Jeg bliver mere og mere forvirret - jo mere jeg læser...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Twetty87

Jeg bliver mere og mere forvirret - jo mere jeg læser...

Indlæg af Twetty87 » 08.07.2011 14:58:22

Jeg er en pige på 24 år.
Jeg bor i en andelslejlighed på 56 kvm på Amager.
Har været fuldtids ansat de seneste 4 år.
Min forlovet er tyrkisk statsborger. 26 år. Og har ingen uddannelse - og har kun arbejdet på bar/resturant i sommmer perioden de seneste 7 år.
Vi vil rigtig gerne bo sammen i Danmark.
Vi har snart været sammen i 18 mdr - og han kommer til DK første gang på turist visum til Okt.
Her var planen at gifte os, på rådhuset.
Og efterfølgende næste sommer have strand bryllup i Tyrkiet.
Jeg kan godt skaffe 100.000 gennem min bank. Jeg har snakket med min bankrådgiver - og jeg kan indgå aftale med dem, så der står 100.000 kr - når vi søger om familie sammenføring.
Min forlovet kan flydende engelsk i skrift og tale.
Og eftersom jeg ikke bor i et ghetto område - burde vi kunne skaffe de sidste 20 point der.
Han er allerede i gang med at lære dansk.
Har købt et program man kan have på sin iphone. - så han lærer en del grundlæggende dansk. Plus jeg prøver at lærer ham så meget som muligt selv.
Og han vi har tilmeldt ham til sprog kursus når han kommer til okt.
Mit spørgsmål er - opfylder vi alle krav til at kunne søge opholdtilladelse til ham???
Er ikke helt sikker på at jeg forstår det om tilknytnings krav...
Ellers må vi flytte til sverige i en periode - og håbe på at jeg kan få fremlejet min lejlighed imellem tiden...
Men skal man så bo i Sverige i et år??? Eller er det ok at flytte tilbage til DK så snart man har fået opholdstilladelse der???
Håber der er nogen derude der kan hjælpe....

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Jeg bliver mere og mere forvirret - jo mere jeg læser...

Indlæg af Durmaz » 08.07.2011 15:40:26

Med de nye regler ved jeg ikke helt om i lever op tilreglerne det er vist også det der er mening at det skal være umuligt at gennemskue så flere opgiver på forhånd og flytter udlandsk :D .

Det med arbejdet skal jo være sammenhængende i 2,5 år ud af 3 det vil sige at hvis man som din mand arbejder kun i sommer halvåret så lever han ikke op til kravet. derudover kommer de til at kræve en del dokumentation såsom ansættelseskontrakter samt lønseddeler hvilket begge dele ikke altid er noget der bliver lavet.......

efter de nye regler anbefaler de fleste herinde at tage via sverige. Ifgl EU regler burde 12 uger hver nok, desvære kan man læse flere steder herinde at man skal være ret penippen med indsamlign af dokumentation på at man har været flyttet... hvis du bor i jylland og flytter til sverig så kan det jo godt tænkes de´r skal mindre dokumentation til end hvis du bor tæt på sverige... Flere oplever at 12 uger ikke er nok....

Når din man har fået opholdskort til sverige har han kun fået opholdtilladelse i sverige, i skal så når der er samlet nok dokumentation søge om opholdelse tilladelse til ham efter EU reglerne i danmark... Det er mest sikre at gøre det mens man stadig bor i sverig Så hvis man får afslag så skal man ikke til at flytte igen til sverig og starte forfra. ventetiden i sverige bruges jo også på at samle dokumentation.....
man må nok forvente at der nu bliver en del mere fokus på EU ansøgninger da flere vil benytte denne mulighed....

Hvad angår tilknytningskravet skal din kæreste have flere visumbesøg til dk før han lever op til det krav...

HVis du vil kan du kikke under de diskution emner med fs i sverig eller andre EU lande der er flere indlæg der du kan læse og blive kloger på..

Jeg kender ikke så meget til selve det praktiske i løsningen da min mand og jeg søgte efter nationale regler her inden reglerne blev lavede om

Men ellers så prøv at hendvende dig til dem der har brugt sverigsløsningen de vil helt sikkert gerne hjælpe dig

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 16:15:02

Hej! Du kan finde en beskrivelse af både de danske regler og EU-reglerne her på hjemmesiden under "jeg vil...."

Hvad angår de nye danske regler og de mange detaljer i dem, så er den bedste løsning sådan set at sætte et par timer af til at læse den officielle information om dem, som du finder her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Umiddelbart lyder det dog ikke, som om din forlovede kan opnå de krævede 60 point, så allerede der stopper festen vel for jeres vedkommende. Og det er nok også godt det samme, for personligt må jeg sige, at jeg efter de seneste stramninger er stået fuldstændig af mentalt over for de danske regler.

For mig er det et spørgsmål om værdighed og selvrespekt at sige, at jeg ikke gider stille op i et sådant cirkus, hvor den ægtefælle, jeg har valgt, skal måles og vejes og findes "værdig til Danmark".

Så mit klare råd er, at alle, som har muligheden for det, skal række politikerne i Folketinget en udstrakt langemand (også kaldet fuck-finger), ved at protestimmigrere til Sverige eller andre lande. Og hvis man absolut vil vende tilbage til Danmark igen, hvad jeg egentlig ikke anbefaler, så skal det naturligvis ske efter EU-reglerne.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 09.07.2011 16:47:40

"For mig er det et spørgsmål om værdighed og selvrespekt at sige, at jeg ikke gider stille op i et sådant cirkus, hvor den ægtefælle, jeg har valgt, skal måles og vejes og findes "værdig til Danmark". "

Nu er det ikke fordi jeg vil genoptage diskussionen, men du kan også vende den rundt og sige, at det ikke er Pia K. & Co., der skal bestemme, hvor man skal bo med sin ægtefælle.

Det vigtigste er for mig at se, at par, der ønsker at bo i Danmark skal vide, hvad de går ind til, mht. at klare betingelserne.

Jeg synes det er problematisk, hvis man tager modet fra folk, der ikke 'bare' kan bosætte sig i Sverige eller andre steder. Men de skal selvfølgelig vide, hvad de går ind til.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 09.07.2011 19:31:01

Problemet for den udenlandske kommende ægtefælle er at opnå nok point
som Fundiver skriver;

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... 120-point/

Om Twettys87 forlovedes engelskkundskaber rækker til engelsk prøve skal jeg lade være usagt

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... r_alte.pdf

Den forlovede har iøvrigt ingen uddannelse og er sæsonsarbejde.

Men umiddelbart ser de mere end svært ud, men heldigvis findes EU-reglerne som et langt mere overkommeligt alternativ for dette par.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 09.07.2011 21:07:35

Tusind tak for alle jeres svar...
Tror at vi vælger at få ophold via EU-reglerne...
Det andet bliver simpelthen for svært...
Så vil vi hellere bo i Sverige for en periode - så vi kan få lov til at være sammen resten af livet i DK - uden at skulle måles og vejes :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2011 07:20:39

Juma skrev:Jeg synes det er problematisk, hvis man tager modet fra folk, der ikke 'bare' kan bosætte sig i Sverige eller andre steder. Men de skal selvfølgelig vide, hvad de går ind til.
Nu skrev du jo, at du ikke ville tage diskussionen op igen, men det synes jeg da, at vi skal gøre, for der er ikke noget galt med diskussion og denne er både vigtig og principiel for mange af dem, der bruger ÆUG`s forum.

Og selvom jeg godt forstår, hvad du mener, så vil jeg vove den påstand, at hvis et par har mulighed for at leve op til alle de krav, der stilles efter de "nye" regler, så har det pågældende par naturligvis også mulighed for at bosætte sig i et andet EU/EØS-land i en periode.

For som hovedregel må man nok sige, at det kun er meget ressourcestærke par, der vil have mulighed for at opnå familiesammenføring efter de nye danske regler. Og er man ressourcestærk, så kan man altså også godt flytte sig.

Der kan så være nogle ganske få par, hvis situation er så speciel, at det måske alt i alt er bedre for dem at søge efter de danske regler, selvom de ikke har udsigt til at få dispensation. Det kan f.eks. være et par, hvor den udenlandske ægtefælle har de nødvendige point, hvor tilknytningskravet ikke stilles, og hvor danskeren har et godt job i Nordjylland, som hun nødig vil opgive. Eller måske er landmand og har en gård at passe.

For dette pars vedkommende kan jeg da godt forstå, hvis de vælger at stille op i "Cirkus Kjærsgård" og lade den laveste fællesnævner og den indre svinehund bestemme, hvilke vilkår der skal være gældende for deres fælles liv i Danmark.

Men som hovedregel mener jeg absolut, at folk bør tage sagen i egen hånd og selv bestemme, at det skal være EU-reglerne, der fastsætter vilkårene for deres fælles liv i Danmark eller et andet EU-land, i stedet for at lade sig drive rundt i manegen.

Alternativt kan man vente og se, hvem der vinder folketingsvalget til efteråret, og hvordan reglerne bliver derefter. For S og SF har jo sådan set lovet at rulle disse "nye" regler tilbage igen.

Det kunne også være en løsning for Twetty87, hvis hun har en lejlighed i Danmark, som hun ikke kan få lov til at fremleje, og kun nødig vil opgive. Lige nu arbejder manden jo i Tyrkiet, og når sæsonen er slut, kan han jo så komme på besøg i Danmark i 3 måneder og bruge tiden på at lære noget dansk.

Med lidt held er der så til den tid ikke ret længe til, at loven er lavet om igen. Eller alternativt ved vi, at VKO fortsætter (gud bevare Danmark), og så ved Twetty87 også, at hun bliver nødt til at flytte til Sverige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2011 09:43:34

Og så skal vi også lige huske Twetty87 på, at der er særlige regler for tyrkiske statsborgere - omend det uden særlig uddannelse er svært at benytte sig af dem til at få ophold. HAR man først opnået ophold, er det til gengæld lettere for tyrkere end for andre at bevare det.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rupper.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 12.07.2011 06:30:20

Alternativt kan man vente og se, hvem der vinder folketingsvalget til efteråret, og hvordan reglerne bliver derefter. For S og SF har jo sådan set lovet at rulle disse "nye" regler tilbage igen.

Men hvad har de lovet mht. permanent opholdstilladelse? Det kunne jeg ikke finde ud af ved at søge i deres hjemmesider.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2011 08:06:42

S og SF har sagt, at det nuværende pointsystem, som har været gældende siden marts 2010, skal laves om. Men de to partier har mig bekendt ikke sagt noget som helst konkret om, hvordan reglerne så skal være i stedet. Og jeg vil gætte på, at det også er noget, som der er ret stor intern uenighed om. Foruden naturligvis uenighed med de to mindre partier i oppositionen Radikale og Enhedslisten.

Desværre må man nok frygte for, at S og SF også på dette punkt vil være meget bange for den formodede folkestemning og ikke turde foretage andet end nogle mindre justeringer, således at der bevares et pointsystem af en eller anden art som betingelse for at få permanent opholdstilladelse.

Men jeg vil da gætte på, at det f.eks. vil blive muligt for både studerende og førtidspensionister og formentlig også for deltidsansatte at få permanent opholdstilladelse i Danmark, hvis vi får en ny regering.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 13.07.2011 13:55:03

Jeg tror godt vi kan forvente, at begge pointsystemer bliver afskaffet/forandret til det bedre.

Min bekymring går mere på, hvor hurtigt det kommer til at gå.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 14:40:57

Ja man kan godt frygte for, at ændringer i udlændingelovgivningen ikke vil være det, der står øverst på en evt. ny regerings arbejdsliste, og at det derfor kan komme til at tage noget tid. Under alle omstændigheder skal lovforslag jo først skrives, herefter sendes i høring og til sidst behandles 3 gange i Folketingssalen. Så vi er da i hvert fald nok et godt stykke inde i 2012, før der kommer nogen lovændringer på området.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 14.07.2011 14:19:36

Jeg tror det vil være direkte dumt at antage at en ændring af pointsystemet vil ske hurtigt. Det er i hvert fald ikke noget man bør basere sin fremtid på, for et er hvad politikerne siger, noget andet er hvad de så reelt gør.

Men, S og SF har jo lagt et konkret udspil frem. Men så skal der jo forhandles med de radikale og Enhedslisten og så kan resultatet jo komme til at se meget anderledes ud.

Der kan læses mere her:
http://www.sf.dk/uploads/media_items/re ... iginal.pdf

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2011 14:32:39

Den politiske aftale mellem S og SF, som du linker til, handler om reglerne for familiesammenføring og ikke om reglerne for permanent opholdstilladelse. Mig bekendt har S og SF ikke tilkendegivet noget konkret om, hvordan de mener, at reglerne for permanent opholdstilladelse skal være.

Pt. er der jo både pointsystemer for familiesammenføring og for permanent opholdstilladelse, og du er langt fra den første, som blander de to pointsystemer sammen. Det er der såmænd også mange danske journalister, der har gjort i deres dækning af emnet..... :oops:

Hvad angår familiesammenføringsreglerne, så skal S og SF ganske rigtigt blive enige med Enhedslisten og Radikale for at få flertal for deres aftale. Men man må sige, at S og SF her har fat i den lange ende. For hvis de fire partier ikke bliver enige, så fortsætter de nuværende regler jo bare uændret. Og de er jo endnu mere restriktive end dem, S og SF vil indføre, og som i praksis næsten svarer til dem, vi havde før 1. juli 2011.

Enhedslisten har derfor også allerede tilkendegivet, at de naturligvis vil stemme for alt, som er en forbedring af reglerne. Hvorimod Radikale har været noget mere insisterende i forhold til, at de vil have indflydelse på alle områder og også dette.

Hvad den "kamp" ender med, kan man kun gætte på. Men jeg tvivler på, at S og SF vil være særlig imødekommende over for radikalt pres på lige netop det område, da de har bundet ganske meget politisk prestige op på at sige, at de vil videreføre det, som nu er blevet til VKO´s gamle familiesammenføringsregler med nogle få modifikationer.

Personligt tror jeg derfor, at EU-domstolen og dens tolkning af unionsborgerskabet er det, som giver den største mulighed for at få genindført noget, der ligner et retskrav på familiesammenføring for danske statsborgere.

Den danske udlændinge- og integrationsdebat er således for mange år siden kørt så meget af sporet, at jeg er bange for, at det bliver meget svært at overtale selv en socialdemokratisk regering til frivilligt at indføre regler på området, som også ÆUG ville kunne være tilfreds med.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 15.07.2011 11:41:32

Tja forventet det værste, forbered dig på det væreste og bliv så rigtig glad hvis det ikke bliver så slem eller endog bedre.......

:-) det er den filosofi vi lever efter herhjemme...... jeg tror sgu ikke rigtig på at nogle politikker laver noget der pt er menneskeligt eller til at leve med.... Nå jeg snakker med alm dansker så bliver mange rigtig overrasket over når ejg fortæller om de forhold man lever under og med.... nogle tror faktisk at jeg tager pis på dem. Jeg tror faktisk det er et af problemerne Den almene dansker er ikke bevidst om hvad det egentlig er for nogle love de indføre. Måske den er ved at ændre sig, det skal jeg ikke kunne sige.... Egentlig tror jeg at måske den almene dansker også er ligeglad, det rammer jo ikke dem....

Så vi forventer altid det væreste, vi ved at vi egentlig slet ikke er ønsket her

Besvar