Forlængelse af opholdskort/permanent ophold
Forlængelse af opholdskort/permanent ophold
Hej alle,
Min mands opholdskort (i henhold til EU-opholdsbekendtgørelsen) udløber 3 ½ måneder før han kan søge om permanent ophold.
Jeg kan se, at der er flere af jer, der har været i samme situation og vil blot høre jeres erfaringer, før jeg kontakter Statsforvaltningen.
Har I blot søgt om forlængelse af opholdskortet og efterfølgende søge om permanent ophold?
Mange hilsner
Majbritt
Min mands opholdskort (i henhold til EU-opholdsbekendtgørelsen) udløber 3 ½ måneder før han kan søge om permanent ophold.
Jeg kan se, at der er flere af jer, der har været i samme situation og vil blot høre jeres erfaringer, før jeg kontakter Statsforvaltningen.
Har I blot søgt om forlængelse af opholdskortet og efterfølgende søge om permanent ophold?
Mange hilsner
Majbritt
-
Re: Forlængelse af opholdskort/permanent ophold
Ja det vil være den korrekte fremgangsmåde. Jeg undrer mig dog over, hvordan situationen kan opstå, da opholdskort jo normalt skal udstedes for en periode på 5 år? Hvis det handler om, at man f.eks. er indrejst i Danmark og har søgt opholdskort i januar 2011, men først er blevet folkebogført i august 2011, efter ansøgningen var godkendt, så vil jeg mene, at man skal insistere på, at CPR-registeret noterer, at man har været bosat i Danmark siden januar 2011.
Den tid, hvor man har ventet på sit EU-opholdskort, skal også tælles med i opgørelsen af, om 5-års kravet er opfyldt. Forudsat selvfølgelig, at man har befundet sig i Danmark og kan sandsynliggøre dette. Det er jo ikke opholdskortet, der giver en nogen som helst rettigheder, opholdskortet er kun en bekræftelse på, at man har dem.
ÆUGs rådgivning har for nylig set et afslag på permanent opholdskort begrundet i, at datoen for folkeregistrering var senere end datoen for parrets indrejse i Danmark. Jeg mener, at den afgørelse er klart forkert, og personen har da også klaget over den til Udlændingestyrelsen.
Men det egentlig problem ligger nok hos kommunen, som ikke registrerer en korrekt dato for folks bosætning i Danmark, når de indberetter til Folkeregisteret.
Den tid, hvor man har ventet på sit EU-opholdskort, skal også tælles med i opgørelsen af, om 5-års kravet er opfyldt. Forudsat selvfølgelig, at man har befundet sig i Danmark og kan sandsynliggøre dette. Det er jo ikke opholdskortet, der giver en nogen som helst rettigheder, opholdskortet er kun en bekræftelse på, at man har dem.
ÆUGs rådgivning har for nylig set et afslag på permanent opholdskort begrundet i, at datoen for folkeregistrering var senere end datoen for parrets indrejse i Danmark. Jeg mener, at den afgørelse er klart forkert, og personen har da også klaget over den til Udlændingestyrelsen.
Men det egentlig problem ligger nok hos kommunen, som ikke registrerer en korrekt dato for folks bosætning i Danmark, når de indberetter til Folkeregisteret.
Hvis man søger om forhåndsgodkendelse og først flytter til DK, når ansøgningen er imødekommet, opstår problemet også.
Folkeregistrering vil være fra den dag, man bosætter sig i Danmark, men opholdskortet vil blive med gyldighed fra den dato, hvor ansøgningen er bevilget. Dvs., opholdskortet vil udløbe op til 6 måneder, før de 5 år er gået, hvor man skal søge om permanent opholdskort.
Folkeregistrering vil være fra den dag, man bosætter sig i Danmark, men opholdskortet vil blive med gyldighed fra den dato, hvor ansøgningen er bevilget. Dvs., opholdskortet vil udløbe op til 6 måneder, før de 5 år er gået, hvor man skal søge om permanent opholdskort.
-
Ja det har du ret i. Det kan være en legitim årsag til, at situationen opstår. Og så må man bare gennem det ekstra skridt med at søge om et nyt tidsbegrænset opholdskort først.
Neeej hvor er jeg glad for at, jeg meget tilfældigt falder over denne tråd ( skulle ind og søge viden om noget helt andet) min kone fik opholdskort efter eu-reglen d.30 marts 2012, og indtil vi kom af med lejligheden osv i sverige blev det d.25 maj 2012 før hun blev registreret i dk, altså hvor vi søgte om sygesikring osv.. Vi har hele tiden gået og tænkt at vi skulle søge om permanent inden d. 30. Marts 2017, fordi at opholdskortet har været gyldigt i 5 år der.. Og vi ville aldrig nogensinde komme i tanke om andet hvis ikke jeg var faldet over denne tråd idag..hvad skal vi gøre? Skal den 5 årige kort forlænges først, for derefter at søge om permanent? Det handler jo om under 2 måneder..og hvordan forlænges sådan et? (Et link til en beskrivelse måske)
-
Ja hun skal søge om et nyt tidsbegrænset kort først. Eller hvis hun ikke planlægger at rejse, blot leve med at hendes opholdskort er udløbet i et par måneder. Hvis hun ikke rejser, går hun vel ikke rundt og viser det til folk hele tiden. Men det mest korrekte er selvfølgelig at søge om et nyt og få en kvittering.
Ok mange tak.
Hvor lang tid før kan hun søge om forlængelse?
Hvor lang tid før kan hun søge om forlængelse?
Hvor er I gode - tak for jeres input.
Situationen er præcis som Skaanebo beskriver - vi har fået forhåndsgodkendelse.
