Tilknytningskrav, boligkrav, visum, ansoegning HJAELP!!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SophiaS

Tilknytningskrav, boligkrav, visum, ansoegning HJAELP!!

Indlæg af SophiaS » 14.04.2012 21:50:27

Jeg har nogle spoergsmaal vedr. FS i Danmark.

Jeg og min mand vil gerne soege om aegtefaellesammenfoering efter de nye regler, der forhaabentlig bliver vedtaget.
Vi har nu vaeret gift i lidt over et aar. I den tid har vi boet i Ecuador, og jeg og vores soen har haft opholdstilladelse der. Vi blev gift i Danmark og vores soen er foedt i Danmark. Vi tog afsted da han var omkring 2 og en halv maaned. Min mand har vaeret i Danmark 3 gange paa turistvisum i loebet af de sidste par aar.
Hvordan staar vi ift. tilknytningskravet? Det er jo nok svaert at sige, da det er us's bedoemmelse, men hvad skoenner I?

Vi har taenkt os at soege om visum til min mand, og saa ansoege om FS i Danmark.
Inden vi finder en bolig i Danmark, kan vi bo hos mine foraeldre, da man jo har 6 maaneder til det. Men mine spoergsmaal ligger paa selve ansoegningen. For i ansoegningen er det som om der kun er to muligheder: at man allerede har en bolig af rimelig stoerrelse, eller man afleverer ansoegningen i udlandet og derfor ikke har en bolig endnu. Hvordan kan vi forklare og dokumentere at vi, pga vores situation, bor hos mine foraeldre og leder efter en rimelig bolig?

Er det muligt at faa udleveret en ansoegning paa spansk? og kan min mand saa svare paa spansk? Maaske paa det danske konsulat i Ecuador? Hvis dette er tilfaeldet, vil han saa kunne tage ansoegningen med til Danmark, og indgive den der?
Eller skal jeg oversaette det hele for ham i Danmark? hvad saa med de dele hvor han selv skal skrive noget? Min mand kan jo ikke dansk ENDNU ;)

Der staar flere steder at man har lov at indgive ansoegningen i dk mens man er paa visum, men der staar ogsaa at man ikke maa, hvis man har faaet fastsat en udrejsefrist. Men for at faa visum skal man da altid have en udrejsefrist. Hvordan haenger det sammen?

Hvornaar skal man senest aflevere ansoegningen om FS naar ansoeger er i dk paa visum? Jeg har hoert man faktisk kan vente helt til sidste dag, er det rigtigt?

Mine foraeldre har inviteret os paa ferie et par uger til Scotland til sommer, det vil vi jo helst goere inden vi afleverer ansoegningen, da det jo saa bliver meget vanskeligt at rejse ud af landet. Kan det paavirke afgoerelsen at tage paa ferie et par uger inden aflevering af ansoegningen?

Hvor laenge faar man normalt ophold, foerste gang man soeger om opholdstilladelse?

Er der nogle saerregler, eller andet at vaere opmaerksom paa, om indvandring fra Ecuador eller Sydamerika generelt?

Det er saa DEJLIGT med dette forum, saa man kan faa svar paa nogle af de spoergsmaal, man gaar og tumler med :) Tusind tak :)

fundiver199

Re: Tilknytningskrav, boligkrav, visum, ansoegning HJAELP!!

