Nemmeste måde at få Thai kæreste ind i DK permanent?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jim G

Nemmeste måde at få Thai kæreste ind i DK permanent?

Indlæg af Jim G » 26.08.2011 16:09:44

Hej alle Jer der har prøvet dette. Jeg håber at I med Jeres råd kan hjælpe os.

Min kæreste er fra Thailand og jeg har besøgt hende 6 gange i Thailand over snart 2 år og hun har besøgt mig på turist visum 3 gange i år. Så vi har været meget samme i de sidste 2 år. Mit spørgsmål er:

HVORDAN FÅR JEG HENDE NEMMEST TIL DANMARK PERMANENT?

Jeg skal lige sige at:

- Jeg er ved at blive skilt fra min EX (er separeret), men vi bor sammen til huset er solgt og tager os af børnene og arbejder også fint sammen i mit lille firma. Vi har BEGGE ny kæreste så der er ingen problemer der.

- Jeg er selvstændig erhvervsdrivende med et lille handelsfirma.

- Jeg har også et lille smykkefirma i Thailand (2 ansatte) med import til danmark

- Jeg har lidt familie i Sverige og kan forstå /tale svensk.

- jeg har en au pair hvis, kontrakt udløber april 2011

- jeg ejer ud over mit hus med min EX også en lille ejendom med 2 lejemål (dog begge udlejet) indtil juni 2013. I kælderen er der dog en 80 kvm beboelig lejlighed med nyt køkken og toilet, men fordi at det er kælder må det ikke registreres som bolig.

Hvad er den nemmeste metode?

1. SKAL vi gifte os? Det kunne jo være rart at bo sammen ½-1 år inden vi beslutter os.

2. Er det 10 uger vi skal bo i Sverige eller England eller lignende for at hun nemt kan komme ind uden for meget besvær med prøver osv?

3. Kan jeg ansætte hende i mit firma og dermed gøre det nemmere, fx ansætte hende som trainee?

4. Kan jeg ansætte hende som min au pair når vi får solgt huset og jeg er flyttet til min egen bolig? (Min ex og jeg vil have delebørn dvs at de er skiftevis en uge hvert sted)

ja mulighederne mange og problemerne formentlig endnu flere......

Hvem kan komme med det bedste og enkleste forslag til hvordan min kæreste kommer til Danmark og bor permanent?

Håber at høre fra dem af Jer der mener at I kan give mig et godt input. Jeg takker på forhånd for hjælpen :o)

mvh
Jim

Jim G

Re: Nemmeste måde at få Thai kæreste ind i DK permanent?

Indlæg af Jim G » 27.08.2011 07:58:29

Jeg kommer lige i tanke om en anden mulighed.mine forældre er begge pensionister, og de opfylder kravet om at kunne få en au pair. Men er det et problem at hun HAR haft visum til danmark før for at besøge mig som kæreste? Altså er det et problem i forhold til at blivegodkendt som aupair? Hun bliver 30 d. 6 februar2012 og man må ikke være fyldt 30 så vi har lidt travlt....

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2011 11:12:53

Det med en au-pair kontrakt lugter fælt af pro-forma arrangement, så det kan ikke anbefales. I får næppe heller godkendt en kontrakt, når hun har besøgt dig som kæreste. Drop den idé.

Ansættelse i firmaet er en mulighed, men igen - der er ingen garanti for at hun får en opholdstilladelse på grundlag af en sådan kontrakt.

For at kunne bruge EU-reglerne skal I enten være gift eller kunne dokumentere mindst 18 mdr.s samliv. Du kan evt. overveje om det i forhold til børn og firma er muligt at flytte til Sverige og søge fs som kærester efter svenske nationale regler, så I kan afprøve forholdet mens i bor der. Det åbner så på langt sigt for muligheden for at flytte tilbage til DK efter EU-reglerne både med og uden at blive gift.

Men udefra set, så er det nok MINDRE omvæltende for alles tilværelse at I bliver gift og søger fs efter danske regler, og søger dispensation for diverse krav på grundlag af at du har to særbørn, som du så må sørge for at skaffe bevis (samværsaftale bekræftet af statsforvaltningen, underskreven erklæring fra din ex) for at du mindst har normalsamvær med (normalsamvær = hver anden week-end, nogle uger i diverse ferier). Inden I gifter jer, får du oprettet en ægtepagt med skilsmissesæreje, som i tilfælde af at ægteskabet ikke går dels sikrer dit firma, dels sikrer at din kommende kone bliver kompenseret for de udgifter, hun får ved at rykke sin tilværelse op med rode for at komme til DK, og de udgifter hun evt. vil få ved at måtte genetablere sig i Thailand.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 27.08.2011 18:38:29

HVor gamle er dine børn, hvis de er over en hvis alder ca. 7 år kan du få disp fra kravene da børne har opnået selvstændigtilknytning til dk.
hvis i vedlægger samværsaftale behøver den altså ikke er have været gennem statsamtet. jeg fik mion søns far til at underskrive et brev hvor jeg havde skrevet vores samværsaftale ned, altså den aftale vi selv har lavet engang, for at dokumentere hans underskrift havde jeg også afleverede forældremyndighedspapirene fra dengang han blev født.
Det va rimelig simpel og hurtigt.

og så slipper i for at skulle slippe for alle regler, eks som invandringsprøven og udannelsesniveau og hvad der nu ellers er af krav.... nok også en god ide at eks konen og dig flytter fra hinanden, US er ikke så gode til alternative familier :-D, og US kunne hurtig mistænke proforma ægteskab som er et af de grundlæggende krav i stadig skal leve op til

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2011 22:36:20

@ Durmaz, i det her tilfælde er det ligemeget, hvor gamle børnene er, blot de er under 18 år. Det afgørende er, om begge forældrene har mindst normalsamvær med børnene.

