Hej alle
Min kæreste fra Mexico og jeg går og leger lidt med tanken om at gifte os og søge om familiesammenføring næste år, og derfor prøver jeg nu at finde ud af, hvorvidt vi har tænkt på det hele. Jeg ved, denne type tråde er én ud af mange, men jeg håber alligevel, at nogen kan hjælpe.
Min kæreste har købt en flybillet til Danmark d. 5. april. Han har vel lov til at være i Danmark som turist i tre måneder, så det regner vi med, at han skal. Har han brug for et slags turistvisum, eller kan han bare opholde sig her i tre måneder uden noget problem?
Umiddelbart inden de tre måneder er gået, vil vi så gifte os, og derefter søge om ægtefællessammenføring. Har jeg forstået det korrekt, at han har processuelt ophold, imens sagen behandles?
Min kæreste er i Mexico lige nu, hvor han blandt andet skal have fat i sin civilattest. Er der andre papirer, han har brug for for at indgå ægteskab med mig?
På forhånd tak for hjælpen
Sammenføring - et forsøg på at finde hoved og hale.
-
MetteogMario
-
fundiver199
Re: Sammenføring - et forsøg på at finde hoved og hale.
Du kan se, om din kæreste er fra et visumpligtigt land her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... igtige.htm
Man må være i Schengen i op til 90 dage (ikke 3 måneder) pr. 6 måneder som turist.
Man får normalt processuelt ophold, hvis man søger FS i Danmark, og ansøgningen ikke er åbenlyst grundløs.
Spørg din kommune, om de kræver andet fra din kæreste end en civilstandsattest (og hans pas), og hvilket sprog civilstandsattesten må være på (spansk duer f.eks. nok ikke).
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... igtige.htm
Man må være i Schengen i op til 90 dage (ikke 3 måneder) pr. 6 måneder som turist.
Man får normalt processuelt ophold, hvis man søger FS i Danmark, og ansøgningen ikke er åbenlyst grundløs.
Spørg din kommune, om de kræver andet fra din kæreste end en civilstandsattest (og hans pas), og hvilket sprog civilstandsattesten må være på (spansk duer f.eks. nok ikke).
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du skal også være opmærksom på, at nogle myndigheder er krakilske med hensyn til at et dokument ikke må være mere end 3 mdr. gammelt, ellers vil de kræve at se et nyudstedt. Det kan altså godt være en god idé at præsentere vielseskontoret for jeres ansøgning inden der er gået for lang tid. Du skal jo også lægge sagsbehandlingstid til, da man normalt skal vente nogle uger på at få udstedt prøvelsesattest, og endnu nogle dage/uger på selve vielsen. Du har rigeligt tid til at undersøge ventetiden lige der, hvor du gerne vil giftes.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
MetteogMario
Tusind tak for svarene