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2012 07:28:12

SophiaS skrev:Hvordan staar vi ift. tilknytningskravet? Det er jo nok svaert at sige, da det er us's bedoemmelse, men hvad skoenner I?
Ja det er svært at sige, da der jo indgår flere elementer i tilknytningskravet. Er du opmærksom på 26-års reglen (i dag 28-års reglen)? Langt de fleste af de par, som ÆUG kommer i kontakt med, skal slet ikke opfylde tilknytningskravet, men mange kender eller forstår ikke 28-års reglen. Hvis I er blandt de få uheldige, der skal opfylde kravet, så læs praksisnotatet om det, som der er et link til i ÆUG`s vejledning:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
SophiaS skrev:For i ansoegningen er det som om der kun er to muligheder: at man allerede har en bolig af rimelig stoerrelse, eller man afleverer ansoegningen i udlandet og derfor ikke har en bolig endnu. Hvordan kan vi forklare og dokumentere at vi, pga vores situation, bor hos mine foraeldre og leder efter en rimelig bolig?
Det ved jeg ikke. Spørg Udlændingestyrelsen og vend gerne tilbage og fortæl om deres svar, så vi andre også kan blive klogere. Hvis I alligevel skal på boligjagt, så var det jo et eller sted meget oplagt at udnytte retten til fri bevægelighed i EU, så det kan I jo også overveje. Og da især, hvis I skal opfylde tilknytningskravet, og der kan herske tvivl om, hvorvidt I gør det eller ej.
SophiaS skrev:Er det muligt at faa udleveret en ansoegning paa spansk? og kan min mand saa svare paa spansk? Maaske paa det danske konsulat i Ecuador? Hvis dette er tilfaeldet, vil han saa kunne tage ansoegningen med til Danmark, og indgive den der? Eller skal jeg oversaette det hele for ham i Danmark? hvad saa med de dele hvor han selv skal skrive noget? Min mand kan jo ikke dansk ENDNU ;)
Der findes ansøgningsblanketter på engelsk og dansk men mig bekendt ikke på andre sprog. Du kan da godt prøve at spørge US, men det er jo også et spørgsmål om, at deres sagsbehandlere skal kunne forstå, hvad der bliver skrevet, og US har altså ikke jurister ansat, som forstår russisk, kinesisk, arabisk, spansk og alle mulige andre sprog. Dansk og engelsk er de to sprog, der tales udbredt i Danmark, så et eller andet sted er det vel rimeligt at forvente, at man udfylder en ansøgning på et af de to sprog, hvis man gerne vil bo her.

Man får det jo også meget svært i hverdagen, hvis man ikke taler hverken et ord engelsk eller dansk, så det bør man da et eller andet sted sørge for at lære sig, før man overhovedet overvejer at flytte hertil. Man kan jo ikke engang købe et brød hos bageren eller spørge om vej i bussen, hvis man f.eks. kun taler russisk eller spansk.

Men som sagt: Hvis din mand ikke forstår så meget som 2 ord engelsk, så spørg US, om ansøgningsskemaet findes på spansk. Det kan godt være, at det gør, jeg har bare aldrig hørt om det. Eller måske findes der en kortfattet vejledning til det på spansk.
SophiaS skrev:Der staar flere steder at man har lov at indgive ansoegningen i dk mens man er paa visum, men der staar ogsaa at man ikke maa, hvis man har faaet fastsat en udrejsefrist. Men for at faa visum skal man da altid have en udrejsefrist. Hvordan haenger det sammen?
En udrejsefrist er, at når man har fået afslag på en ansøgning om opholdstilladelse eller har fået inddraget en opholdstilladelse og derfor får at vide, at man ikke længere opholder sig lovligt i Danmark og skal rejse ud inden for f.eks. de næste 7 dage. Så kan man ikke få lov at indgive en ansøgning om en ny slags opholdstilladelse, før de 7 dage er gået, men henvises til at rejse ud af Schengen og indgive sin ansøgning på en dansk repræsentation i sit hjemland eller et andet sted uden for Danmarks og Schengens grænser. Ideen hermed er, at man ikke skal kunne "blive hængende" for evigt på processuelle ophold ved at søge om først det ene og så det andet og så det tredje og på den måde trække tiden ud.
SophiaS skrev:Hvornaar skal man senest aflevere ansoegningen om FS naar ansoeger er i dk paa visum? Jeg har hoert man faktisk kan vente helt til sidste dag, er det rigtigt?
Ja.
SophiaS skrev:Mine foraeldre har inviteret os paa ferie et par uger til Scotland til sommer, det vil vi jo helst goere inden vi afleverer ansoegningen, da det jo saa bliver meget vanskeligt at rejse ud af landet. Kan det paavirke afgoerelsen at tage paa ferie et par uger inden aflevering af ansoegningen?
Nej men vær opmærksom på, at UK ikke er en del af Schengen, så det vil kræve et schengenvisum, der tillader 2 eller flere indrejser foruden et visum til UK og er dermed meget bøvlet. Så måske er det bedre at udsætte besøget i Scotland, til din mand har fået opholdstilladelse i Danmark og dermed i det mindste kan nøjes med at søge om visum til UK, og så holde årets sommerferie et andet sted. Man kan f.eks. finde en lignende natur i Norge, som er en del af Schengen.
SophiaS skrev:Hvor laenge faar man normalt ophold, foerste gang man soeger om opholdstilladelse?
2 år.
SophiaS skrev:Er der nogle saerregler, eller andet at vaere opmaerksom paa, om indvandring fra Ecuador eller Sydamerika generelt?
Nej.