Jeg tror umiddelbart, at vi anmoder om en forlængelse af opholdskortet. Vi har meget dårlige erfaringer med myndighedernes (manglende) forståelse af retten til ophold og opholdskortet. Min mand var i sin tid meget tæt på at blive anholdt hos US, dengang vi afleverede ansøgning om forhåndsgodkendelse, da han ikke havde nogen dokumentation for sin opholdsret pga. de svenske myndigheders svinestreg i relation til sundhedskortet.
By the way - er der nogen, der er klar over, om der findes et særligt ansøgningskema, eller om vi er ude i fristil i relation til anmodning om forlængelse af opholdskortet?
Mange hilsner
Majbritt
Situationen er præcis som Skaanebo beskriver - vi har fået forhåndsgodkendelse.
Jeg tror umiddelbart, at vi anmoder om en forlængelse af opholdskortet. Vi har meget dårlige erfaringer med myndighedernes (manglende) forståelse af retten til ophold og opholdskortet. Min mand var i sin tid meget tæt på at blive anholdt hos US, dengang vi afleverede ansøgning om forhåndsgodkendelse, da han ikke havde nogen dokumentation for sin opholdsret pga. de svenske myndigheders svinestreg i relation til sundhedskortet.
By the way - er der nogen, der er klar over, om der findes et særligt ansøgningskema, eller om vi er ude i fristil i relation til anmodning om forlængelse af opholdskortet?
Mange hilsner
Majbritt
God aften til alle
Håber virkelig på et hjælpende svar..
Hvordan forlænger man et opholdskort? Grunden findes i ovenstående..
Jeg har søgt på nyidanmark og statsforvaltningens hjemmeside, men intet fundet om det.. tak på forhånd
Håber virkelig på et hjælpende svar..
Hvordan forlænger man et opholdskort? Grunden findes i ovenstående..
Jeg har søgt på nyidanmark og statsforvaltningens hjemmeside, men intet fundet om det.. tak på forhånd
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
@mh
Mange tak.
Men det havde jeg også fundet, men der står intet om forlængelse, der står regler og skemaer for dels at søge permanent opholdskort osv.
Men vores problem er at, vi i sin tid fik godkendt opholdskort i 5 år, mens vi stadig boede i sverige ( forhåndsgodkendelse) vi fik gokendt opholdskort d. 30/03/2012, men blev først folkeregistreret i dk i slut maj, da det tager tid at afslutte livet i sverige og finde lejlighed osv i dk. Dvs. Min kone har først været i dk i 5 år til slut maj 2017, men hendes opholdskort udløber d. 30/03/2017. Altså har jeg forståelsen af at, vi først kan søge permanent ophold til slut maj 2017, men hvis vi blot gøre det uden at forlænge nuværende midlertidige opholdskort, er vi bange for afslag, da man vil bruge årsagen, at opholdskortet udløb d. 30/03/2017, og hun dermed har været i dk ulovligt indtil slut maj hvor der søges permanent.. er vi helt gal på den eller hvordan, det er virkelig ærgrerligt at få afslag på sådan noget.. håber at ovenstående giver mening ellers spørg venligst, da vi rigtigt gerne vil have ro i maven vedr.sagen.
Mange tak.
Men det havde jeg også fundet, men der står intet om forlængelse, der står regler og skemaer for dels at søge permanent opholdskort osv.
Men vores problem er at, vi i sin tid fik godkendt opholdskort i 5 år, mens vi stadig boede i sverige ( forhåndsgodkendelse) vi fik gokendt opholdskort d. 30/03/2012, men blev først folkeregistreret i dk i slut maj, da det tager tid at afslutte livet i sverige og finde lejlighed osv i dk. Dvs. Min kone har først været i dk i 5 år til slut maj 2017, men hendes opholdskort udløber d. 30/03/2017. Altså har jeg forståelsen af at, vi først kan søge permanent ophold til slut maj 2017, men hvis vi blot gøre det uden at forlænge nuværende midlertidige opholdskort, er vi bange for afslag, da man vil bruge årsagen, at opholdskortet udløb d. 30/03/2017, og hun dermed har været i dk ulovligt indtil slut maj hvor der søges permanent.. er vi helt gal på den eller hvordan, det er virkelig ærgrerligt at få afslag på sådan noget.. håber at ovenstående giver mening ellers spørg venligst, da vi rigtigt gerne vil have ro i maven vedr.sagen.
-
- Kontakt:
Hun opholder sig IKKE ulovligt, bare fordi hendes opholdskort udløber - kortet er IKKE en tilladelse, blot en bekræftelse på den RET hun har til at opholde sig i DK sammen med sin EU-ægtefælle (dig).
Når der ikke er et særskilt skema til forlængelse, må det være OD2/A, I skal bruge, hvis I for en sikkerheds skyld vil have et kort for den korte periode - et kort, som I næsten ikke vil kunne nå at få før de 5 års ophold er opnået.
Når der ikke er et særskilt skema til forlængelse, må det være OD2/A, I skal bruge, hvis I for en sikkerheds skyld vil have et kort for den korte periode - et kort, som I næsten ikke vil kunne nå at få før de 5 års ophold er opnået.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svar.. det giver også mening, at vi bare venter til de 5 år er gået og søger så permanent, selvom kortet når at udløbe.. et sidste spørgsmål: er det korrekt at det er den dag, vi var på borgerservice og registere os på en dansk adresse, som er dagen der starter de 5år som man skal have boet i dk?
-
- Kontakt:
Ja, hvis I ikke har andet som bevis på, hvornår du 'tog ophold' og hvornår din ægtefælle 'sluttede til sig'. For de mere end 4 år siden var der jo ikke paskontrol, så I har næppe andet som bevis på datoerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG