrev:Hej Bella!

Har din mand allerede opholdstilladelse i DK?

Hvis du vælger at bruge Sveriges nationale regler, skal du ganske rigtigt bo i Sverige, og din mand skal indgive ansøgning fra sit hjemland, eller der hvor han bor og har en opholdstilladelse (muligvis DK, hvis han altså bor der). Og der er som nævnt indtil videre ingen krav til jeres økonomi, men Sveriges regering har en klar intention om snart at indføre et forsørgelseskrav, måske allerede fra årsskiftet. Hvis du først planlægger at flytte til Sverige til næste år, kan det altså være helt andre regler, som gælder til den tid.

Ved brug af EU-reglerne skal du enten have en stor formue på i hvert fald ikke under 100.000 kr., som I kan leve af, eller du skal have en fast indkomst, hvor I har mindst 6000 SEK til overs, når alle faste udgifter er betalt om måneden - inklusive månedlige afdrag på lån, transport, osv. Hvis du mener, det kan blive problematisk at få økonomien til at hænge sammen, må I jo finde et billigere sted at bo, evt. nøjes med blot at leje en etværelses lejlighed, hvor lejen normalt er nede på omkring 3000-3500 SEK om måneden. En treværelses lejlighed koster til sammenligning normalt omkring 6000 SEK. Her taler vi om udlejning ved førstehåndskontrakt, altså ikke fremleje eller bostadsrätt.
Hej Skaanebo:)

Nej min mand har ikke opholdstilladelse i DK,vi bor i hans hjemland USA.

Vi er villige til at bo i en etvaerelses hvis det er saadan at vi paa den maade kan faa det hele til at haenge sammen. Hvordan faar man bedst skaffet saadan en?Vi er i USA lige nu og med finanskrisen herovre kan der godt gaa op til et lille aars tid inden vi faar solgt vores hus og flytter. Hvis vi opnaar FS gennem denne loesning hvor laenge vil der saa gaa foer min mand kan soege arbejde?Er svensk sprogundervisning gratis?Skal siges at han allerede forstaar en del svensk, og taler det lidt da han har familie(ikke biologisk bosat der) og hvordan er job markedet for en amerikaner?Han har en naturvidenskabelig uddannelse, en BA i biologi/videnskab. Han vil naturligvis gerne paa laengere sigt gerne havde job indenfor sit fag men vil selvfoelgelig i behyndelsen arbejde med stort set hvad som helst og laere det svenske sprog.

Jeg haaber saadan det vil vaere mulig for os at vende hjem, da jeg savner Europa utrolig meget og vi vil gerne bo i Skandinavien fremfor USA.

Jeg haaber du vil tage dig tid til at svare paa mine spoergsmaal, hvis du kan:)

Bella.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.11.2008 15:39:12

Hej igen!

Okay, der er altså to muligheder for at søge i Sverige - de nationale svenske regler,hvor ansøgningen skal indgives via svensk ambassade/konsulat i USA, og hvor din mand først må rejse til Sverige, når ansøgningen om opholdstilladelse er bevilget (det tager normalt op til 6 måneder), og EU-reglerne hvor din mand som amerikaner kan rejse med dig til Sverige uden visum, og hvor I så blot indgiver ansøgning efterfølgende til Migrationsverket. Der er altså to måder med hver deres fordele og ulemper, så hvilken måde der er bedst, må I jo gøre op med jer selv (se også andre indlæg om det emne).

SFI (Svenska för invandrare) er gratis, uanset om I har gjort brug af EU-retten eller søgt efter Sveriges nationale regler.

Gør I brug af de nationale regler, er der også nogle muligheder for at komme i lønnet praktik ("aktivitetsstöd") via Arbejdsformidlingen AF Nya Invandrare.

Ang. bolig og jobmuligheder afhænger det jo også meget af, hvor i Sverige I har tænkt jer at bo. Øresundsregionen har også en "medicon valley" med flere store internationale virksomheder, hvor der sikkert er nogle jobmuligheder for en amerikaner, men for især Malmö er det svært at finde lejebolig, i det hele taget er det svært at finde etværelses lejligheder i byer, hvor der også er et universitet, fordi de jo af gode grunde er særligt attraktive for studerende. Udlejningssituationen i Sverige er også noget mere junglelov end den til sammenligning er i Danmark. Rigtig meget handler om at få lov til at gå til visninger på lejligheder (det er ofte kun en brøkdel af alle interessede, som kommer så langt), at gøre et godt indtryk på udlejer, at have en god økonomi og kunne dokumentere det, osv., og som tilflyttende udlændinge står I her rigtig dårligt, fordi udlejer jo heller ikke kan tjekke referencer hos jeres tidligere udlejer eller få oplyst jeres skatteforhold fra Skatteverket. I kan derfor også blive mødt med krav om at skulle indbetale et depositum på op til 6 måneders husleje, eller have en "borgensman" der kan stå som garant for, at I betaler husleje til tiden.

Når det er sagt, så kan det naturligvis godt lade sig gøre at finde en billig bolig, men ofte må man nøjes med en fremleje ("andra hand"), indtil man har boet i Sverige et stykke tid. Chancerne er naturligvis også større, hvis man søger bolig i forstæderne eller ude på landet i forhold til at bo inde i centrum i en af storbyerne. Tjek søndagsaviser, blocket.se, de elektroniske opslagstavler for det lokale universitet/högskola - de er fyldt med boligannoncer.

Læs i øvrigt også

http://welcometosweden.blogspot.com/200 ... -live.html

http://www.amerikanska.com/

Bella

Indlæg af Bella » 15.11.2008 16:35:11

skaanebo skrev:Hej igen!

Okay, der er altså to muligheder for at søge i Sverige - de nationale svenske regler,hvor ansøgningen skal indgives via svensk ambassade/konsulat i USA, og hvor din mand først må rejse til Sverige, når ansøgningen om opholdstilladelse er bevilget (det tager normalt op til 6 måneder), og EU-reglerne hvor din mand som amerikaner kan rejse med dig til Sverige uden visum, og hvor I så blot indgiver ansøgning efterfølgende til Migrationsverket. Der er altså to måder med hver deres fordele og ulemper, så hvilken måde der er bedst, må I jo gøre op med jer selv (se også andre indlæg om det emne).

SFI (Svenska för invandrare) er gratis, uanset om I har gjort brug af EU-retten eller søgt efter Sveriges nationale regler.

Gør I brug af de nationale regler, er der også nogle muligheder for at komme i lønnet praktik ("aktivitetsstöd") via Arbejdsformidlingen AF Nya Invandrare.

Ang. bolig og jobmuligheder afhænger det jo også meget af, hvor i Sverige I har tænkt jer at bo. Øresundsregionen har også en "medicon valley" med flere store internationale virksomheder, hvor der sikkert er nogle jobmuligheder for en amerikaner, men for især Malmö er det svært at finde lejebolig, i det hele taget er det svært at finde etværelses lejligheder i byer, hvor der også er et universitet, fordi de jo af gode grunde er særligt attraktive for studerende. Udlejningssituationen i Sverige er også noget mere junglelov end den til sammenligning er i Danmark. Rigtig meget handler om at få lov til at gå til visninger på lejligheder (det er ofte kun en brøkdel af alle interessede, som kommer så langt), at gøre et godt indtryk på udlejer, at have en god økonomi og kunne dokumentere det, osv., og som tilflyttende udlændinge står I her rigtig dårligt, fordi udlejer jo heller ikke kan tjekke referencer hos jeres tidligere udlejer eller få oplyst jeres skatteforhold fra Skatteverket. I kan derfor også blive mødt med krav om at skulle indbetale et depositum på op til 6 måneders husleje, eller have en "borgensman" der kan stå som garant for, at I betaler husleje til tiden.

Når det er sagt, så kan det naturligvis godt lade sig gøre at finde en billig bolig, men ofte må man nøjes med en fremleje ("andra hand"), indtil man har boet i Sverige et stykke tid. Chancerne er naturligvis også større, hvis man søger bolig i forstæderne eller ude på landet i forhold til at bo inde i centrum i en af storbyerne. Tjek søndagsaviser, blocket.se, de elektroniske opslagstavler for det lokale universitet/högskola - de er fyldt med boligannoncer.

Læs i øvrigt også

http://welcometosweden.blogspot.com/200 ... -live.html

http://www.amerikanska.com/
Hej Igen.

Tusind tak for din hjaelp, vil helt sikkert kigge paa de forskellige links. Foeler ihvertfald vi har bedre overblik over det nu.

Bella.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2008 18:18:52

Hej Bella

Hvorfor vil I bo i Sverige? Hvis du er dansker, vil det da være mere oplagt, om I slår jer ned i Danmark. Der er ganske vist økomiske fordele ved at bo i Sverige i form af lavere boligomkostninger sammenlignet med Nordsjælland samt lavere bilpriser og noget lavere dagligvarpriser. Men der er også ulemper i form af et lavere lønniveau i Sverige alternativt omkostninger til pendling over broen.

Vær opmærksom på, at hvis I bor i Sverige, så må din mand kun arbejde i Sverige. Og udbuddet af jobs i Sydsverige er en del lavere end i Danmark, foruden at lønnen altså er lavere.

Hvis det primært er de danske udlændingeregler, som ligger bag jeres beslutning om at vælge Sverige frem for Danmark, så bør I overveje at starte med at bo 10 uger i Sverige, men herefter uden yderligere svinkeærinder flytte videre til Danmark. Så kan I nemlig søge efter EU´s regler om familiesammenføring, og så er I på alle væsentlige områder lige så godt stillet i Danmark som i Sverige.

I vil ganske vist ikke have mulighed for at modtage bistandshjælp e.l. i Danmark, hvis I er her efter EU-reglerne, men det er der vel næppe heller nogen grund til at tro, at I skulle få behov for. Og efter 12 måneder på det danske arbejdsmarked vil både du og din mand være berettigede til dagpenge fra en dansk A-kasse, så I i praksis har den samme grad af økomomisk tryghed som de fleste andre danskere. Og under alle omstændigheder langt mere, end I har været vant til i USA.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.11.2008 18:34:16

Apropos dagpenge, i Sverige kan man få dagpenge efter blot 6 måneders medlemskab af en a-kasse.

Og ja lønniveauet i Sverige er lavere end i Danmark, men leveomkostningerne er også tilsvarende lavere, så svenskere føler sig ikke generelt fattigere end danskere. Og masser af danskere har jo fået øjnene op for Sverige og pendler til arbejdet i Danmark - 20.000 pendler på den måde dagligt over Øresundsbroen.

Bella

Indlæg af Bella » 16.11.2008 04:15:31

fundiver199 skrev:Hej Bella

Hvorfor vil I bo i Sverige? Hvis du er dansker, vil det da være mere oplagt, om I slår jer ned i Danmark. Der er ganske vist økomiske fordele ved at bo i Sverige i form af lavere boligomkostninger sammenlignet med Nordsjælland samt lavere bilpriser og noget lavere dagligvarpriser. Men der er også ulemper i form af et lavere lønniveau i Sverige alternativt omkostninger til pendling over broen.

Vær opmærksom på, at hvis I bor i Sverige, så må din mand kun arbejde i Sverige. Og udbuddet af jobs i Sydsverige er en del lavere end i Danmark, foruden at lønnen altså er lavere.

Hvis det primært er de danske udlændingeregler, som ligger bag jeres beslutning om at vælge Sverige frem for Danmark, så bør I overveje at starte med at bo 10 uger i Sverige, men herefter uden yderligere svinkeærinder flytte videre til Danmark. Så kan I nemlig søge efter EU´s regler om familiesammenføring, og så er I på alle væsentlige områder lige så godt stillet i Danmark som i Sverige.

I vil ganske vist ikke have mulighed for at modtage bistandshjælp e.l. i Danmark, hvis I er her efter EU-reglerne, men det er der vel næppe heller nogen grund til at tro, at I skulle få behov for. Og efter 12 måneder på det danske arbejdsmarked vil både du og din mand være berettigede til dagpenge fra en dansk A-kasse, så I i praksis har den samme grad af økomomisk tryghed som de fleste andre danskere. Og under alle omstændigheder langt mere, end I har været vant til i USA.
Hej :D

Vi vil gerne bo i Danmark men det er de stramme udlaendningeregler der goer at vi er usikre paa om der overhovedet er en mulighed for os at flytte hjem til Danmark. 24 aarsreglen kan vi ikke bruge da jeg ikke er 24. EU reglerne har vi overvejet men jeg ved ikke saa meget om dem.Kan det virkelig passe at vi "bare" kan flytte til Sverige og jeg finder et arbejde der, og saa efter at havde arbejdet der i 10 uger, flytter hjem til Danmark og saa vaere sikret at faa FS efter EU reglerne?Hvor sikkert er det?Det jeg taenker paa er at jeg er nervoes for at faa afslag for hvad goer vi saa?Og skal min mand ikke foerst have ret til at bo i Sverige foer vi kan soege ad den vej?Det er vel ikke nok at jeg bosaetter mig i Sverige, finder et arbejde der(Hvis det er muligt jeg er jo desvaerre ikke uddannet) og saa bare flytter tilbage til DK og faar mulighed for at leve her.Ingen af os har nogle planer om at soege bistandshjaelp, jeg har efaring med kontor arbejde og indenfor plejehjems omraadet, og jeg er stort set villig til at arbejde med hvad som helst,og jeg vil helst bo i DK da det jo er mit land og vil jo gerne tage en videregaaende uddannelse. Hvis min mand faar opholdstilladelse i DK maa han saa arbejde og gaa til dansk undervisning?Og hvor laenge gaelder hans opholdstilladelse?Jeg haaber du vil svare paa mit lidt lange og rodede indlaeg.

Paa forhaand tak, Bella.

Bella

Indlæg af Bella » 16.11.2008 04:22:22

skaanebo skrev:Apropos dagpenge, i Sverige kan man få dagpenge efter blot 6 måneders medlemskab af en a-kasse.

Og ja lønniveauet i Sverige er lavere end i Danmark, men leveomkostningerne er også tilsvarende lavere, så svenskere føler sig ikke generelt fattigere end danskere. Og masser af danskere har jo fået øjnene op for Sverige og pendler til arbejdet i Danmark - 20.000 pendler på den måde dagligt over Øresundsbroen.
Hold da op 20.000 det er mange mennesker. Jeg har intet imod at bo i Sverige er blot lidt nervoes for om vi vil faa FS der. Hvor er det jeg kan laese mere om de nationale svenske regler?

Bella.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.11.2008 08:32:03

Danske myndigheder lempede i september deres fortolkning af EU-reglerne, så du som EU-borger alene skal have boet i et andet EU/EØS-land med din familie for at kunne gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark - der er altså ikke længere noget krav om, at du også skal have arbejdet i Sverige. I skal som familie blot have været selvforsørgende, I må altså ikke have modtaget bistandshjælp i Sverige, men om I har arbejdet eller levet af opsparede penge er underordnet.

Din mand kan som amerikaner frit indrejse i Sverige og Schengen og opholde sig der i op til 90 dage. Dvs., hvis I bor sammen i Sverige i 10 uger, kan I efterfølgende uden videre flytte til Danmark og indgive ansøgning i Danmark om familiesammenføring i henhold til EU-retten. Din mand behøver altså ikke at søge en opholdstilladelse i Sverige først.

Læs mere om de nationale svenske regler på www.migrationsverket.se - du kan som dansk statsborger vælge at være ligestillet med en svensker, så vælg afsnittet der gælder for svenske 'medborgare'

Om EU-retten i Danmark kan du læse Udlændingeservices fortsat misvisende forklaring på www.nyidanmark.dk - husk, at virksomheden ikke er længere er tænkt som en service for borgerne, men som et serviceorgan for Dansk Folkeparti, alle informationer er således klart politisk propaganderet, og en hel del relevante informationer kan du slet ikke finde på Udlændingeservices hjemmeside.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2008 10:19:23

Bella skrev:Kan det virkelig passe at vi "bare" kan flytte til Sverige og jeg finder et arbejde der, og saa efter at havde arbejdet der i 10 uger, flytter hjem til Danmark og saa vaere sikret at faa FS efter EU reglerne?Hvor sikkert er det?
Ja det lyder som en molbohistorie, at man som dansker kan sikre sig bedre rettigheder i Danmark ved at bo 10 uger i Sverige. Men det er ganske sikkert og vist, at det hænger sådan sammen.

Har man boet 10 uger i et andet EU-land end det, hvor man er statsborger, så er man nemlig i juridisk forstand blevet til en EU-borger. Og det betyder, at man, hvis man flytter tilbage til sit hjemland, skal behandles på fuldstændig samme måde som borgere fra andre EU-lande.

Altså:

En dansker, som har boet (10 uger eller mere) i Sverige skal behandles mindst lige så godt, når hun flytter tilbage til Danmark, som en svensker, der flytter til Danmark.

Hvordan EU-borgere skal behandles, når de flytter til andre EU-lande end det, som de er statsborger i, er fastlagt i EU`s opholdsdirektiv. Der som alle andre EU-direktiver står over national lovgivning.

Det er derfor "helt sikkert" at man frit kan tage sin f.eks. amerikanske ægtefælle med til Danmark, uden at de danske politikere kan gøre noget som helst for at forhindre én i det, hvis man blot forinden har sørget for at opnå status som EU-borger.

Og det kræver altså ikke andet, end at man bor en periode i et andet EU-land. I bør derfor starte med at bo i Sverige eller et andet EU-land - bare ikke Danmark - men kan herefter frit vælge, hvor i Europa, I vil slå jer ned. Om I efterfølgende flytter til Italien, Spanien eller Danmark er ligegyldigt. I vil have de samme rettigheder og pligter, uanset hvor I flytter hen.

Som Skaanebo er inde på er der bestemt fordele ved at bo i Sverige, og cirka 20.000 danskere vælger derfor helt frivilligt at pendle frem og tilbage over broen hver dag. Jeg synes bare, det er vigtigt, at du og din mand - og alle andre i samme situation - bliver klar over, at I ligesom rent danske par har et reelt frit valg. I BEHØVER således ikke at bo i Sverige, hvis I f.eks. hellere vil bo i Jylland eller på Falster.

EU sikrer jer ganske enkelt den frihed, som de danske politikere ellers meget gerne ville tage fra jer. Hvilket i bund og grund ikke er anderledes end, at den amerikanske grundlov og den amerikanske forbundsregering også på en række punkter sikrer borgerne frihedsrettigheder, som nogle delstatsregeringer gerne ville tage fra dem. Som f.eks. retten til abort.

Bella

Indlæg af Bella » 16.11.2008 13:45:14

skaanebo skrev:Danske myndigheder lempede i september deres fortolkning af EU-reglerne, så du som EU-borger alene skal have boet i et andet EU/EØS-land med din familie for at kunne gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark - der er altså ikke længere noget krav om, at du også skal have arbejdet i Sverige. I skal som familie blot have været selvforsørgende, I må altså ikke have modtaget bistandshjælp i Sverige, men om I har arbejdet eller levet af opsparede penge er underordnet.

Din mand kan som amerikaner frit indrejse i Sverige og Schengen og opholde sig der i op til 90 dage. Dvs., hvis I bor sammen i Sverige i 10 uger, kan I efterfølgende uden videre flytte til Danmark og indgive ansøgning i Danmark om familiesammenføring i henhold til EU-retten. Din mand behøver altså ikke at søge en opholdstilladelse i Sverige først.

Læs mere om de nationale svenske regler på www.migrationsverket.se - du kan som dansk statsborger vælge at være ligestillet med en svensker, så vælg afsnittet der gælder for svenske 'medborgare'

Om EU-retten i Danmark kan du læse Udlændingeservices fortsat misvisende forklaring på www.nyidanmark.dk - husk, at virksomheden ikke er længere er tænkt som en service for borgerne, men som et serviceorgan for Dansk Folkeparti, alle informationer er således klart politisk propaganderet, og en hel del relevante informationer kan du slet ikke finde på Udlændingeservices hjemmeside.
Jeg blev saa glad da jeg laeste dit indlaeg, saa virker det virkelig som om der er haab for os. Hvis vi vaelger at flytte til Sverige foerst og goere brug af EU retten, og vi faar(Er stadigvaek lidt haardt for mig at tro at vi kan vaere saa heldige) opholdstilladelse i DK til min mand, er der nogle der saa ved hvor laenge den gaelder og maa han saa ogsaa arbejde i Danmark? Siden disse regler aabenbart er nye er der saa nogle der ved om der er nogle der har proevet dem af i virkeligheden?Taenker paa chancen for at de danske myndigheder alligvel kan give afslag til os af en eller anden grund. Jeg vil ikke lyde negativ men med de udlaendningeregler der er der hjemme, er det bare svaert at tro paa at vi kan flytte til Sverige i 10 uger (Elller andet EU land for den sags skyld) og saa vende hjem. Har jeg virkelig forstaaet dette ret:Jeg og min mand bosaetter os i andet EU land i 10 uger, og derfter indrejser til Danmark og paa den maade soeger (og forhaabentligt) faar ret til at bo og leve hjemme. Kunne jeg i de 10 uger pendle over broen og arbejde i Kbh? Tusind tak fordi i gider besvare mine mange spoergsmaal, maa indroemme at jeg synes alle de regler og love en en hel del forvirrende og jeg oensker blot hvis muligheden er der at vende hjem til Danmark med min mand.

Bella

Indlæg af Bella » 16.11.2008 13:49:36

fundiver199 skrev:
Bella skrev:Kan det virkelig passe at vi "bare" kan flytte til Sverige og jeg finder et arbejde der, og saa efter at havde arbejdet der i 10 uger, flytter hjem til Danmark og saa vaere sikret at faa FS efter EU reglerne?Hvor sikkert er det?
Ja det lyder som en molbohistorie, at man som dansker kan sikre sig bedre rettigheder i Danmark ved at bo 10 uger i Sverige. Men det er ganske sikkert og vist, at det hænger sådan sammen.

Har man boet 10 uger i et andet EU-land end det, hvor man er statsborger, så er man nemlig i juridisk forstand blevet til en EU-borger. Og det betyder, at man, hvis man flytter tilbage til sit hjemland, skal behandles på fuldstændig samme måde som borgere fra andre EU-lande.

Altså:

En dansker, som har boet (10 uger eller mere) i Sverige skal behandles mindst lige så godt, når hun flytter tilbage til Danmark, som en svensker, der flytter til Danmark.

Hvordan EU-borgere skal behandles, når de flytter til andre EU-lande end det, som de er statsborger i, er fastlagt i EU`s opholdsdirektiv. Der som alle andre EU-direktiver står over national lovgivning.

Det er derfor "helt sikkert" at man frit kan tage sin f.eks. amerikanske ægtefælle med til Danmark, uden at de danske politikere kan gøre noget som helst for at forhindre én i det, hvis man blot forinden har sørget for at opnå status som EU-borger.

Og det kræver altså ikke andet, end at man bor en periode i et andet EU-land. I bør derfor starte med at bo i Sverige eller et andet EU-land - bare ikke Danmark - men kan herefter frit vælge, hvor i Europa, I vil slå jer ned. Om I efterfølgende flytter til Italien, Spanien eller Danmark er ligegyldigt. I vil have de samme rettigheder og pligter, uanset hvor I flytter hen.

Som Skaanebo er inde på er der bestemt fordele ved at bo i Sverige, og cirka 20.000 danskere vælger derfor helt frivilligt at pendle frem og tilbage over broen hver dag. Jeg synes bare, det er vigtigt, at du og din mand - og alle andre i samme situation - bliver klar over, at I ligesom rent danske par har et reelt frit valg. I BEHØVER således ikke at bo i Sverige, hvis I f.eks. hellere vil bo i Jylland eller på Falster.

EU sikrer jer ganske enkelt den frihed, som de danske politikere ellers meget gerne ville tage fra jer. Hvilket i bund og grund ikke er anderledes end, at den amerikanske grundlov og den amerikanske forbundsregering også på en række punkter sikrer borgerne frihedsrettigheder, som nogle delstatsregeringer gerne ville tage fra dem. Som f.eks. retten til abort.
Tusind tak fordi da var saa venlig og skaere det hele ud i pap for mig.Nu viker vores haab og fremtidsudsigter helt mere lyse. Vi vil jo gerne bo i Danmark og har hele tiden troet dette var umuligt pga af de strenge krav. Siden denne EU regel er ny(Gaar jeg ud fra at den er) ved man saa om nogen har proevet den af i virkeligheden? Det lyder bare saa godt i mine oerer, naesten for godt. Tror blot med alt den forvirring jeg har vaeret igennem med forskellige regler goer at jeg er noget nervoes over det hele.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2008 15:41:13

Kære Bella

De regler, som jeg refererer, er ikke nye. De stammer i deres seneste form fra EU´s Opholdsdirektiv fra 2004. Og grundlæggende stammer de helt tilbage fra Romtrakten og har derfor været gældende i Danmark siden 1972. Omend borgernes rettigheder siden 1972 løbende er blevet præciseret og udvidet gennem bl.a. afsigelse af kendelser i konkrete sager ved EF-domstolen.

Det er til gengæld nyt, at Danmark overholder reglerne, også når det drejer sig om danske statsborgeres ret til at vende tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU-land og i den forbindelse medbringe deres ægtefælle.

Denne ret har den danske regering i strid med reglerne begrænset ganske gevaldigt, siden den indførte de stramme danske regler for familiesammenføring i 2001. Og det har den naturligvis gjort af den simple grund, at de stramme danske regler ellers ville miste en stor del af deres effekt.

At Danmark nu pludselig er begyndt at respektere de rettigheder, som danske og andre EU-landes statsborgere hele tiden har haft, skyldes en kombination af flere faktorer:

1) Berlingske Tidende lavede i juli 2008 nogle artikler, som afslørede, at folk, der henvendte sig til Udlændingeservice, tilsyneladende blev udsat for en ret systematisk vildledning, hvis de spurgte til EU´s regler for familiesammenføring.

2) EF-domstolen afsagde i august 2008 dom i den såkaldte Metocksag. Én af de fire EU-borgere i denne sag boede men arbejdede ikke i Irland. Det, at hun kun boede men ikke arbejdede i Irland, havde intet med selve sagen at gøre. Men det betød, at den danske regering mistede det juridiske figenblad, som den hidtil havde haft for at fejlfortolke Opholdsdirektivet. Nemlig at man jo ikke kunne være helt sikker på, at reglerne også galdt for folk, som kun boede men ikke arbejdede i et andet EU-land, så længe EF-domstolen kun havde afsagt kendelser i sager, der ophandlede borgere, som arbejdede.

Det står dog ellers ret klart beskrevet i Opholdsdirektivet, at det gælder for alle EU-borgere. Og hele formålet med vedtagelsen af Opholdsdirektivet i 2004 var da netop også at samle de mange forskellige regelsæt, som hidtil havde været gældende for arbejdstagere, studerende, pensionister m.m., til èt samlet regelsæt.

Den danske regerings fremgangsmåde frem til september 2008 svarer derfor grundlæggende til at sige, at man ikke kan være helt sikker på, at det er ulovligt for rødhårede at handle med narko, så længe domstolene kun har behandlet sager, hvor den anklagede var mørkhåret eller blond. Så ergo kan man godt tillade sig at gå ud fra, at det er lovligt for rådhårede at handle med narko, i hvert fald indtil domstolene evt. siger noget andet.

3) Som følge af ovenstående meget klare traktatbrud fra dansk side, så var EU-kommissionen allerede inden, der faldt dom i Metock-sagen, i fuld gang med at forberede en sag imod Danmark for traktatbrud.

Mere end noget andet var det således nok for at komme en sådan sag i forkøbet, at statsminister Anders Fogh Rasmussen skar igennem og i august måned kort og godt fastslog, at Danmark naturligvis overholdt de aftaler, som vi havde indgået i EU. Hvilket Danmark så altså siden september 2008 også har gjort.

Så ja, det er relativt nyt, at Danmark overholder reglerne, idet vi har en regering og et flertal i Folketinget, som består af en blanding af kriminelle personer og nyttige idioter for disse. Reglerne i sig selv er derimod på ingen måde nye. De rettigheder, som man nu også har i Danmark, har man f.eks. hele tiden haft i Sverige eller Tyskland. Uden diskussion eller slagsmål med hverken udlændingemyndighederne eller kriminelle politikere.

Vælger I at flytte til Danmark, skal I selvfølgelig være klar over, at Danmark i dag har en befolkning, som er lige så hjernevasket som den amerikanske, og politikere, som er lige så korrupte og uduelige som de italienske. Begrundelsen for at vælge Danmark fremfor f.eks. Sverige bør derfor alene være ting som, at du har nogle gode venner og din familie i Danmark, samt at det måske er nemmere for din mand at finde et godt og vellønnet job.

Som samfund betragtet er Danmark i dag næppe til mere end en karakter omkring de 5-6 på den gamle karakterskale fra 0-13. En smule bedre end Sydamerikanske bananrepublikker som Honduras eller Columbia, men så heller ikke mere.

Ovenstående skrevet med et lille glimt i øjet og halvt i spøg. Men den, som kun tar` spøg for spøg og alvor kun alvorligt, hun har som bekendt forstået begge dele lige dårligt. :wink:

Bella

Indlæg af Bella » 16.11.2008 23:24:02

Hej fundiver199 :D

Hvor er det dog trist at et land som Danmark er endt saadan. Synes det er flovt at folk derhjemme er blevet saa hjernevaskede og trist at politikerne derhjemme, ikke er meget bedre end dem her i USA. (Ja her var jeg da i det mindste velkommen :wink:)

Jeg er glad for at du har skaaret det hele ud i pap for mig, nu virker det som om vi kan tage en beslutning paa et bedre og mere overskueligt grundlag.

Jeg har dog et enkelt spoergsmaal, og ved ikke om du kan besvare det men jeg proever. Inde paa US hjemmeside staar da at en aegtefaelle fra 3 land(Som jeg gaar ud fra USA er, da det jo ikke er i EU) vil faa et opholdskort med en begraenset laengde. Saa er det jeg taenker hvad menes der med dette, og hvad er en begraenset laengde?Jeg gaar ud fra at vi saa skal soege loebende eller hvordan? Ja jeg har mange spoergsmal, jeg ved det godt :)

Besvar