Det er KUN, hvis den danske ægtefælle har eneforældremyndighed over barnet, og barnet ikke har kontakt, eller meget lidt kontakt med den anden forældre, at det overhovedet kan komme på tale at lave en afgørelse, der tvinger et dansk barn ud af Danmark. Det er i et sådant tilfælde, at US skal vurdere, om barnet har en selvstændig tilknytning til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2011 04:03:30

Mindreaarige boern kan give dispensation i 2 situationer:

1) Hvis boernene har selvstaendig tilknytning til Danmark, hvilket som udgangspunkt er tilfaeldet, hvis de har boet her i 6-7 aar og har gaaet i dansk institution/skole

2) Hvis boernene har regelmaessigt samkvem med begge foraldre

I den beskrevne sag lyder det, som om 2) vil vaere tilfaeldet, og dermed skulle der vaere mulighed for dispensation. Men man kan naturligvis ikke soege om FS, saa laenge man er gift med en anden. Saa 1. skridt er faa gjort skilsmissen faerdig.

Jim G

Indlæg af Jim G » 30.04.2012 09:33:28

Tak for jeres svar.

Jeg ER skilt nu. Mine børn er 7 og 13 og jeg har dem hver anden uge, så alt det med samvær er 50/50.

Jeg har dog ET stort problem og det er at min ex og jeg ikke kan sælge huset så vi bor formelt sammen endnu. Det vi gør er at børnene bliver og hun tager til sin kæreste og bor hver anden uge og jeg har en lille kælderlejlighed (uden tilladelse til beboelse) som jeg sover i hver anden uge. Det fungerer faktisk vanvittigt fint for børnene at blive boende og min ex og jeg kommer fint ud af det sammen.
Mit firma ligger på vores adresse og vi arbejder endda stadig sammen. Hun arbejder for mig i mit lille firma.

Jeg HAR lavet en au pair ansøgning for min kæreste helt tilbage d. 21. december 2011 hvor hun skal være au pair for mine forældre der er pensionister og opfylder alle betingelser for at have en au pair. Men nu d. 30.04.12 har de været 4 måneder og 9 dage om det indtil videre. Når man ringer siger de bare at de vboil lægge en note på sagen og man kan prøve at ringe igen om 14 dage. Vi har ringet 7 gange og fået denne besked. SYV.

Hvem kan man klage til over sagsbehandling som ikke er US?

Må jeg invitere hende hertil på almindeligt visa mens mine forældre venter på svar? Kan det give problemer?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2012 09:40:53

Nej man kan ikke få et visum, når man har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling. Man kan klage til Ombudsmanden over offentlige myndigheders sagsbehandling, men jeg kan slet ikke se, at der er noget at klage over. En sagsbehandlingstid på godt 4 måneder er ikke specielt lang. Sagsbehandlingstiden for greencard og permanent opholdstilladelse såvel som forlængelser ligger pt. på omkring 11-12 måneder i gennemsnit.

Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering får som andre offentlige myndigheder tildelt begrænsede mandskabsmæssige ressourcer og har et meget stort antal sager, de skal behandle. Og det giver desværre anledning til kødannelser, lige som når der kun sidder en person i kassen i Netto lørdag formiddag. Hvis man ikke gider vente, står det en frit for at handle i Irma i stedet. Eller lade være med at søge om at blive au-pair i Danmark. For nu at udtrykke det lidt barskt.

Når du er blevet skilt, hvorfor trækker hun så ikke bare den au-pair ansøgning tilbage? Så kan hun søge om et alm. visum, og I kan gifte jer og søge familiesammenføring. Det er da meget mere regulært, som vi også drøftede det, da du startede tråden sidste år.

Jim G

Indlæg af Jim G » 30.04.2012 10:46:16

Jeg HAR nu sendt en klage til Folketingets ombudsmand. men mit gæt er at der sagtens kan gå en måned inden de kigger på sagen uden at der sker en pind i US.

Hvad i alverden gør man?

Kan jeg invitere hende på besøg i dk hos mig på turist visa mens jeg venter på au pair ansøgningen eller er det et problem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2012 11:32:36

Som allerede skrevet: Nej det kan du ikke, for udgangspunktet er, at man ikke kan få visum, medens man har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling. Så din kæreste må enten vente, til hun får svar på sin ansøgning om at blive au-pair i Danmark, eller trække den tilbage og herefter søge om et visum.

nikol

Indlæg af nikol » 01.05.2012 16:36:02

Har set på tv at det er skiftet lov så pensionister har ikke mulighed at har au-pair hjælp.
Ved ikke hvornår...... fra hvilken dato.
Behandligs tid er iriterende.
Det skal være en eller anden lov som siger hvis en sag kan ikke behendles i max. lovlig tid så bliver det til positiv svar.
Hvis det er en sådan lov tror ikke at de vil går over tid til en eneste sag.
Held og lykke med din sag :) .

Besvar