Jeg, min mand fra Ecuador og vores søn har nu boet i Danmark i snart tre år (og et år i Sverige før det). Min mand har opholdstilladelse efter eu-reglerne. Vi har nu pludselig fået store problemer fordi vi valgte at rejse fire-fem måneder til Ecuador her i foråret (min mand kan jo være udenfor dk i 12 mdr). Vi fremlejede vores lejlighed, og opsagde boligstøtte, men det skulle vi aldrig have gjort. Pludselig får vi folkeregistret på nakken der beder os skrive en skriftlig meddelelse om at vi er rejst ud af landet, hvilket de så registrerer som om vi er fraflyttet Danmark. Det har så fået kæmpe problemer for min mands opholdstilladelse (og alt muligt andet der ikke er relevant i denne sammenhæng). Vi har skullet aflevere en ansøgning om at de ikke skal annullere min mands opholdstilladelse, og har så lige fået at vide at vi skal indsende alle lønninger og indkomster for alle tre år som de vil gå igennem og vurdere udfra. Udover det fortæller de at SU ikke bliver anset som en indkomst jeg kan bruge til at forsørge min mand med?? Det har jeg aldrig læst nogen steder! Altså det vil sige at fordi han i sin tid fik opholdstilladelse på baggrund af min forsørgerpligt, så kan jeg ikke tage mig en uddannelse? Og så bliver han nu måske udvist fordi vores indkomst primært har været min SU og SU-lån? Det lyder helt hul i hovedet! Og jeg kan snart ikke mere. Det kan da ikke være rigtigt at fordi man rejser på en længerevarende rejse og fremlejer sin lejlighed, så skal man igennem så mange problemer, og fordi man tager sig en uddannelse, så kan hele ens familieliv bryde sammen? Jeg kan ikke holde det ud hvis vi skal igennem hele møllen igen. Med en søn der starter i skole til næste år og en lille ny på vej, så er det bare fuldstændigt uoverskueligt.
Er der nogen der kan hjælpe??
Store problemer efter tre år i dk
-
fundiver199
Re: Store problemer efter tre år i dk
Selvfølgelig kan SU bruges til at opfylde kravet om at være "person med tilstrækkelige midler". Til gengæld er hans EU-opholdsret betinget af, at du har bopæl i Danmark. Så ja absurd nok kan det være et problem, at I valgte at fremudleje din lejlighed i stedet for at lade den stå tom.
Det er det også, hvis man er familiesammenført efter danske regler, idet man så ikke opfylder boligkravet. Så man må gerne være bortrejst i 5 måneder uanset regelsæt men skal altså betale for, at ens lejlighed står tom imedens. Eller hvis man er mere praktisk anlagt, så kan man "låne" den ud til en god bekendt uden papirer på forholdet.
Jeg håber, at det hele løser sig for jer. Men ellers kan I i værste fald blive nødt til at søge om familiesammenføring efter de danske regler. Men lad os nu se. Især når jeres fravær var af under 6 måneders varighed og havde karakter af en rejse, så ender det nok med, at sagen går i sig selv igen.
Det er det også, hvis man er familiesammenført efter danske regler, idet man så ikke opfylder boligkravet. Så man må gerne være bortrejst i 5 måneder uanset regelsæt men skal altså betale for, at ens lejlighed står tom imedens. Eller hvis man er mere praktisk anlagt, så kan man "låne" den ud til en god bekendt uden papirer på forholdet.
Jeg håber, at det hele løser sig for jer. Men ellers kan I i værste fald blive nødt til at søge om familiesammenføring efter de danske regler. Men lad os nu se. Især når jeres fravær var af under 6 måneders varighed og havde karakter af en rejse, så ender det nok med, at sagen går i sig selv igen.
Hej Fundiver,
Mange tak for dit svar.
Jeg håber virkelig du har ret. Også ift SU'en. Han lød nemlig skråsikker i telefonen, og det var endda en af cheferne. Han sagde at SU'en ikke kan bruges til at forsørge min mand, fordi det kommer fra statskassen. Jeg skulle derfor aflevere alt hvad jeg har af lønsedler fra de sidste tre år, og på baggrund af hvor meget arbejde jeg har haft ved siden af min SU, vil han træffe en beslutning om min mands opholdstilladelse. Det lyder vanvittigt og det er meget svært at stå i denne situation, når man tror at man har gjort det hele rigtigt.
Ift lejligheden så kan jeg slet ikke forstå det. Jeg har jo ikke opsagt lejligheden, men netop fremlejet den. Det står jo tydeligt i kontrakten at det er midlertidigt, fra en dato og til en dato. Det er jo stadig min lejlighed, og jeg flytter hjem igen når den periode er slut. Det giver ingen mening i mit hovede at der er så mange konsekvenser ved at fremleje sin lejlighed. Ved at opsige den vil jeg kunne forstå det, for så har man jo netop ikke en bolig mere.
Jeg er også lidt i tvivl om hvad der bedst at sige ift vores ophold i Ecuador. Til boligselskabet var vi nødt til at sige at min mand skulle arbejde i Ecuador, for at få lov til at fremleje lejligheden. Min mand har derfor fået en arbejdskontrakt fra sin far for perioden, hvor der står at han skal arbejde i deres familie turistprojekt. Han fik dog ikke penge for det, men til dels kost og logi. Er det bedst at bruge arbejde eller kun rejse som begrundelse for udrejse i denne situation?
Vh
Mange tak for dit svar.
Jeg håber virkelig du har ret. Også ift SU'en. Han lød nemlig skråsikker i telefonen, og det var endda en af cheferne. Han sagde at SU'en ikke kan bruges til at forsørge min mand, fordi det kommer fra statskassen. Jeg skulle derfor aflevere alt hvad jeg har af lønsedler fra de sidste tre år, og på baggrund af hvor meget arbejde jeg har haft ved siden af min SU, vil han træffe en beslutning om min mands opholdstilladelse. Det lyder vanvittigt og det er meget svært at stå i denne situation, når man tror at man har gjort det hele rigtigt.
Ift lejligheden så kan jeg slet ikke forstå det. Jeg har jo ikke opsagt lejligheden, men netop fremlejet den. Det står jo tydeligt i kontrakten at det er midlertidigt, fra en dato og til en dato. Det er jo stadig min lejlighed, og jeg flytter hjem igen når den periode er slut. Det giver ingen mening i mit hovede at der er så mange konsekvenser ved at fremleje sin lejlighed. Ved at opsige den vil jeg kunne forstå det, for så har man jo netop ikke en bolig mere.
Jeg er også lidt i tvivl om hvad der bedst at sige ift vores ophold i Ecuador. Til boligselskabet var vi nødt til at sige at min mand skulle arbejde i Ecuador, for at få lov til at fremleje lejligheden. Min mand har derfor fået en arbejdskontrakt fra sin far for perioden, hvor der står at han skal arbejde i deres familie turistprojekt. Han fik dog ikke penge for det, men til dels kost og logi. Er det bedst at bruge arbejde eller kun rejse som begrundelse for udrejse i denne situation?
Vh
Min kone og jeg står i samme situation, men vi er bare ikke rejst endnu.
Fra jan til aug 31 vil jeg have haft arbejdet på fuld tid. Til september vil vi gerne rejse 2 måneder til Peru for at besøge hendes familie og vil gerne fremleje vores lejlighed de måneder.
Hvordan gør vi så det hele bedst for ikke at ende i samme situation?
Vi har vores sag under behandling endnu.
Min idė er:
Reelt vil vi faktisk komme til at bo der et par dage efter ferien, hvilket kan bevises med flybilletter.
Fra jan til aug 31 vil jeg have haft arbejdet på fuld tid. Til september vil vi gerne rejse 2 måneder til Peru for at besøge hendes familie og vil gerne fremleje vores lejlighed de måneder.
Min idė er:
- Flytte min folkeregisteradresse til mine forældre igen for mig og datter.
- Informere statsforvaltningen skriftligt og fremsende al nødvendig info(min flytning, erklæring om at min kone flytter med, fremlejekontrakt og vores kontrakt på lejligheden)
Reelt vil vi faktisk komme til at bo der et par dage efter ferien, hvilket kan bevises med flybilletter.
Jeg kan ikke se nogen grund til at informere Statsforvaltningen om at I er på ferie i et par måneder. Der er ikke noget krav til hvor man bor, når ens ophold er efter EU-reglerne. Derfor er det tilstrækkeligt at I flytter adresse til et andet sted, sådan at jeres lejere ikke får jeres post tilsendt. Der er intet problem i at man bor hos sine forældre i nogle måneder.InkaVisum skrev:Min kone og jeg står i samme situation, men vi er bare ikke rejst endnu.
Min idė er:
Er dette en mulighed?
- Flytte min folkeregisteradresse til mine forældre igen for mig og datter.
- Informere statsforvaltningen skriftligt og fremsende al nødvendig info(min flytning, erklæring om at min kone flytter med, fremlejekontrakt og vores kontrakt på lejligheden)