Vi har søgt familiesammenføring efter EU-reglerne og har fået et brev der bekræfter at statsforvaltningen har modtaget vores ansøgning. Som jeg har forstået det kan man ikke få et CPR-nummer og sygesikringsbevis før man har fået opholdskortet, men man har alle de samme rettigheder som folk med CPR-nummer og sygesikringsbevis.
Den anden dag var vi ved lægen og selv om jeg viste dem loven om at opholdskort ikke kan stilles som krav for samme rettigheder, kom vi til at betale for konsultationen. Så i praksis har vi ikke adgang til sygesikring på lige fod med andre. Er der nogen der har erfaring evt. med at få pengene refunderet?
Lægebesøg uden CPR-nummer
Re: Lægebesøg uden CPR-nummer
Jeg er med på en lytter her, jeg står i den samme situation dog er vores ikke efter EU loven.
Med sagsbehandlingstider på 5-10 måneder for en familiesammenføring, kan det da ikke være rigtigt at man ikke kan tage til lægen. Ikke engang en normal rejseforsikring dækker lægekonsultationer mm.
Jeg håber der er nogle der kan svare her
Med sagsbehandlingstider på 5-10 måneder for en familiesammenføring, kan det da ikke være rigtigt at man ikke kan tage til lægen. Ikke engang en normal rejseforsikring dækker lægekonsultationer mm.
Jeg håber der er nogle der kan svare her
Re: Lægebesøg uden CPR-nummer
En normal rejseforsikring dækker da netop lægekonsultationer. Det er kun ved brug af EU-regler, at man er sikret, ellers skal man selv betale eller sørge for at have en gyldig rejseforsikring.