Familiesammenføring efter EU regler.
Familiesammenføring efter EU regler.
Jeg vil gerne familiesammenføres med min kæreste (ghaneser, på 31år) som opholder sig i Malmö. Jeg arbejder i Danmark, fuldtid på 7. år, er dog pt. på barsel med vores fælles barn på 7 uger. Jeg er også 31 år. Hvis vi gifter os og jeg flytter til Malmö, hvor meget skal så flyttes med? Jeg har på nuværende tidspunkt ikke tænkt at vi skal tilbage til Danmark. Det er mere alt det praktiske der er forvirrende, jeg er temmelig glad for min bank her i DK og kan låne penge til at købe lejlighed i Malmø, SKAL jeg så skifte til svensk bank eller er det lige meget så længe vi har tænkt os at blive i Malmø? Hvad sker der hvis vi gifter os i Malmø inden vores søn og mig flytter derover, har det nogen betydning for familiesammenføringen?
Re: Familiesammenføring efter EU regler.
I kan gifte jer lige hvor i verden, I vil. Det har ingen betydning hvor vielsen har fundet sted.
Du kan godt beholde din bank i Danmark, men det vil jo være mest praktisk OGSÅ at have en bank i Sverige, så du kan betale dine el-regninger og andet i Sverige via din svenske bank.
Du kan godt beholde din bank i Danmark, men det vil jo være mest praktisk OGSÅ at have en bank i Sverige, så du kan betale dine el-regninger og andet i Sverige via din svenske bank.
Nogle banker har afdelinger både i DK og SE, f.eks. Nordea og Danske Bank, og via disse banker, er det som regle let, og billigt at overfører penge mellem de 2 afdelinger.
Okay, det lyder jo ligetil. Hvordan forholder jeg mig i ift. vores fælles søn og barselsregler når jeg flytter til Malmö - forbliver det uændret siden jeg stadig arbejder i Danmark eller hvordan skal vi forholde os. Der udover, får min kæreste ikke pr. automatik opholdstilladelse når vi har et barn sammen? Så når jeg flytter så behøves vi ikke hurtigt at blive gift, men vi kan bo sammen og tage den lidt med ro så at sige. Hvor hurtigt ville han få tilladelse til at arbejde eller studere efter vi er flyttet sammen, da min økonomi nok ikke kan holde os kørerne i flere år. Jeg prøver at danne mig et overblik over alt det praktiske.. Tak for en fantastisk side
)
-
fundiver199
Tak for hjemmeside, den gav jo svar på mine spørgsmål. Dog mangler jeg stadig at vide om han kan få sin opholdstilladelse baseret på at vi har et barn sammen og kommer til at bo sammen i Malmö. Faderskabssagen er afsluttet i Danmark, på forhånd tak.
-
fundiver199
Familiesammenføring forudsætter normalt, at man er gift. Dog er det efter svenske regler muligt at blive familiesammenført med en kæreste. Men så skal han vente i hjemlandet, og sagsbehandlingstiden er pt. 14-15 måneder. At have et barn sammen fritager hverken en fra at være gift eller fra nogle af de krav, der stilles ved familiesammenføring.