Hej, Fantastisk mennesker.
Jeg er en dansk mand i slutningen af 30'erne, der bor i Norge med min Filippinske kone i slutningen af 20'erne. Vi har boet i Norge i snart et år, og jeg har haft et godt fuldtidsjob siden Maj 2016. Vi blev gift i sommeren 2016, og ansøgte straks om Norsk Opholdskort for hende baseret på EU familiesammenføring. Det fik hun heldigvis hurtigt, som betød, at hun i 5 år kan opholde sig her i Norge sammen med mig. Det er jo skønt nok. Hun har også fået arbejde forskellige steder, og får nok inden alt for længe fuldtidsjob. Det er alt sammen skønt, og vi regner med at blive boende i noget tid endnu. Hvor længe det bliver er ikke afgjort endnu, og afhænger af mange ting. Men på et tidspunkt, så vil vi flytte tilbage til Danmark og bruge EU familiesammenføringsreglerne så hun også kan få opholdskort i Danmark.
Men for at kunne gøre det, så skal jeg jo have skåret alle bånd til DK, mens jeg har været vær, og derfor haft et reelt tilhørsforhold til et andet EU land. Og det har jeg som det er nu. Det er jeg i hvert fald overbevist om, at jeg har.
Men jeg har lige et par spørgsmål til nogle ting, der kan have indflydelse på vores ansøgning om familiesammenføring, når vi kommer til Danmark engang:
Da jeg startede i mit nye fuldtidsjob, så troede jeg, at jeg arbejdede for et Norsk firma. For det var i Oslo, og der var kun Nordmænd ansat. De ansatte mig til at have telefonisk med de danske kunder, da jeg jo er Dansk. Jeg vidste, at de havde en dansk afdeling, men det har så vist sig, at det er hovedkontoret. Så har jeg opdaget, at det egentlig er et dansk firma, og jeg modtager også min løn til min Norske bankkonto fra Danmark. Jeg får hver måned en melding om at jeg har fået løn fra udlandet, og så er det fra Danmark. Det føles sgu lidt sært:)
Men mit spørgsmål er så:
1. Vil det, at jeg har fået løn fra Danmark påvirke min mulighed for at kunne sige, at jeg har boet og arbejdet i Norge, og dermed har haft et tilhørsforhold til et andet EU-land, negativt?
Min hverdag er jo 100% i Norge. Jeg bor her, lever her, arbejder her etc. Og jeg kan dokumenentere det, da jeg har gemt ALLE kvitteringer, boner, boligkontrakter, Fitness-kontrakter, forsikringskontrakter, fået taget fotos af os ved kendte monumenter i OSlo etc. så jeg kan bevise, at jeg har været her.
Min ven fra Danmark, har spurgt om jeg udover mit fuldtidsjob vil lave lidt skrive-arbejde for hans firma i Danmark, som ville blive betalt fra Danmark. Et job, der nok ville betale ca. 750 DKK. om ugen.
2.Vil det påvirke min ansøgning, at jeg har haft et Dansk bijob, selv hvis svaret på spørgsmål 1 er nej?
Mange tak for hjælpen på forhånd!
MP1977
Vil penge fra dansk job påvirke ansøgning om EU familiesammenføring i Danmark?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vil penge fra dansk job påvirke ansøgning om EU familiesammenføring i Danmark?
Du er arbejdstager i Norge. Din arbejdsplads er fysisk der, så der kan ikke være nogen tvivl. Du er IKKE grænsegænger og dermed 'person med tilstrækkelige midler'.
Det har i øvrigt ingen betydning for din ret til fs, men hvis man er 'person med tilstrækkelige midler', kan man fx ikke umiddelbart få kontanthjælp ved tilbageflytning.
Et bijob vil ikke ændre på din status, når du stadig bor og arbejder i Norge.
Det har i øvrigt ingen betydning for din ret til fs, men hvis man er 'person med tilstrækkelige midler', kan man fx ikke umiddelbart få kontanthjælp ved tilbageflytning.
Et bijob vil ikke ændre på din status, når du stadig bor og arbejder i Norge.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Vil penge fra dansk job påvirke ansøgning om EU familiesammenføring i Danmark?
Tusind tak for svaret.
Jeg er glad for, at det ikke betyder noget, hvor min løn kommer fra, så længe, at jeg arbejder og bor i Norge.
Samt at godt kan have et bijob ved siden af mit normale job.
Tusind tak:)
Jeg er glad for, at det ikke betyder noget, hvor min løn kommer fra, så længe, at jeg arbejder og bor i Norge.
Samt at godt kan have et bijob ved siden af mit normale job.
Tusind tak:)