Boligkravet FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helate

Boligkravet FS

Indlæg af Helate » 17.11.2011 19:40:52

Hej

Jeg har et spørgsmål til opfyldelsen af boligkravet ifm familiesammenføring.

Situationen er den at jeg har sat min ejerlejlighed til salg - dels fordi vi hellere vil bo tættere på mit arbejde, dels fordi det stadig er lidt uklart om vi skal benytte sverigesmodellen.

Som det ser ud nu, lader det dog til at vi nok kan søge efter de lempede regler, hvis der ikke går for mange måneder ind i 2012 inden de træder i kraft.

Hvad sker der hvis nu min lejlighed bliver solgt i processen med familiesammenføring? Det skal siges at planen er at købe et hus (banken har sagt ok :-)), men vi kan ikke købe hus før EFTER lejligheden er solgt, så der er jo en sandsynlighed for at vi er boligløse/skal bo hos noget familie i nogen måneder. Vil dette give problemer ift boligkravet? Som jeg kan læse af dette link:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28983

Lader det til at det er "tilladt" med en 3 måneders bolig-løshed, hvilket i vores tilfælde burde være OK tid at finde en bolig.

Og de særlige tilfælde de taler om, hvor denne periode kan udvides, kan det være hvis vi nu påviser at vi har midler til- og er i færd med - at søge hus?

Takker

soreng

Re: Boligkravet FS

Indlæg af soreng » 21.11.2011 09:57:30

De særlige tilfælde som de taler om, er givet tilfælde hvor i bliver ramt af en form for ufrivilling bolignød, pga omstændigheder som er udenfor jeres egen kontrol.

Ud fra hvad du beskriver tror jeg at det er svært at overbevise US om at det er tilfælde, især med det boligmarked som er pt, hvor du vælter over boliger til salg, med hurtige overtagelser. At du/i har midler til at købe et hus efter salget af lejligheden, gør jo netop at har svært ved at argumentere for hvorfor i er boligløse, når nu i har midlerne til at købe et hus.
Set fra US side ville i jo f.eks kunne leje en lejlighed mens i ventede på at det rigtige hus dukkede op.

Helate

Indlæg af Helate » 21.11.2011 10:38:18

Ja ok

Men problemet vil jo kuj opstå hvis min nuværende bolig er solgt INDEN vi ansøger om familiesammenføring - og ifølge mit link vil der i det tilfælde være en 3 måneders frist for at flytte i det nye. Der står jo at det er ved afgivelse af ansøgningen at boligkravet skal være opfyldt.

Men ellers har du ret - vi finder nemt noget nyt, så jeg anser det ikke for et problem - var blot nysgerrig :-)

tak for svar

soreng

Indlæg af soreng » 21.11.2011 11:05:54

Men boligkravet skal så sandelig også opfyldes under behandling og efter at i har fået FS, med mindre der gives dispensation for det i FS (f.eks pga særbørn).

At der står at boligkravet skal være opfyldt ved indgivelse af ansøgningen, er for at man ikke kan ansøge og i ansøgningen sige at man ved erhverve passende bolig hvis FS bliver godkendt. Den del skal være på plads allerede inden at man søger.

Når/hvis FS så bliver givet, bliver det givet med krav om at visse ting skal være opfyldt. Boligkravet er et af de kriterier der som oftest angives som et krav der skal være opfyldt.

Helate

Indlæg af Helate » 21.11.2011 11:17:12

Så din opfattelse er at hvis man et år efter at have fået familiesammenføring sælger sin bolig og køber en ny, men har feks en måned hvor man venter på at overtage den nye bolig, men er fraflyttet den gamle, så vil det pr automtik betyde ophør af opholdstilladelsen?

soreng

Indlæg af soreng » 21.11.2011 11:35:48

Det mener jeg ikke at jeg har givet udtryk for.

Min opfattelse er, at du ikke kan få dispensation for mere end de 3 måneder som der står i den bekendgørelse. Det var hvad jeg svarede på i min første post. At du har midlerne (pengene) til at købe et hus når lejligheden er solgt gør ikke at i kan få dispensation...Tværtimod taler det jo for at i ikke vil kunne tildeles dispensation ud over de 3 måneder, da du/i jo i værste fald kan købe en bolig til hver en tid.

I min anden post gjorde jeg opmærksom på at boligkravet normalt skal være opfyldt i perioden hvor din ægtefælle har opholdstilladelse på grundlag af FS. Det gjorde jeg fordi at du skrev "Men problemet vil jo kuj opstå hvis min nuværende bolig er solgt INDEN vi ansøger om familiesammenføring", da det virkede til at du var af den opfattelse at du/i kun skulle leve op til boligkravet på ansøgningstidspunktet. Det kan være at min opfattelse var forkert.

Der er tilfælde hvor i kan få dispensation for det, hvoraf et af de tilfælde vil være hvis du havde særbørn som du have fælles forældremyndighed over og så regelmæssigt (min hver anden weekend). Hvad der normalt kan give dispensation for boligkravet kan du læse her under dispensation.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm

I det tilfælde som du skitserer hvor lejligheden er solgt, og en ny bolig er købt, men overtagelsen først er om en måned, så har du jo dokumentation for at du/i vil leve op til boligkravet indenfor de 3 måneder som der står i bekendgørelsen.
Men det er jo også en helt anden situation end den du lagde op til i din oprindelige post, hvor du solgte lejligheden og så flyttede ind hos noget familie, mens du/i ledte efter en ny bolig, og du spurgte om det faktum at du/i var godkendt til at købe et hus, ville kunne give dispensation for at i kunne være boligløse ud over de 3 måneder.

Helate

Indlæg af Helate » 21.11.2011 11:46:36

Sorry hvis mor forrige indlæg lød lidt ubehøvlet. Det var ikke meningen, men kan godt se Det kan opfattes sådan. Og tak

soreng

Indlæg af soreng » 21.11.2011 11:58:24

Ingen problem.

Problemet er at der i det tilfælde som du sætter op hvor i har købt nyt med først kan overtage den en måned efter at i er fraflyttet lejligheden (eller 2,3 måneder for den sags skyld), måske nok er nogle regler om at du/i skal have passende bolig mens i er FS, men fordi at US ikke altid arbejder lige hurtigt (i dette tilfælde er det så til jeres fordel), er det rent praktisk ikke noget problem.

Grunden til at det ikke er noget problem er, at i fald at en lampe begynder at blinke hos US om at en person der har ophold på grundlag af FS nu ikke bor i en passende bolig, så sender US et brev til personen, og beder om en forklaring på dette, og man har deri mulighed for at skrive hvorfor man mener at opholdstilladelsen ikke skal tages fra din partner.
Det brev kommer ikke ind af postkassen lige med det samme, da US har meget andet at lave også. Men i det brev vil i jo bare forklare situationen, og før nogen hos US har fået taget sig sammen til at åbne jeres svar, og tilknytte jeres svar til sagen, vil i være flyttet ind i jeres nye hus, og problemet vil væres løst. :-D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2011 12:11:55

Jeg kender ikke til konkrete eksempler på denne problemstilling, men i lighed med Søren vil jeg da stærkt gå ud fra, at man vil finde en fornuftig løsning på sådanne problemer. F.eks. i form af at lade jer dokumentere via en købskontrakt, at I meget snart råder over en passende bolig igen.

Ved inddragelser af opholdstilladelser eller nægtelse af forlægelse er der jo også et proportionalitetsprincip, der skal være overholdt, for at man ikke krænker EMRK artikel 8 (retten til familieliv). Man kan derfor godt spørge sig selv, om boligkravet egentlig reelt kan håndhæves over for par, der skal forlænge deres opholdstilladelse, eller om det kun eksisterer på papiret.

Selv i sager om udvisning af kriminelle skal der jo tages hensyn til, om et eksisterende familieliv i Danmark bliver afbrudt, og om dette er proportionalt i forhold til forseelsens omfang. Og i den sammenhæng må man vel sige, at det ikke at opfylde et boligkrav er den rene bagatel ved siden af at begå noget, man kommer i fængsel for.

Så måske er denne problemstilling i virkeligheden ret så teoretisk.

Helate

Indlæg af Helate » 21.11.2011 12:17:00

Tak for jeres hjælp - jamen jeg er 100-meter mester i at gøre små problemer store :-)

Besvar