At flytte tilbage til dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Missn

At flytte tilbage til dk

Indlæg af Missn » 26.02.2017 17:23:37

Hej ÆUG

Hvis jeg har boet i Sverige i et år og har arbejdet eller studieret i dk og jeg så søger FS efter EU regler til min mand mens jeg bor i sverige, hvornår må man så flytte tilbage til dk. Er det mens ansøgning er igang eller er det efter min mand får opholdskort?
Hvad er måske bedst at gør, hvis man nu kan begge dele?

Andet spørgsmål: jeg ved at efter 5 år så kan man få permanent opholdstillads er det så 100% man får det eller kan man sagtens få afslag efter de 5 år?

Og hvad er kravene for indkomst efter EU regler?

Håber i kan hjælpe. :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At flytte tilbage til dk

Indlæg af mh1 » 01.03.2017 10:09:59

Hvis du er sikker på at I opfylder de få krav, må I gerne flytte før forhåndsgodkendelsen er i hænde. Hvis man godt kan vente, er det da bedst, for så skal ægtefællen bare lige hen og blive registreret som ankommet, så kommer opholdskort og sygesikringskort snart efter (hvis de sendes med Postnord, læg 5-10 dages ekspeditionstid oveni).

Kravet til indkomst er at den skal svare til den laveste sociale ydelse (kontanthjælp/integrationsydelse), som I ville kunne få (men ikke bør søge om!).

Hvis man overholder at være selvforsørgende og ellers er en almindelig lovlydig borger, får man det permanente opholdskort efter 5 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn

Indlæg af Missn » 08.03.2017 07:57:32

Ok tak.
Hvornår kan man søge om statsborger skab i dk ? Er det efter de 5 år?

Igennem de 5 år har min mand så lov til at tage på ferier eller skal han blive i dk til han får permanent opholdstilladelse?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.03.2017 17:33:09

Når man har opholdstilladelse, kan man rejse ud og ind på samme betingelser som en dansk statsborger (dog kræver nogle lande jo visum, selv hvis man har en opholdstilladelse i EU). De første 2 år må man kun være væk i højst 6 mdr. i løbet af året, senere kan man være væk op til ét år, uden at miste opholdstilladelsen.

Statsborgerskab kræver både permanent opholdstilladelse, mindst 6 års ophold og div. andre ting, bl.a. sprogprøve og indfødsretsprøve.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar