Sammenføring med asylansøger boende i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marrah

Sammenføring med asylansøger boende i Tyskland

Indlæg af Marrah » 06.01.2017 19:49:06

Hej
Jeg har nogle spørgsmål. Sagen er at jeg for ca. 2 1/2 år siden blev gift med en fyr fra Kirkuk (kurdiske del af Irak), men jeg har ikke fået legaliseret vielsesattesten i Danmark, så jeg står ikke som gift i dk.jeg er 21 år gammel og dansk statsborger.
Min mand kom for et år siden til Danmark, hvorefter han blev sendt tilbage til Tyskland efter et 1/2 år i dk, og hans asylsag er endnu ikke afsluttet. Han er nu i Tyskland, og jeg vil gerne have ham tilbage til Danmark. Er der nogle muligheder for at jeg kan bringe ham tilbage? Eller skal jeg vente på, jeg bliver 23 1/2, før jeg kan gøre noget?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring med asylansøger

Indlæg af mh1 » 06.01.2017 20:17:28

Først og fremmest skal du se at få din civilstatus ændret, dvs. få registreret at du er gift.

Dernæst kan I ikke søge om fs i DK, før I begge er mindst 23 ½. Desuden er der så alle de andre krav, der skal opfyldes.

Hvis du har mulighed for at flytte til Tyskland og finde et job der, eller arbejde i DK (blive 'grænsegænger'), kan I derimod flytte sammen der straks, da I så kan benytte EU-reglerne.

Læs om dem her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
mh
Rådgiver for ÆUG

Marrah

Re: Sammenføring med asylansøger boende i Tyskland

Indlæg af Marrah » 06.01.2017 20:39:16

Pt er jeg studerende, men jeg har også tænkt på at flytte til Tyskland, når jeg er færdig om et år. Men kan jeg ikke benytte EU-reglerne mens jeg bor i DK?

Kan jeg godt ændre min civilstatus, når man mand ikke er her?

skaanebo

Re: Sammenføring med asylansøger boende i Tyskland

Indlæg af skaanebo » 06.01.2017 20:59:55

Din civilstatus påvirkes ikke af, om I bor sammen eller ej. Enten man er gift, eller også er man ikke gift. Så se at få det ændret med det samme.

Hvis du er dansker, skal du flytte til et andet EU-land for at gøre brug af EU-regler.

Besvar