Indrejse, freelance, selvstændig?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hbasm

Indrejse, freelance, selvstændig?

Indlæg af Hbasm » 07.03.2012 14:38:36

Hej,

Jeg har lige tilmeldt mig forummet, da jeg går og tumler med nogle spørgsmål. Vores situation er som følger:

Jeg: Mand, 35 år, dansk, danske forældre, bor i Danmark og har altid gjort det.
Hende: 36 år, canadier, canadiske forældre, bor i Canada og har altid gjort det.

Vi vil giftes om nogle måneder og herefter bo sammen i Danmark.
Vi har ikke for mange penge og vil derfor gøre alt så billigt som muligt.
Vi vil benytte de (nye) danske regler for familiesammenføring.
Vi har ingen børn.

Spørgsmål 1: Hun har ikke været på besøg i Danmark endnu, og jeg har heller ikke været i Canada, men gør det noget? Jeg mener at tilknytningskravet bortfalder i min alder, da jeg er "pæredansk". Det er jo kun tilknytningskravet der siger at hun skal have besøgt DK flere gange?

Spørgsmål 2: Der skal ikke bruges visum fra Canada, men jeg har hørt noget om, at hun alligevel skal oplyse grunden til sin indrejse i Danmark. Skal hun da komme som "turist" eller sætte kryds et andet sted, eftersom hun sandsynligvis kommer for at blive? (Vi planlægger jo at gifte os senest 3 måneder efter hun er ankommet, og derefter søge om ægtefællesammenføring).

Spørgsmål 3: Hun har noget freelance online-arbejde i Canada, som hun også kan passe fra Danmark. Vi går ud fra, at det må hun godt, mens hun er i Danmark, i hvert fald inden vi søger om ægtefællesammenføring? Jeg har allerede pr email kontaktet udlændingestyrelsen vedrørende dette, men fik ikke noget klart svar, andet end at hun vist ikke må arbejde, mens de behandler sagen.

Spørgsmål 4: Jeg er selvstændig erhvervsdrivende, og mit enkeltmandsfirma har addresse hos mig privat. Kan det give nogen problemer, at hun da bor/opholder sig hos mig, inden hun får arbejdstilladelse? (Hun må selvfølgelig ikke være direkte involveret i mit arbejde, men bare det at hun bor her, kan måske skabe mistanke? Påvirker det desuden mine skattemæssige fradrag? Det er noget jeg også vil spørge SKAT om.)

Vi har flere spørgsmål, men lad det nu vente.

Mvh,
Hbasm

fundiver199

Re: Indrejse, freelance, selvstændig?

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 15:28:59

1) Nej tilknytningskravet gælder ikke for jer.

2) Sætte kryds hvor? Hvis man er visumfri, fremviser man vel bare sit pas og får et stempel. Men nogle nogen spørge om formålet med besøget i Danmark, så ville jeg da bare sige "visit boyfriend." Jeg tror, at du ser spøgelser her :wink:

3) Nogen gange er det nemmere at få tilgivelse end tilladelse, og mon ikke også det gælder her? Som udgangspunkt må man ikke arbejde, hvis man ikke har opholdstilladelse. Men mon der virkelig er nogen, der interesserere sig for, om f.eks. en udenlandsk forfatter sidder i et sommerhus på Skagen og skriver på sin bog i 2 måneder, hvorefter han får den udgivet på et udenlandsk forlag? Det er der vel næppe. Så længe lønnen ikke kommer fra en dansk arbejdsgiver, og så længe arbejdet ikke har nogen form for forbindelse til Danmark, så lad dog være med at spørge nogen om lov...

4) Igen: Du ser spøgelser. Man kan vel mistænke alt muligt, men hvis I sørger for at have rent mel i posen, hvad er så problemet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indrejse, freelance, selvstændig?

Indlæg af mh1 » 07.03.2012 15:42:26

Det har ingen betydning, at din kæreste ikke har været i DK før.

Hvis hun ikke skal søge visum, hvor ville det så være, hun skulle anføre grundlag for besøg? Min mand er visumfri, og skal ikke udfylde noget som helst, når vi besøger DK. Men hvis hun skal skrive noget, så skal hun skrive turist.

Mht. arbejdet, så ville jeg forhøre mig hos en skatteekspert på et større revisor/advokatfirma, hvis det er en indtjening af betydning. Eller spørge en skatteprofessor på universitetet.

Jeg har siddet i udlandet og udført ad-hoc arbejde for en dansk advokat, men jeg er skattepligtig i DK og har opgivet det som dansk indkomst, så de danske skattemyndigheder var jo glade :wink: . Fornuften siger, at når din kone ikke er skattepligtig i DK, og arbejdet ikke udføres på et fast arbejdssted, så må det være hendes hjemland, der har beskatningretten. Men jeg ville gå med livrem og seler mht. alt med skat, for jeg læste en artikel om, at hvis en udlandsdansker, som er selvstændig og skattepligtig i udlandet, under en ferie i DK blot besvarer et enkelt opkald, der har at gøre med vedkommendes arbejde, så falder den danske skattefars hammer.

At du har din kæreste og senere din hustru boende vil ikke skabe nogen som helst mistanke om andet, end at I nok er forelskede :wink:

Der er INTET skattemæssigt fradrag ved at have sin kæreste boende.

Ægtefæller sambeskattes, så hvis din hustru ikke har nogen indkomst (afhænger jo af, om hun kan fortsætte med sit on-line arbejde), vil du kunne få hendes uudnyttede fradrag. Dog skat hun have fået fs, og sit cpr.nr. før du kan gå til skat og bede om det. Til gengæld vil du få det for hele 2012, for det skattemæssige 'tilbagedateres' til 1. januar det år, man bliver gift og SØGER om fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar