Evt afvisning af mands opholdskort i andet EU land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
katya

Evt afvisning af mands opholdskort i andet EU land

Indlæg af katya » 25.04.2017 22:46:26

Ok. Status er nu at jeg har arbejdet 16 uger i Rumænien (talte forkert sidst, pinligt) så alt ok og jeg stopper på mit job torsdag. Planen er at rejse hjem til DK d. 24 maj og have 1 måneds ferie her indtil da. (Dette er fordi efter meget kamp med immigration er de endelig gået med til at give os en kvittering for hans ansøgning i starten af maj og vi kan derved søge schengen visa på den danske ambassade, så vi kan komme til DK, som har 2 ugers behandlingstid).

I 2 måneder er der ikke ikke sket noget i min mands sag og idag kom immigration på besøg for at tjekke om vi nu boede sammen osv. Det er standard nok og de sagde vi nok skulle regne med opholdskort i midten af Maj sådan som det så ud (de tror jeg stadig er arbejdstager).
MEN nu er jeg bare pænt nervøs, da jeg jo fra torsdag ikke er arbejdstager længere. HR på mit job siger de rumænske myndigheder har en slags database, som de kan kigge i for at se om man igennem det "cpr" man får her, står som "arbejdstager" eller "ikke arbejdstager."
Hvis de kigger efter torsdag og jeg står som "ikke arbejdstager" får min mand selvfølgelig afslag på hans rumænske opholdskort og vil få en dato han skal rejse ud.
Da vi alligevel vil tilbage til DK er det ok, MEN vil han så godt kunne rejse med mig til DK? De danske myndigheder vil ikke afvise ham pga han ikke kunne opholdskort her?!
Har arbejdet i 16 og er og boet her i 20 uger når vi burde ankomme til DK 24 maj (har bestilt billetter).
Er bare ret nervøs om DK ikke vil modtage ham hvis han er blevet afvist i et andet EU land grundet jeg ikke længere er arbejdstager (selvom jeg opfylder minimumskravet).

-og skal jeg fortælle immigration hvordan landet ligger eller afvente at hører fra dem, hvis de finder ud af jeg stopper mit job torsdag?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe. Stresser helt vildt.
Tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Evt afvisning af mands opholdskort i andet EU land

Indlæg af mh1 » 26.04.2017 16:40:07

Det er lidt letsindigt at du har sagt op, men det er jo komplet ligegyldigt i forhold til din plan om at tage til DK, for i forhold til om du har haft et reelt ophold som arbejdstager, så bliver det ikke slettet bagudrettet. Har I søgt om visum til din ægtefælle? Det kan gøres op til 3 mdr. før, så gør det i morgen, hellere end senere.

Man behøver IKKE have (op)nået at få opholdskort, så ville der næsten ikke være nogen, som kunne komme til DK fra Sverige, som tager sig riiiigtig god tid til at udstede kortet.

Hvis du med immigration mener de rumænske myndigheder, er der ingen grund til at meddele noget. Du behøver heller ikke fortælle statsforvaltningen noget, de ikke spørger om.
mh
Rådgiver for ÆUG

katya

Indlæg af katya » 26.04.2017 20:27:29

Hej Mh
Ja, ved godt, at det var bedre at blive i mit job, men var sygemeldt de sidste 2 uger, grundet det nok dårligste arbejdsmiljø jeg har oplevet i mine 15 år på arbejdsmarkedet. Halvdelen af mine kolleger mangler grundet ekstrem stresss, så 16 uger var alt hvad jeg nu klarer... (og tænkte at når 12 uger er mindste grænsen, så var det ok) :(

Anyways, vi har fået af vide på den danske ambassade her i Bukarest, at vi SKAL have en kvittering fra immigrationen (på dansk statsforvaltningen går jeg ud fra ja), at min mand har ansøgt om opholdskort d. 17 marts før de vil give os visa til DK ... de siger at ellers kan de ikke vide om han er her lovligt. Deres visa process tager 1-2 uger.

Immigration har nægter os kvittering 3 gange, men vi er nu ENDELIG blevet lovet det et klar i starten af maj (grundet vi blev VED med at insistere).. så vi er låst fast her i rumænien indtil de giver os det)

Jeg er bare nervøs for hvad konsekvensen er for en afvisning af et opholdskort her? Om der er en EU database eller lign. Han bliver registreret ligesom der er for visum?!
Altså hvis han bliver afvist om at få opholdskort grundet, at jeg ikke længere er arbejdstager, har det nogen betydning for at tage til DK, som planen er eller skal han så sendes tilbage til filippinerne eller vi bare kan søge Schengen visa på den danske ambassade her og smutte til DK uden problemer?
(Kunne måske være skrevet kortere, sorry). :)
Afventer i spænding ;)

katya

Indlæg af katya » 27.04.2017 06:21:51

Har nu fået af vide, at jeg stadig er set som arbejdstager i andet EU land 6 mdr efter man er stoppet med at arbejde.
Men gælder dette også hvis man selv har sagt op?
Hvad jeg kan læse mig til så står der mere om, at dette gælder, hvis man enten er blevet afskediget eller er ude af stand til at arbejde grundet sygdom.
Ved du noget om det? :)

katya

Indlæg af katya » 27.04.2017 16:45:53

Alt ok.
Mit job har nu givet mig 20 dages ferie uden løn for en sikkerheds skyld og derfor flyttet min sidste dag i firmaet til d. 20 maj (bestak dem med kage) så ingen bekymringer nu mht.

Tak for svar og rigtig rigtig god aften.
:)

Besvar