Folkeregistrering før opholdskort - hjælp til klage

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru

Folkeregistrering før opholdskort - hjælp til klage

Indlæg af Beraru » 20.10.2016 13:06:11

Hej
Vi er lige tilbage fra Borgerservice hvor, som forventet, vi fik afslag på CPR nummer.

Medarbejderen ved skranken siger, at man skal have et bevis for registrering.
Jeg henviser ham til art.25 i Opholdsdirektivet, hvilket var uhørt for ham.
Han ringer til en kollega og bliver guidet på nyidanmark.dk, hvor han farer vild under visumsektionen.
Jeg prøver at sige til ham, at vi lige er blevet gift og at vi har søgt ophold efter EU regler, men vi får intet fra ham.

Jeg beder om et skriftligt afslag, hvilket jeg vil få på eboks.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at klage?

Tusind tak på forhånd.

Beraru

Re: Folkeregistrering før opholdskort - hjælp til klage

Indlæg af Beraru » 21.11.2016 16:54:43

Lidt opdatering.

Jeg har bedt Kommunen om at genvurdere deres afgørelse om ikke at udstede et CPR.
Afventer svar.

Har været i kontakt med SOLVIT, som mener, at Kommunen har truffet den rigtige beslutning.

''Kære xxxx

I de første 3 måneder i værtslandet kan familiemedlemmer, som ikke er EU-borgere, ikke blive stillet over for krav om at søge om opholdskort, der bekræfter deres ret til at bo i landet.
Reglerne er anderledes når der er tale om ophold, der varer eller vil vare mere end 3 måneder i andet EU-land.
Her skal familiemedlemmer som ikke er EU-borgere indgive ansøgning om opholdskort. Værtsmedlemslandet skal så vurdere, hvorvidt familiemedlem som ikke er en EU-borger har ret til at opholde sig i værtsmedlemslandet.

Det er også derfor Kommune ikke skal udstede CPR nummer før de har modtaget en afgørelse fra Statsforfatningen.

2004/38 art. 7:
1. Enhver unionsborger har ret til at opholde sig på en anden medlemsstats område i mere end
tre måneder, hvis den pågældende:
a) er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i værtsmedlemsstaten, eller
b) råder over tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at opholdet
ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system, og er omfattet af en sygeforsikring,
der dækker samtlige risici i værtsmedlemsstaten, eller
c) – er indskrevet ved en privat eller offentlig institution, der er godkendt eller som finansieres
af værtsmedlemsstaten i medfør af dennes lovgivning eller administrative praksis,
med henblik på dér som hovedaktivitet at følge en uddannelse, herunder en erhvervsuddannelse,
og
– er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici i værtsmedlemsstaten, og
ved en erklæring eller på anden tilsvarende måde, efter den pågældende persons eget
valg godtgør over for den relevante nationale myndighed, at vedkommende råder over
tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at opholdet ikke
bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system, eller

d) er et familiemedlem, der ledsager eller slutter sig til en unionsborger, der opfylder betingelserne
i litra a), b) eller c).
2. Retten til ophold, jf. stk. 1, omfatter også familiemedlemmer til en unionsborger, der ikke er
statsborgere i en medlemsstat, når disse ledsager eller slutter sig til unionsborgeren i værtsmedlemsstaten,
og unionsborgeren opfylder betingelserne i stk. 1, litra a), b) eller c).

Med venlig hilsen,
xxxx xxxxx

Erhvervsstyrelsen
SOLVIT CENTER ''

Besvar