Hej alle sammen,
Tak for jeres hjælp indtil videre,
Jeg håber på at søge ægtefællesammenføring til min palæstinensiske mand efter EU-regler her til sommer og vil hører om i føler at sagen burde holde:
Vi regner med at kunne bevise følgende ang. reelt ophold, hvis planen går som den skal:
- At vi indrejste i Grækenland i November 2016, arbejdede frivilligt og var jobsøgende
- At min mand fik en 5 ugers arbejdskontrakt i Grækenland (konsulent) i Januar
- En lejekontrakt til lejlighed i Januar med begge vores navn på (6 måneders kontrakt, dog opsagt i April pga. flytning til Athen)
- Lejekontrakt i Athen fra April (Vi håber at kunne få en ok-lang lejekontrakt, så det virker til at vi planlagde at blive boende længe.)
- Registrering af mig i Grækenland og opholdstilladelse (søgning om opholdskort til ham) i April.
- Arbejdskontrakt til mig pr. 1/4, fuldtidsarbejde i Athen
- Evt. også arbejdskontrakt til ham pr. April/Maj
- Vi kan yderligere bevise betaling af regninger(el/varme) samt husleje fra hele perioden i begge lejligheder, opretning og betaling af telefonnumre, transport rundt i landet, indkøb med kreditkort lokalt under hele perioden.
Ift. ægte ægteskab kan vi yderligere bevise at vi har mødtes 4 gange af næsten 3 måneders samlet varighed før vi valgte at flytte til Grækenland, samt utallige beskeder og billeder.
Vi er blevet gift i Libanon her i marts, da vi er på besøg hos hans familie, og er igang med at få attesten legaliseret i både Grækenland og DK igennem ambassaderne.
Vi tænker altså at vi burde kunne søge om at komme til Danmark i Juli/August i år - altså efter at jeg har været registreret som arbejdstager og gift med min mand i godt 3-4 måneder. Vi ved det er på grænsen, men tænker at når vi kan bevise at vi reelt har opholdt os i landet og søgt arbejde i hele 8-9 måneder at det vil støtte op?
Vi vil gerne flytte direkte til Danmark efter at have afleveret ansøgningen, det skulle være muligt så vidt jeg forstår? Grundlaget for dette, er at jeg gerne vil genindskrives på mit studie. Burde det kunne påvirke udfaldet af vores ansøgning?
Hvilke fordele/ulemper er der ved at blive i Grækenland mens ansøgningen bliver vurderet vs. at flytte tilbage med det samme?
Yderligere, er jeg usikker på hvordan han helt praktisk kan rejse til DK hvis han venter på opholdskort i Grækenland til den tid? Er det muligt at han rejser kort hjem til Libanon (hvor han kommer fra) og søger visum til DK eller Schengen visum alligevel?
På forhånd tusind tak for jeres vejledning,
Ægtefællesammenføring efter EU-regler
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Ægtefællesammenføring efter EU-regler
I forhold til det sidste, vil det grundlæggende svar være nej. Normalt skal man indrejse sammen til Danmark fra det andet EU/EØS-land (gæstelandet), for at man kan komme under EU-retten.
Men ellers ser jeg ikke umiddelbart problemer i sagen, som du beskriver den. Det vigtigste er ikke, hvor længe du har boet i gæstelandet, men at du kan dokumenterer, at du bor der faktisk og reelt samt at du kan forsørge jer begge.
Hvad angår forskellen mellem at søge fra gæstelandet eller at vente til du/I kommer hjem til Danmark, er der jo risikoen for afslag til forskel. Hvis I får et afslag, og I stadig bor i gæstelandet, har det ingen betydning for jeres fortsatte opholdsret i gæstelandet. Den vil ikke blive påvirket. Men hvis I får et afslag efter hjemkomst til Danmark, er I nødt til at starte forfra i et gæsteland.
Men ellers ser jeg ikke umiddelbart problemer i sagen, som du beskriver den. Det vigtigste er ikke, hvor længe du har boet i gæstelandet, men at du kan dokumenterer, at du bor der faktisk og reelt samt at du kan forsørge jer begge.
Hvad angår forskellen mellem at søge fra gæstelandet eller at vente til du/I kommer hjem til Danmark, er der jo risikoen for afslag til forskel. Hvis I får et afslag, og I stadig bor i gæstelandet, har det ingen betydning for jeres fortsatte opholdsret i gæstelandet. Den vil ikke blive påvirket. Men hvis I får et afslag efter hjemkomst til Danmark, er I nødt til at starte forfra i et gæsteland.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser