Anfordringsgarantien hvad betaler i ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

janniesiki
Geografisk sted: Danmark

Anfordringsgarantien hvad betaler i ?

Indlæg af janniesiki » 03.08.2011 23:22:02

Hejsa :-)
Jeg vil gerne spørge herinde i dette forum, hvad i betaler til / på jeres stillede garanti .
Det er åbenbart meget forskelligt tror jeg , fra bank til bank .
Min mand kom hertil i November 2005 på visum besøg, vi var så heldige at vi nåede at blive gift,inden hans udrejse . Så var vi mere heldige vi fik familiesammenføring :-) med den stillede garanti på 56. 500 mener jeg det var på det tidspunkt, nu efter min mand har bestået danskprøven er beløbet nedsat til det halve . Vi har lige skiftet bank til Nordea , og nu kommer mit spørgsmål ; Kan det virkelig være rigtigt at de har lavet garantien som et banklån ? de kalder det endda for et forbrugslån !!! vi skal betale 500 kr hver måned, på et lån vi ikke har fået :-( jeg blev så gal nede i banken.. men var jo nød til at underskrive deres papier, for at min mand kan blive i Dk.
Er meget spændt på at høre hvad i andre giver/ betaler for at have jeres andfordringsgaranti ???
i vores gamle bank løb der renter på ...men vi skulle ikke betale noget
mvh jannie

barefeet

Re: Anfordringsgarantien hvad betaler i ?

Indlæg af barefeet » 04.08.2011 07:18:12

Hej,

i min bank koster det ca. 500kr. pr. kvartal for en anfordrings garanti på 100.000DKR.

(JVF mail dialog med dem).

/S

soreng

Indlæg af soreng » 04.08.2011 08:06:20

Jvf en telefonsamtale jeg havde med min bankrådgiver, udsteder Danske bank per princip ikke pt anfordringsgarantier til at dække familiesammenføringer ol. så der skal man tage et almindeligt forbrugslån og så deponere pengene.

Vi satser så heldigvis på at får dispensation pga at jeg har særbørn i DK som jeg har delt forældremyndighed over og som jeg har regelmæssigt samvær med.

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 04.08.2011 21:25:27

Vi giver ca. 132 kr. pr. kvartal (det svinger lidt) for en anfordringsgaranti på 28000. Den var halveret fra 56000, på et tidspunkt efter jeg var færdig med sprogskole i 2006. Vi fik den oprindelige garanti i 2005.

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 08:42:33

Hejsa
Det er åbenbart meget forskelligt fra bank til bank ..
Min mand har også bestået dansk prøven og medborgerskabsprøven --
Men vores bank er desværre ikke inde i det her med garantien :(
den ene rådgiver mente ikke det skulle oprettes som banklån, men det mente filial chefen ( vi har fået nordea bank )
så vi må bare se glade ud, og betale 500 kr af på et forbrugslån, som det jo er lavet som ..fatter det ikke !!!

Thomas77
Geografisk sted: Vestegnen

Indlæg af Thomas77 » 05.08.2011 09:20:23

Vi betaler ca. 450 kr. i kvartalet på en garantistillelse i Sparekassen Sjælland på 66.000 kr. (fra 2010) Da jeg fik den oprettet var de meget hurtige, selv om min rådgiver gav udtryk for at han aldrig havde lavet sådan en før.

Jeg har også lidt friværdi i bolig de kan tage fra mig hvis de mister penge, og er vip-garant i pengeinstituttet mv., så det skal måske også med i betragtningen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2011 10:11:41

@janniesiki

At sikre sig gode vilkår i sin bank handler meget om ens egne forhandlingsevner samt naturligvis, hvor attraktiv en kunde man er for banken. Står man med ryggen mod muren, fordi man allerede har fået brevet fra US og derfor kun har 14 dage til at skaffe pengene til en garanti, jamen så er man allerede af den grund i en meget ringe forhandlingsposition.

Hvis andre skal lære noget af jeres erfaringer, må det derfor være at gå i gang med den proces, som det er at forhandle med sin bank - eller finde en ny bank - i god tid inden, afgørelsen fra US kommer.

Hvis din mand har bestået danskprøven, så skal I da se at få søgt om, at garantien nedsættes til det halve. Så kan I jo indfri en stor del af jeres lån til banken og dermed komme af med en del af møllestenen omkring jeres hals.

Resten må I så betragte som en slags tvungen opsparing, der jo heldigvis frigives, når din mand får permanent opholdstilladelse. Og jo hurtigere, I foretager den opsparing, jo mindre bliver renteudgiften til jeres banklån. Så bid tænderne sammen og find et ekstrajob eller lev af havregrød et års tid, så I kan få det overstået. Alle banklån, jeg kender til, indeholder mulighed for, at man kan foretage ekstra indbetalinger og dermed forkorte løbetiden.

Hvis jeres budget allerede er barberet ind til benet, og det er meget svært for jer at sætte f.eks. 3.000 kroner af om måneden til at afdrage på jeres banklån, så har du dermed også forklaringen på, hvorfor banken har givet jer så dårlige vilkår.

For at låne penge på gunstige vilkår skal man således - groft sagt - kunne bevise, at man egentlig slet ikke har brug for at låne. Er man derimod en fattigrøv, så kan man enten slet ikke låne, eller også får man nogle dårlige vilkår. Sådan er det, da bankerne er sat i Verden for at tjene penge til deres aktionærer, og det gør de bla. ved at kræve en høj pris for at låne penge ud til folk, hvis betalingsevne ikke er den bedste. Eller helt nægte sådanne personer muligheden for at få et lån.

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 10:12:53

Thomas77 skrev:Vi betaler ca. 450 kr. i kvartalet på en garantistillelse i Sparekassen Sjælland på 66.000 kr. (fra 2010) Da jeg fik den oprettet var de meget hurtige, selv om min rådgiver gav udtryk for at han aldrig havde lavet sådan en før.

Jeg har også lidt friværdi i bolig de kan tage fra mig hvis de mister penge, og er vip-garant i pengeinstituttet mv., så det skal måske også med i betragtningen.
Hejsa
Ja det er nok derfor...vi har ingeting af værdi :(

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 10:15:34

vi har fået den nedsat til det halve ... :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2011 10:17:15

Jamen så er det jo også overkommeligt at slippe af med resten af banklånet jævnfør mit forrige indlæg. Så det er bare det, I må gå efter.

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 10:21:39

fundiver199 skrev:Jamen så er det jo også overkommeligt at slippe af med resten af banklånet jævnfør mit forrige indlæg. Så det er bare det, I må gå efter.
Jamen vi lever så sparsommeligt som man kan ..kan bare ikke se hvorfor vi skal betale 500 kr af på et banklån ? penge vi aldrig for igen ?

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 10:22:55

janniesiki skrev:
fundiver199 skrev:Jamen så er det jo også overkommeligt at slippe af med resten af banklånet jævnfør mit forrige indlæg. Så det er bare det, I må gå efter.
Jamen vi lever så sparsommeligt som man kan ..kan bare ikke se hvorfor vi skal betale 500 kr af på et banklån ? penge vi aldrig for igen ?
Det er hver måned vi betaler 500 kr kunne forstå hvis det var pr . kvartal ..

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 10:23:47

janniesiki skrev:
janniesiki skrev:
Det er hver måned vi betaler 500 kr kunne forstå hvis det var pr . kvartal ..
Eller som før da vi havde anden bank....betalte renter af garatien

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2011 11:29:51

Når I har fået et banklån, så er de 500 kroner jo både renter og afdrag. Så før eller siden er lånet betalt ud. Og så er de penge, der står på deponeringskontoen jo jeres kvit og frit. Dvs. når din mand får permanent opholdstilladelse, eller hvis han udvandrer fra Danmark og derfor ikke skal "bruge" sin opholdstilladelse mere, så får du frigivet de cirka 30.000 kroner (plus tilskrevne renter), der står på din deponeringskonto.

Og derfor er noget af de 500 kroner, du betaler hver måned, en opsparing. Meget er dog også bare renter, fordi renten på lånet givetvis er meget højere end den rente, banken giver jer på deponeringskontoen. Det er derfor, at et alm. banklån er en meget dyr måde at skaffe penge til en garanti på.

Det er ikke anderledes end, at det også er meget dyrt at skaffe penge til f.eks. en rejse eller møbler til 30.000 kroner ved at låne pengene i banken og betale f.eks. 15% i årlig rente.

Og har man alligevel gjort det, fordi man ikke kunne vente, til man havde sparet de 30.000 kroner op, så kan man minimere sine renteudgifter ved at betale lånet tilbage så hurtigt som overhovedet muligt.

At låne 30.000 og betale tilbage over 10 år koster langt mere i rente end at låne 30.000 og betale tilbage over 1 år. Og igen gør det ingen forskel, om lånet er brugt til at stille en garanti eller til at købe møbler for.

Så igen: Hvis I har ekstra penge, så brug dem til at betale ind på lånet, så I kan komme af med det så hurtigt som muligt. Og når garantien så engang frigives, så har I dermed sparet op til en rejse eller en brugt bil eller hvad, I nu har lyst til.

janniesiki

Indlæg af janniesiki » 05.08.2011 11:47:29

Hejsa ..
Nej hvor er du dog sød :-)

Tænk jeg var slet ikke klar over at de penge bliver vores i sidste ende.vi har desværre ikke 30.000 vi kunne give dem .jeg har først rigtigt forstået meningen med det banken har lavet efter at have læst dit indlæg.tak for hjælpen :-)

Besvar