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 15.04.2012 18:21:31

Jeg er 24, og skal derfor opfylde tilknytningskravet, desvaerre. Men kan det ikke taenkes, at fordi vi blev gift i Danmark, har et dansk barn og min mand har vaeret i Danmark 3 gange, at vi faktisk vil opfylde kravet? Eller hvad tror du? Spoergsmaalet er jo, om det ene aar i Ecuador er altafgoerende?

Det at laere et nyt sprog er meget meget omfattende og utrolig svaert, saa at sige at han skal laere engelsk foerst i Ecuador, og naar han saa kan det, saa kan vi tage til Danmark, hvor han saa skal laere dansk, er helt urimeligt. Dansk er jo naermest umuligt at laere udenfor Danmark, hvor mange lande har kurser i dansk? Ikke Ecuador i hvert fald. Og jeg har ikke saa gode paedagogiske evner, at jeg paa rekordtid kan laere ham saa godt dansk at han kan laese og forstaa og besvare ansoegningen paa dansk! Det vil tage aar at laere, udenfor Danmark. Han faar jo netop danskundervisning i Danmark, saa han kan laere at bestille et broed hos bageren! Alting til sin tid!

Man kan faa et specielt visum til UK, hvis man er gift med en EU-borger, saa det burde ikke vaere saa svaert. Er det svaert at faa et visum til Danmark med to indrejsetilladelser? Og vil det paavirke afgoerelsen for ansoegningen om FS?

closed1

Indlæg af closed1 » 15.04.2012 19:03:27

Ud over alt andet ,må´det vel være en ganske naturlig ting at lære det sprog som tales i det land man vil bo i .... ellers så står det jo en frit for at bosætte sig i et andet land .......... Ja for nogen et surt opstød!!! Men vil man bo og integrere sig her i dk , så må man lære sig dansk og så er det jo ikke andres problem om dansk er svært eller ej .. Hvis man søger arbejde så er arbejdsgiveren total ligeglad med om sproget er svært at lære eller ej ..... Job i dk = dansk sprog -sådan :D

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 15.04.2012 20:16:07

Jeg kan kun vaere mere enig! Dansk er meget noedvendigt og skal laeres for at kunne blive integreret i Danmark. Mit svar gik paa at det ikke er muligt at laere dansk andre steder end i Danmark. For der blev sagt, at for at kunne blive familiesammenfoert i Danmark, er det kun rimeligt at man kan aflevere ansoegningen paa enten dansk eller engelsk. Altsaa skal min mand laere enten dansk eller engelsk INDEN han kommer til Danmark. Da det ikke er muligt at laere dansk i Ecuador, saa vil det sige at han skal til at laere engelsk, og naar det er laert, skal han til Danmark hvor han saa laerer dansk. For det foerste tager det aar at laere et nyt sprog godt, for det andet koster det mange penge. Hvorfor skulle vi gaa igennem alt det, saa han laerer engelsk, som han saa alligevel ikke kan bruge til noget, fordi nu skal han til Danmark og laere dansk?
Det er en meget snaeversynet tankegang!

hugo

Indlæg af hugo » 15.04.2012 21:29:44

I dette tilfælde kan du vel hjælpe din mand med at udfylde hans del (på enten dansk eller engelsk).. eller evt en anden person, som kan engelsk :) Desuden synes jeg ikke, at du kan generalisere det at skrive en ansøgning på enten dansk eller engelsk for at blive familiesammenført i DK for en "snæversynet tankegang". Hvis jeg fx skal ansøge om familiesammenføring eller opholdstilladelse på baggrund af mit ægteskab i min kones hjemland, kan ansøgningen kun indgives på nationalsproget og ikke engang engelsk! Så som andre er inde på er det vel rimelig at forlange, at en ansøgning skal udfyldes enten på dansk eller engelsk for at bo her.

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 16.04.2012 01:12:01

Ja, det var netop det jeg spurgte om jeg kunne. Altsaa udfylde ansoegningen for ham :)

Det jeg skrev var snaeversynet var, at der aabenbart er nogle der mener at man skal laere enten dansk eller engelsk inden man kommer til danmark. Hvilket er meget meget svaert, da der er meget faa lande der har danskkurser. At laere engelsk inden man skal laere dansk, kan jeg slet ikke se noget formaal med at bruge tid og penge paa.

:)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2012 06:28:49

Jeg mener ikke, at man nødvendigvis skal tale flydende engelsk, før man flytter hertil. Men nok til - med hjælp fra sin ægtefælle - at kunne udfylde et ansøgningsskema på engelsk - ja det ville jeg da absolut mene var en god ide. Jeg tænker således, at man får det rigtig svært, hvis man skal bo i Danmark og ikke engang kan nok engelsk til, at man med hjælp fra en anden person kan udfylde et ansøgningsskema. For der er jo heller ikke noget som helst andet, man kommer i forbindelse med i Danmark, der er skrevet på f.eks. spansk, og der er ingen, man møder på gaden el., som man kan spørge om noget på spansk.

Jeg prøver egentlig bare at sætte mig ind i sitautionen og forestille mig, hvor totalt hjælpeløs jeg selv ville føle mig, hvis jeg skulle bo i et land, hvor jeg ikke engang talte et almindeligt udbredt fremmedsprog og derfor udelukkende kunne tale med min ægtefælle samt evt. danske venner, jeg måtte løbe ind i hen ad vejen. Og faktisk mener jeg, at det er et så væsentligt "issue", at man meget vel kunne argumentere for, at I burde bosætte jer i et spansk-talende land, hvis det er det sprog, I kommunikerer på indbyrdes, og du er rimeligt godt kørende der.

Men det er selvfølgelig op til jer. Jeg synes bare, at man skal tænke over, at en familiesammenføring ikke stopper den dag, hvor tilladelsen er givet. Der ligger (forhåbentlig) også et helt liv på den anden side, der skal leves, og forhåbentlig leves godt.

Og snæversynet - nej det mener jeg bestemt ikke, at jeg er. Til gengæld opfatter jeg det som helst ekstremt forkælet at forvente, at en stat skal udforme ansøgningsskemaer på 179 forskellige sprog af hensyn til udlændinge, der måtte ønske at bo der, uden at tale hverken det lokale sprog eller verdenssproget engelsk. Og det var så det, jeg reagerede på ved at svare, at det altså er Jeres eget og ikke den danske stats problem, at din mand hverken taler dansk eller engelsk. Og det synspunkt vil jeg da så absolut stå ved.

Men måske er det hele bare en misforståelse, fordi du troede, at det er "forbudt" at få nogen til at hjælpe sig med at udfylde en ansøgningsskema. Men selvfølgelig er det ikke det. Man skal bare selv skrive under på, at de informationer, man har angivet, er korrekte. Og din mand kan jo f.eks. bruge Google Translate til at foretage en grov oversættelse af teksten i skemaet.

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 17.04.2012 16:15:49

Jeg forventer paa ingen maade, at der er et ansoegningsskema paa alle mulige sprog, heller ikke paa spansk. Jeg var blot i tvivl om hvad vi skal goere, naar nu min mand ikke taler hverken engelsk eller dansk, og derfor spurgte jeg.

Jeg kan godt forstaa hvad du mener, det ville helt sikkert vaere meget nemmere hvis man taler enten engelsk eller dansk naar man skal bo i Danmark, ingen tvivl om det. Men i vores tilfaelde, er det desvaerre saadan, at min mand ikke taler nogen af dem. Og det er selvfoelig rigtig aergeligt, men saadan er det nu engang. Og jeg maa indroemme at vi ikke har taenkt os at bruge tid og penge og ikke mindst kraefter paa at han foerst laerer engelsk. Jeg er helt sikker paa, at hvis min mand faar opholdstilladelse, saa vil han goere alt han kan for at laere dansk, i det danskundervisning man nu faar tilbudt. Og efterhaanden vil han laere mere og mere dansk. I starten vil det selvfoelgelig vaere svaert, men med en god dansklaerer og et job med gode kollegaer, saa tror vi paa det nok skal lykkes :)

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 17.04.2012 17:38:04

Selvfølgelig kan det godt lade sig gøre at komme til Danmark uden at tale engelsk eller dansk, selvom det naturligvis kræver en del mere af den danske part og naturligvis også af den udenlandske part.
Man skal udfylde ansøgningsskemaet på dansk eller engelsk, men så længe den udenlandske ægtefælle har tillid til, at han ved, hvad han skriver under på, behøver han ikke selv udfylde. Så hvis I opholder jer sammen, er det ikke sværere, end at du fortæller ham, hvad der står, og fortæller ham, hvad du svarer, så han kan skrive under på det.
Og når man først til Danmark, er der faktisk en del hjælp at hente i de første år. Man har mulighed for at få tolkebistand på spansk, når man skal til diverse indledende samtaler, og man kan få tolk med til lægen. Jeg mener, der er blevet sat en grænse for, hvor længe tolkebistanden er gratis, men som du selv siger, så skal din mand jo nok få lært dansk, når han begynder på det.

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 21.04.2012 18:20:10

Tusind tak for det svar :)

alvap

Indlæg af alvap » 27.04.2012 03:22:48

Hej,

Et spørgsmål relateret til spørgsmålet omkring boligkrav: mig og min kæreste er lidt i samme situation, hvor vi er bosat i hans hjemland men har planer om at tage til Danmark og blive gift og søge familiesammenføring. Jeg tager før hjem til Danmark og han kan forhåbentlig komme nogle måneder efter. I boligkravet står der at hvis den danske partner for nyligt er hjemvendt til Danmark efter udenlandsophold kan det være svært at møde boligkravet med det samme, og at US kan udskyde at man opfylder dette krav. Mit spørgsmål er om nogen af jer har en ide om hvor lang tid man kan betragtes som "for nyligt hjemvendt"? Hvis jeg fx. kommer til Danmark 5 måneder før min kæreste og vi ansøger om FS en måned efter fx. .. Det kan jo være det er lykkedes mig at finde en bolig der opfylder kravet, men hvis ikke? Kan vi så få tildelt længere tid til at opfylde kravet??

Vh.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 27.04.2012 06:59:42

"Coming home"-reglen betyder, at fra indrejse i Danmark har man 6 måneder til at finde en passende bolig. Jeg ville gå ud fra, at denne grænse gælder, uanset om man flytter til Danmark før eller efter ansøgning.

Vi kunne ikke få længere tid, vi fik præcis 6 måneder. Vi bad om længere tid, da det viste sig, at 3 russiske udvekslingsstuderende stadig var tilmeldt adressen. Vi kæmpede med kommunens bureaukrati for at få dem frameldt, men det var US helt kolde overfor - vi skulle holde vores deadline.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2012 07:29:01

Hvis man alligevel skal ud og finde en ny bolig, er det jo et eller andet sted meget oplagt at finde en bolig i et andet EU-land, så man kan bruge EU-reglerne. Så behøver man ikke nødvendigvis at købe en bolig eller finde et tidsubegrænset lejemål med det samme. Så den mulighed synes jeg da også bør indgå i overvejelserne, især pga. de mange andre fordele, der er ved EU-reglerne.

alvap

Indlæg af alvap » 08.05.2012 18:49:36

Tak til jer begge for svarerne.
Jeg har nu nogle fridage og vil studere Sverige-muligheden/EU-reglerne nærmere inden det bliver vedtaget her d. 15 maj om lovforslagene træder i kraft.
At bosætte os i Sverige for en tid el permanent er noget vi overvejer, men vil afhænge en del af job tror jeg. Mens jeg har været væk fra Dk har jeg stadig været tilmeldt min a-kasse, men da jeg tidligere har benyttet mig af muligheden for at tage dagpenge med til et andet EØS-land tror jeg ikke jeg har denne mulighed igen (før jeg har arbejdet noget tid i Dk igen). Så hvis jeg ikke kan finde arbejde med det samme og vælger/"er nødt til" at være på dagpenge, så tror jeg kun vi har Dk-muligheden.

Vh :)

Besvar