Hej Jeg har lidt spørgsmål vedr. ophold i andet EU land, og muligheden for at tage konen med.
Jeg står for at skulle flytte, og har udset mig Flensburg som stedet jeg vil flytte hen.
Jeg er gift på 10 år med en Irakisk kvinde, som pt. lever i Turkiet.
Jeg selv bor i Danmark.
Jeg arbejder på Grønland, hvor jeg er på arbejde i 9 uger, og så hjemme i 9 uger.
Jeg overvejer om jeg kan bruge retten som EU borger til at flytte til Tyskland og hente min kone hjem til Tyskland, når jeg bor dernede.
Som Dansker er jeg jo EU borger, og kan derfor gøre brug af min frie bevægelighed, jeg kan forsørge både konen og mig selv. Jeg har ansættelses kontrakt jeg kan fremvise.
Jeg er dog som arbejdstager i Grønland, ikke dækket af det gule sygesikringskort, såfremt jeg har adresse uden for DK, kan jeg betale til krankenkasse så jeg kommer over problemet med heldækkende sygeforsikring til konen og mig selv?
Burde dette ikke kunne lade sig gøre?
Spørgsmål vedr. Tyskland
Re: Spørgsmål vedr. Tyskland
Jo det bør kunne lade sig gøre.
Mht krankenkasse, så er der flere muligheder. Jeg ved at hvis du arbejder for en dansk virksomhed, så betaler den danske stat for den tyske krankenkasse, for du betaler jo din skat i DK.
Nu er Grønland lidt specielt på nogle punkter og jeg ved ikke om det er samme regler.
I værste fald, så kan du altid i Tyskland bare købe en privat sundhedsforsikring til jer begge to. Den koster lidt mere end den halvoffentlige krankenkasse, men det er meget rart at løsningen findes.
Hvis du senere planlægger at skulle flytte til DK sammen med din kone, skal du kunne godtgøre at du reelt er flyttet til Tyskland, så du skal nok ikke nøjes med at bo der i 12 uger, hvoraf du er på Grønland i de 9 uger. Men hvis planen er at bo der i en lidt længere periode, skulle der ikke være problemer.
De fleste myndigheder i Flensburg taler dansk, og der bor mange danskere i byen. Jeg bor der selv, og det har været relativt nemt.
Mht krankenkasse, så er der flere muligheder. Jeg ved at hvis du arbejder for en dansk virksomhed, så betaler den danske stat for den tyske krankenkasse, for du betaler jo din skat i DK.
Nu er Grønland lidt specielt på nogle punkter og jeg ved ikke om det er samme regler.
I værste fald, så kan du altid i Tyskland bare købe en privat sundhedsforsikring til jer begge to. Den koster lidt mere end den halvoffentlige krankenkasse, men det er meget rart at løsningen findes.
Hvis du senere planlægger at skulle flytte til DK sammen med din kone, skal du kunne godtgøre at du reelt er flyttet til Tyskland, så du skal nok ikke nøjes med at bo der i 12 uger, hvoraf du er på Grønland i de 9 uger. Men hvis planen er at bo der i en lidt længere periode, skulle der ikke være problemer.
De fleste myndigheder i Flensburg taler dansk, og der bor mange danskere i byen. Jeg bor der selv, og det har været relativt nemt.