FS: Fanget i overgangsperioden

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dkcolombia

FS: Fanget i overgangsperioden

Indlæg af dkcolombia » 03.07.2012 15:52:04

Kære ÆUG.

Jeg skriver til jer fordi min kone og jeg tilsyneladende er blevet fanget i overgangsperioden fra d. 15. maj til d. 20. maj, hvor de nye regler om biometri trådte i kraft.

Baggrund:
Min kone er fra Colombia. Vi blev gift d. 23.12.2011 i Colombia og hun var her på visumbesøg fra 9. april til 28. maj, hvor hun rejste tilbage for at færdiggøre sit universitetsstudium.

Jeg er født og opvokset i Danmark, og dansk statsborger.
Jeg har også et særbarn fra et tidligere forhold. Min datter er 7 år, hendes mor er dansk, hendes baggrund dansk, og som sådan burde FS ikke volde vanskeligheder, da vi skulle få dispensation pga særbarn.

Min kone og jeg ventede alligevel til d. 15. maj fordi reglerne og omfanget af dokumentation ville være mindre. D. 16. maj downloadede vi ansøgningsskemaet (på engelsk) og udfyldte det. Ansøgningen var altså udfyldt og underskrevet d. 16. maj. Vi havde også scannet alle nødvendige dokumenter i dén forbindelse. D. 17. maj var det helligdag, og vi holdt også fri d. 18. maj, så først d. 22. maj indleverede vi skemaet til Roskilde politi. Der var nogen kø, men ikke det store.

VI BLEV IKKE GJORT OPMÆRKSOMME PÅ AT DER SKULLE OPTAGES BIOMETRI - og det engelske skema vi havde downloadet indeholdt ingen krav om biometri. At kravet så bliver indført med virkning fra d. 20. maj er så at sige at ta' r.ven på folk der er hurtigt ude!!

Min kone rejste ud af landet d. 28. maj for at færdiggøre sin uddannelse. Den venlige dame der modtog vores ansøgning hos Roskilde politi skrev en notits i ansøgningsskemaet om at min konne rejste hjem af ovenfor anførte årsag.

Jeg har dags dato modtaget brev fra Udlændingestyrelsen om at min kone inden 14 dage fra datoen i brevet (28. juni - det er selvfølgelig sendt som B-post), skal henvende sig for at få optaget biometri hos en dansk repræsentation, eller en udenlandsk repræsentation, der kan optage biometri... og medbringe det fremsendte brev!!!

Jeg henvises også til nyidanmark.dk hvor jeg kan se hvilke udenlandske repræsentationer der kan optage biometri (Danmark repræsenteres i Colombia af den svenske ambassade) - MEN - det eneste jeg kan læse mig til, er:

"Hvis man indgiver ansøgningen i Servicecenteret i Udlændingestyrelsen/Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering eller hos politiet, vil der blive optaget biometri samtidig med indgivelse af ansøgningen.

Hvis man indgiver ansøgningen på en dansk repræsentation i udlandet, vil der blive optaget biometri samtidig med indgivelse af ansøgningen.

Hvis man indgiver ansøgningen på en udenlandsk repræsentation i udlandet, som Danmark har en repræsentationsaftale med, skal man samtidig med indgivelse af ansøgningen aflevere 2 stk. ansigtsfoto. Hvis man meddeles opholdstilladelse, vil biometri blive optaget efter indrejsen i Danmark. "

Der er ingen liste over udenlandske repræsentationer, der kan optage biometri på nyidanmark, og med den sagsbehandling, lader det til at vi skal løse problemet inden 9 dage, ellers bliver ansøgningen afvist.

Hvad i alverden skal vi (jeg) stille op i denne situation? Klage til Justitsministeriet, sætte gang i en stress-situation, hvor min kone - midt i eksamen - skal rejse til gud-ved-hvor for at få optaget biometri? Ringe til Udlændingestyrelsen?

Jeg håber nogen kan give mig et par RIGTIG gode råd!

soreng

Re: FS: Fanget i overgangsperioden

Indlæg af soreng » 03.07.2012 16:11:08

Jeres ansøgning om fs kommer ingen vegne før end at din kone har fået optaget biometri. Også selvom at Roskilde politi ikke har optaget biometri ved modtagelsen.

Der er et link på nyidanmark.dk til hvor du kan finde listen du efterlyser.
I kan se her hvor i kan få optaget biometri i udlandet.
http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/ ... 02012.ashx

Med mindre at din kone har fået en tilbagerejsetilladelse, så kan hun jo så nu ikke længere rejse tilbage til Danmark, før end at der er en afgørelse i jeres ansøgning.

Hvis det ikke helt var meningen, så ville en god idé til jer måske være at trække jeres ansøgning tilbage, skaffe din kone et nyt visum, og så søge igen næste gang at hun er i landet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 18:33:17

Hvis I ønsker, at den ansøgning, I har afleveret, skal resultere i en opholdstilladelse, er der nok desværre ikke andet at gøre end at leve op til kravet om at få optaget biometri, uanset om det er ubekvemt og påfører jer rejseomkostninger mm.

Alternativt kan I, som soreng foreslår det, lade denne ansøgning blive afslået pga. den manglende biometri og så søge igen, når det er mere bekvemt for din kone at få optaget biometri. At I ikke tidligere i forløbet er blevet informeret om dette nye krav, kan desværre ikke fritage jer fra at leve op til det.

dkcolombia

Indlæg af dkcolombia » 03.07.2012 20:08:04

Der er ikke tale om nogen form for karantæne eller tilsvarende fordi ansøgningen trækkes tilbage, eller vi lader den blive afslået?

Tja, jeg vil kontakte Udlændingeservice i morgen og trække vores ansøgning tilbage. Når dette er gjort, går jeg ud fra min kone kan søge om visum på de resterende dage hun har tilbage indenfor 90 dages perioden, og så tager vi den derfra.

Hun afslutter under alle omstændigheder først formelt sin uddannelse d. 21. september med en graduation på universitetet - og på den måde kan man jo sige, at det er held i uheld, da hun ellers kunne have ventet i flere måneder efter september med de forlængede sagsbehandlingstider.

Nu vil hun kunne søge om nyt visum umiddelbart efter d. 21. september, og så søger vi om familiesammenføring igen, så hun kan være her på processuelt ophold mens ansøgningen bliver behandlet.

Men det er en noget øv-agtig fornemmelse at stå tilbage med - vi havde jo ikke regnet med der kom nye krav (og et nyt skema) umiddelbart efter det første, der blev publiceret 15. maj - og man skulle jo også tro at politiet i det mindste var blevet informeret. Vi blev i øvrigt behandlet meget pænt og ordentligt hos politiet i Roskilde...
Men man skal åbenbart VIRKELIG tjekke tingene efter...

I skal under alle omstændigheder have tak for rådene :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2012 20:22:11

Nej der er ingen regler om, hvor hurtigt man kan søge igen efter et afslag. Men hvis man ikke har rettet op på det forhold, der gav anledning til afslaget, kan ansøgningen ikke give et processuelt ophold i Danmark. Men i jeres tilfælde er det jo meget simpelt, da din kone bare skal sørge for at indlevere biometri næste gang.

De ansatte i Udlændingestyrelsen bliver dog rigtig glade, hvis din kone sender et kortfattet brev, hvor der står, at hun trækker sin ansøgning tilbage, da hun desværre ikke har tid til at få optaget biometri lige nu, idet hun går til eksamen. Så slipper de nemlig for at bruge tid på at sidde og skrive et langt brev til hende med klagevejledning og alle mulige andre formalia, og kan sætte et hak i bogen og få en sag væk fra deres skrivebord. Hvor der jo pt. må antages at ligge mere end rigeligt med andre sager.

soreng

Indlæg af soreng » 03.07.2012 20:31:19

dkcolombia skrev:Der er ikke tale om nogen form for karantæne eller tilsvarende fordi ansøgningen trækkes tilbage, eller vi lader den blive afslået?

Tja, jeg vil kontakte Udlændingeservice i morgen og trække vores ansøgning tilbage. Når dette er gjort, går jeg ud fra min kone kan søge om visum på de resterende dage hun har tilbage indenfor 90 dages perioden, og så tager vi den derfra.
Nej i får ingen karantæne eller lignende ved at trække ansøgningen tilbage...Der er bare tale om at man ikke kan få udstedt et visum når man har en ansøgning om opholdstilladelse i gang...Det er ikke en straf man får...Sådan er det bare...Det er jo heldigvis stadigvæk ikke ulovligt og en forbrydelse at ansøge om opholdstilladelse på grundlag af familiesammenføring. :-)

Så at i tager den efter din kone har afsluttet hendes studier engang i september lyder som en rigtig god ide...Og så skal hun så lige huske at når hun rejser til Danmark næste gang, så skal hun altså ikke regne med at kunne komme hjem igen de næste minimum 3 måneder, med mindre der er helt specielle årsager (alvorlig sygdom i familien/død eller noget i den størrelsesorden).

Så hun skal sørge for at pakke tøj med til lidt dansk vinter, og lidt hyggeting hjemmefra der kan stå i vindueskarmen den 24. december, for julen kommer så med stor sandsynlighd til at skulle fejres i Danmark i år for hende/jeres vedkommende. ;-)

DBS

Indlæg af DBS » 03.07.2012 21:21:01

Hvis det var mig, ville jeg kontakte US, og så først forklarer situtionen, (specielt at du ikke forstår, at de tog imod ansøgningen, selv om det var en gammel version), måske du er heldig at biometri kan laves når ansøgningen har været igennem "møllen", og hvis dette så ikke kan lade sig gøre, så trække ansøgningen tilbage.

Du kunne jo også undersøge, om det overhovedet er muligt at aflevere biometri på den Svenske ambasade, for hvis det ikke er, så burde det jo give sig selv, at det skal vente til hun kommer til DK :wink:

mvh DBS

soreng

Indlæg af soreng » 03.07.2012 22:24:16

US er MEGET tydelige i at de ikke engang begynder at kigge på ansøgninger før end at der er afgivet biometri...Ansøgningen som blev indgivet var efter de nye regler. Biometrien blev dog først indført 5 dage senere og har som sådan ikke noget at gøre med ansøgninger om fs specielt. Der skal afgives biometri ved alle ansøgninger om opholdstilladelse.

Selvfølgelig kan man altid prøve at spørge, men jeg kan ikke se een eneste grund til at us skulle behandle ansøgningen uden biometri. De kan jo ikke udstede opholdstilladelsen uden biometrien, så derfor er den at betragte som et krav, hvis mangel vil føre til en automatisk afvisning af ansøgningen.

dkcolombia

Indlæg af dkcolombia » 04.07.2012 11:24:47

Jeg kontakter US idag, forklarer situationen, men er indstillet på, at det så først bliver næste gang min kone kommer, at vi kan søge og FS. I øvrigt er det faktisk lidt bedre, fordi vi nu kan planlægge efter et visum, og her er tidsfristerne ret faste.

Jeg har kontaktet den svenske ambassade i Bogotá, og de har svaret at de kun agerer som en art postkontor for US ;-). Og at de ikke kan optage biometri. Den nærmeste repræsentation, der tilbyder denne tjeneste er i Bolivia - Latinamerikas fattigste land (og en del mere farligt en Colombia), så at sende min kone dertil inden 8 dage, for at få optaget biometri er udelukket.

Tak for alle gode råd - jeg har fået mange spørgsmål afklaret ved at læse i dette forum, og hvis der kommer spørgsmål om Colombia, vil jeg helt sikkert svare :-).

DBS

Indlæg af DBS » 04.07.2012 11:33:26

Jamen, er det så ikke bare lade FS løbe videre, da det ikke er muligt at optage biometri, på nærmest ambasade?

Jeg ville skrive til US, som svar på deres brev, at den nærmest ambasade, ikke optager biometri, og spørge i samme brev, hvordan US så mener det skal gøres !

mvh DBS
Senest rettet af DBS 04.07.2012 11:34:08, rettet i alt 1 gang.

dkcolombia

Indlæg af dkcolombia » 04.07.2012 11:33:41

Jeg har nu været i kontakt med US og trukket ansøgningen tilbage, så de ikke skal igennem den proces med at skrive et langt brev med klagevejledning og ting og sager til min kone. Tak, fundiver, for dette råd også. Man bør sørge for at der ikke er løse ender ;-).
Der var som sagt ikke noget at gøre ift biometrien - det er et krav, og viser blot at man skal sørge for at holde sig orienteret om hvad der kan dukke op uden varsel!!

Go' sommer!

dkcolombia

Indlæg af dkcolombia » 21.08.2012 13:40:43

Lige en opfølger - og med fare for at udstille mig som komplet dilletant - men det ér første gang jeg har interageret med dette system - her lidt yderligere info:

Som jeg tidligere skrev, kontaktede jeg Udlændingeservice d. 4. juli og fik - troede jeg - trukket ansøgningen om familiesammenføring tilbage (kunne oplyse sagsnummer og personID). Da min kones ansøgning om nyt visum nu nærmer sig, besluttede jeg imidlertid i dag at dobbelttjekke om ansøgningen nu rent faktisk VAR trukket tilbage - jeg havde nemlig indtil nu ikke modtaget en bekræftelse på at ansøgningen var trukket tilbage, og min kone havde heller ikke modtaget noget.
Jeg loggede på Min Side på nyidanmark og opdagede - desværre ikke til min overraskelse, men beklagelige bekræftelse, at ansøgningen stadig stod som aktiv!

Jeg ringede igen til Udlændingeservice, og fik fat i en medarbejder, der denne gang ulejligede sig med at spørge i systemet hvad proceduren var for at trække en ansøgning tilbage. Ikke overraskende kunne jeg ikke gøre det, men kun ansøger. Det kunne jeg selvfølgelig have fundet ud af ved at tænke mig en smule om...
Jeg fik at vide, at min kone skulle sende sin anmodning om at trække ansøgningen tilbae i et brev til Udlændingeservice. Hun kunne gøre det som en email til aegtefaelle (at) us.dk

Således belært om bureaukratiets krinkelkroge...

Jeg har nu skrevet til min kone og bedt hende om at sende en email til Udlændingeservice - OG vedhæfte en scannet kopi af emailen i pdf-format, dateret med stedangivelse, og håndunderskrevet. Jeg har også instrueret hende i at bede om en email fra Udlændingeservice, der bekræfter modtagelse og imødekommelse af anmodningen om at trække ansøgningen om familiesammenføring tilbage.

For garvede rotter er dette måske indlysende, men for mig forekommer det stadig mærkeligt, at jeg ikke allerede første gang jeg ringede til Udlændingeservice blev informeret om, at jeg ikke kunne anmode om at få trukket ansøgningen tilbage, kun ansøger. Men måske er det bare mig der er lidt dum-naiv?

thore71

Indlæg af thore71 » 22.08.2012 05:08:02

Jeg ville nu angripe situationen lidt anderledes. Der er jo en mulighed, grundet sagens omstændigheder, at der kan tænkes gives en dispensation for aflevering af biometri indtil hun, enten er i nærheden af en "biometrisk" ambassade, eller er i DK.

Det koster kun et brev til Udlst og det ville spare jeg fra mange kvaler hvis dispensationsansøgningen bliver godkendt. Jeg mener at Udlst. skal gøres opmærksom på at politiet ikke har fulgt retningslinierne og at det heller ikke er muligt at indgive biometri på den svenske repræsentation som Udlst. selv har angivet.

MSH

Indlæg af MSH » 23.08.2012 09:40:49

dkcolumbia:

ja, hvis du troede, at medarbejdere i US er kompetente nok til at håndtere noget så SIMPELT som en annullering af en allerede indgiven ansøgning, så er du nok stadig lidt naiv.. :lol:

Bare rolig, det går hurtigt over, når du efter at være blevet kastet rundt og vildledt af samme medarbejderstab i gennem hele jeres kommende familiesammenføring får taget din 'borger-mødom'. (Du ved, den barne-forestilling om, at du som borger i Danmark har visse basale, ukrænkelige rettigheder, som de danske myndigheder selvfølgelig skal respektere..)

Herudover vil jeg da bare råde jer til at sikre jer, at i har alt PÅ SKRIFT fra US. Telefoniske henvendelser er kun brugbare, såfremt du optager alt digitalt/på bånd, og det bliver hurtigt lidt besværligt.

Så bare se at få startet processen forfra, når I er 100% sikre på at din kone's første ansøgning ER blevet registreret som trukket tilbage/annulleret inde hos US.

Besvar