Flytte til Sverige for at blive FS i Danmark.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MDM001
Geografisk sted: Fyn

Flytte til Sverige for at blive FS i Danmark.

Indlæg af MDM001 » 20.10.2008 11:21:38

Nu har jeg læst og læst og ved ikke, hvad vi skal.
Min kone (gift i Danmark i sept.) er fra Chile. Hun er under 24 og vi er derfor nødsaget til at bruge Sveriges-løsningen for FS i Danmark.

1. Jeg ejer et hus i Danmark, som jeg ikke kan sælge. Vil det være et problem?

2. Jeg har et arbejde i Danmark, som jeg ikke nemt kan opsige. Jeg har dog lange ferie-perioder, hvor jeg kunne tage et arbejde i Sverige. Kunne det være et problem?

Hvordan skriver vi ansøgningerne både til Sverige og Danmark, hvis jeg beholder arbejde og hus i Danmark...hm.

3. Vil en C/O adresse i sverige være nok for at være etableret. Der står flere steder at det er det ikke, men alligevel hører man om det.

Vi opfylder alle krav til punkt og prikke. Min kone er bare for ung, hvor er det latterligt! :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.10.2008 14:41:35

1) Du må gerne eje hus i Danmark, mens du bor i Sverige - men det vil nok være en god ide at fremleje det, så myndighederne ikke kan mistænke dig for blot at bo i Sverige proforma - det vigtigste er, at du folkeregistrerer dig på en adresse i Sverige

2) Du behøver ikke længere arbejde i Sverige for at gøre brug af EU-reglerne ved tilbagevenden til Danmark - du kan godt bo i Sverige og arbejde i Danmark og efter en periode i Sverige flytte tilbage til Danmark og ansøge om familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne - men det er klart, at det afhænger jo også af både hvor i Sverige, du bosætter dig, og hvor i Danmark dit arbejde er, for det skal jo være inden for en rimelig pendlerafstand, hvis det skal give mening

MDM001
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af MDM001 » 20.10.2008 15:43:57

Det lyder fint, men hvad skal jeg så skrive til Svenskerne som grund til, at jeg gerne vil flytte derover efter EU-reglerne?
Er det så egen formue eller??

Helst ikke fremleje af huset, er det nok at huset står til salg? Jeg kan jo bevise, at jeg ikke kan sælge det!

Tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.10.2008 19:03:10

Du behøver ikke som sådan at anføre nogen grund til de svenske myndigheder, hvorfor du ønsker at bo i Sverige, andet end at du gerne vil leve og bo i Sverige.

Din ægtefælle kan få en svensk opholdstilladelse efter EU-reglerne i kraft af, at du har et arbejde i Danmark, som kan forsørge jer begge, eller hvis du har formue.

Hvordan de danske myndigheder vil tolke forsøg på at sælge hus ved jeg ikke, men det lyder da som en plausibel forklaring, at det ikke lykkes dig at sælge det, og at du derfor flytter tilbage

Li-anna

Indlæg af Li-anna » 21.10.2008 09:42:30

Hvis du skulle være så "uheldig" at dit hus bliver solgt mens du er i sverige skal du være opmærksom på at sverige kræver 22% i skat af fortjeneste på salg af fast ejendom.

Besvar