Ophold i Danmark efter EU-reglen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kappel123

Ophold i Danmark efter EU-reglen

Indlæg af Kappel123 » 07.03.2017 12:52:58

Hejsa

Min mand og jeg bor pt. paa Gran Canaria og vil gerne tilbage til Dk. Min mand er fra Guatemala og rejste ind i Danmark Juli sidste aar. Vi har boet hernede siden september sidste aar, hvor jeg ogsaa begyndte at arbejde - saa jeg tror ikke der bliver nogen problemer med at kunne bevise, at jeg har haft et reelt og faktisk ophold hernede.
Der har vaeret en del problemer undervejs med at soege om ophold til min mand, men nu er det endelig i gang. Det betyder dog, at han, i teorien, har opholdt illegalt hernede indtil. Jeg har derfor nogle spoergsmaal:

1) Er det muligt for os at soge om FS i Danmark, inden han har faaet sit opholdskort hernede? Kan vi evt. sende hans ansoegning med som dokumentation og derefter eftersende et kopi af hans opholdkort?

2) Er det muligt for mig at rejse hjem til Danmark inden ham og han saa kommer efterfolgende?
Skal han her have modtaget sit opholdkort inden, eller kan jeg rejse foer han modtager det? (jeg er blevet tilbudt min gamle stilling, og de vil gerne jeg kan starte hurtigst muligt)

3) Hvilke dokumenter forventer Statsforvaltningen oversat til dansk? For min ansaettelskontrakt, opholdskort o.l. er nemlig paa spansk.

4) Er der mange der oplever afslag?

5) Der staar paa hjemmesiden, at der kan gaa op til 6 maaneder foer man faar svar - hvornaar faar man gennemsnitlig svar, hvis der ikke er brug for yderligere dokumentation?

Sig endelig til, hvis der er andre ting jeg skal vaere opmaerksom paa ud over mine spoergsmaal.

Paa forhaand tusind tak for hjaelpen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Danmark efter EU-reglen

Indlæg af mh1 » 08.03.2017 20:50:20

Din mand har ikke opholdt sig illegalt, for når du er EU-borger har han ret til at være i det EU-land, du opholder dig i. Han skal blot indenfor 3 mdr. ansøge om at blive registreret.

Opholdskort er ikke nødvendigt som bevis for at du har haft reelt ophold, og at han har været bosat sammen med dig (men selvfølgelig et godt bevis, hvis man har det). Så ja, I kan søge om forhåndsgodkendelse med det I har nu. Det vil være tilstrækkeligt at du kan bevise dit reelle ophold i form af registrering, husleje og lønsedler, samt din mands ophold sammen med dig ved indrejsestemplerne i jeres pas.

I skal helst rejse til DK sammen, idet en afbrydelse af jeres samliv på ubestemt tid (= den tid, der går med at han venter på opholdskort som I ikke ved, hvornår kommer) vil betyde at der ikke længere er noget beskyttelsesværdigt samliv. Desuden bortfalder hans ret til opholdskort, når du flytter ud af Spanien jo. Når han rejser sammen med dig, burde der ikke være noget problem mht. at krydse grænser, selv om han endnu ikke har opholdskort. En kvittering for ansøgningen er dog god at have.

Få oversat huslejekontrakt og ansættelseskontrakt. Jeg vil tro, at din NIE ikke behøver oversættelse, men det koster næppe alverden at få den oversat også.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kappel123

Indlæg af Kappel123 » 21.03.2017 16:30:12

Tusind tak for svar.

Min mand bopælsregistrerede sig kort efter vi ankom til Gran Canaria, og det var inden de 3 måneders turistvisum ophørte.

Okay, selvfølgelig. Vi rejser sammen, så der ikke bliver nogle problemer. Dog har vi ingen stempler i vores pas - vi kom ikke igennem nogen paskontrol hverken i Kastrup eller Las Palmas. Men stemplet i min mands pas, da han rejste ind i Europa, og hans registrerings bevis ser de jo, så jeg tænker det må være okay?

Jeg har et ekstra spørgsmål.
Vi har jo boet hernede siden september 2016 og jeg startede med at arbejde (med kontrakt) fra 1/10-16. Vil SF gerne se dokumentation derfra, eller ville det være nok at sende dokumentation fra 3 måneder tilbage? Jeg synes bare det er en hulens masse papirer at sende.
Ift. ansøgningen, skal alle 23 sider sendes med eller kun det vi har udfyldt på?

Igen, tusind tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.03.2017 20:39:39

Send det hele, men husk endelig KUN i KOPI. For at gøre det lettere for sagsbehandlerne, har mange gjort det, at de har lavet en mappe hvor de har inddelt bilagene med faneblade og lavet en indholdsfortegnelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lea Sorth

Indlæg af Lea Sorth » 08.04.2017 21:39:22

Kære Kappel123

Jeg er ved at påbegynde mit speciale (i visuel antropologi) som skal omhandle danske loves konsekvenser for familie sammenføring af ægtefæller- og ville i den forbindelse høre om du havde lyst til at tage en snak med mig om dig og din mands sag?
- Min interesse i emnet er også personligt, da min egen kæreste er fra Venezuela og vi prøver selv at finde ud af vores situation.

Du kan skrive til mig på min mail lea.sorth@mail.com, for at høre mere.

Mvh, Lea

Besvar