Hej
Jeg har virkelig brug for jeres rådgivning, hvor jeg fast og aner ikke hvad jeg skal gøre.
Fortæller lige vores historie
Jeg søgte om turist visum til min mand i marts måned 2015, da han så kom til Danmark rejsre vi til Norge. Vi begge fandt et arbejde og et hus, hvor vi havde et reelt og faktisk ophold. Efter 8 måneder vendte vi tilbage til Danmark, hvor jeg så flytter mit adresse til Danmark igen.
Vi ansøgte til statsforvaltningen om familiesammenføring med Eu borger, efter at have gjort brug af fri beværlighed.
Efter at havde vendt tilbage søgte vi 15 dage efter. Der var mit adresse og læge godkendt af borgerservice, jeg var nu vendt tilbage helt. 15 december blev ansøgningen sendt ind, og vi har ikke fået svar fra dem endnu, jeg ringede til dem igåe og spurgte hvor langt de var, ham som sad bag røret sagde så at, der var ikke kommet et sagdbehandler endnu, og der vil i løbet af kort til komme en sagdbehandler på, da der er ved at være 6 måneder siden vi sendte ansøgningen afsted. På statsforvaltnignens hjemmeside skriver de at der kan højst gå op til at vi for svar fra dem. Men ham som jeg snakkede med igår sagde så at vi må forvente der kan gå længere tid pga. de har mange sager foran dem.
Min mand gad ikke og flytte til Danmark, men fordi jeg har familie og venner her prassede jeg ham til at flytte. Vi begge arbejdede i Norge og havde tjent gode penge. Pga. sagsbehandlingen her må han ikke arbejde. Og som en mand er det utroligt svært om at overbevise, at de snart skal nok svare os. Han stoler ikke på de danske myndigheder og vil gerne rejse tilbage. Jeg er først begyndt at arbejde fra 1 Maj 2016. Og vi forsørgede os med de penge vi havde tjent i Norge.
Nu er spørgsmålet så, efter at vi flyttede tilbage til Danmark, er hans opholdstilladelse bortfaldet. Han havde fået udstedt et opholdskort i Norge, hvor den var gældende i 5 år.
Han er utrolig ulykkelig og når jeg ser at det har været et stort fejl at tage ham med her til Danmark. Jeg prøver at rolige ham, men det går ikke. Pga. han ikke må arbejde, bliver han utrolig sur. Han siger så at han kunne havde fået permanent opholdstilladelse efter 5 år, og kunne derefter rejse tilbage. Det hele er mit skyld i at han er så ulykkelig her.
Han havde fået opholdkortet oktober 2015, og vi rejste så tilbage 27 November. Jeg registrede mig 1 December 2015.
Der er ca. 9 dage tilbage til 6 måneder udløber fra den dato vi er flyttet tilbage fra Norge.
Tænkte på at skrive en ansøgning om dispentation, det med at jeg er flyttet pga. af en vigtig årsag, men det har jeg heller ikke, da jeg har været hjemme i de 6 måneder.
Hvis vi skulle flytte tilbage, skal vi så starte helt forfra?
Jeg vil gerne vente svar fra Statsforvaltningen, men pga. han ikke stoler på dem vil han rejse tilbage.
Hvis vi for afslag, skal han ud af landet om 2 ugers tid. Og det hele skal starte forfra. Han er meget nervøs, fordi det har været vanskeligt at flytte frem og tilbage.
Dengang vi skulle til at søge om Eu- regler sagde dem fra statsforvaltningen at vi er nød til at rejse tilbage til Danmark for at ansøge. Ellers ville vi have det gjort inden vi flyttede.
Sidder utrolig fast om disse tanker, og aner ikke hvad der skal gøres.
Alt hvad statsforvaltningen har skrevet ind på deres ansøgningsblanket, om at der skal dokumenteres for at vi har opholdt os rigtigt i et andet EU land, er vedlagt med ansøgningen. Men pga. min mands nervøsitet for jeg tanker om hvis nu vi for afslag.