Hej alle,
Jeg har en russisk kæreste og vi har planlagt at blive gift næste år og at hun derefter skal bo i Danmark. Hun er ved at lære dansk i Rusland og har været i gang med det i 8-9 måneder nu.
Jeg har læst alt hvad jeg har kunnet finde, men jeg er stadig i tvivl om, jeg har styr på det hele. Derfor prøver jeg at skrive til Jer og håber på, at I vil give mig lidt feedback på den procedure jeg har tænkt mig at køre efter... Jeg lister det op i punktform for nemheds skyld.
1. Min forlovede kommer til Danmark på et 3 måneders turistvisum.
2. Vi bliver gift på rådhuset (Vi medbringer en bekræftet kopi af hendes russiske indenrigspas, påført en apostillepåtegning og oversat til engelsk eller dansk af en autoriseret translatør. Desuden foreviser vi hendes gyldige pas og gyldige 3 måneders visum. Derefter underskriver vi en § 11 b erklæring om, at vi har kendskab til Udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring.)
3. Vi søger om ægtefællesammenføring gennem Udlændingeservice (FA1 inklusiv nødvendige bilag og dokumentation) og betaler gebyr på knap 8000 DKK.
4. Udlændingeservice melder tilbage om sagen er enkel eller kompliceret, behandler sagen og melder tilbage (forhåbentlig efter 3 måneder) om hun er kvalificeret til at tage indvandringsprøven (Jeg har været dansk statsborger i 29 år og har en lejlighed på 67 m2.) (Så vidt jeg kan forstå vil min forlovede kunne få processuelt ophold imens. Er det korrekt?)
5. Min forlovede melder sig til Udlændingeprøven i Brøndby og vi betaler selv for prøven (3000 DKK). Hun består.
6. Jeg har på forkant med alt dette snakket med banken om bankgaranti på 100.000 DKK (anfordringsgaranti) så oprettelsen af en sådan, bør være en formalitet.
7. Min forlovede for lovlig opholdstilladelse i Danmark og skal lave en aktivitetsplan sammen med Arbejdsformidlingen.
Det er sådan jeg har forstået tingene hænger sammen.
Vil I kommentere dette og hjælpe mig med at få fyldt de ting ind, som mangler/eller jeg har misforstået. Da det her handler om en "all-in", så er det forbistret vigtigt, at alting er forstået korrekt.
På forhånd mange tak for hjælpen og jeg ser frem til at høre fra Jer.
Tjekliste... Mangler der noget?
-
Re: Tjekliste... Mangler der noget?
Så vidt jeg kan se, og huske fra vores sag, så har du styr på det hele.
To ting som jeg dog tror du allerede ved ig har styr på...
1. Du skal have et dokument fra kommunen udfyldt med at du ikke har modtaget nogen firm fir økonomisk hjælp. Den skal du have på kommunen i god tid, da det kan tage et par uger. Jeg fik dog min med med det samme
2. Når i skal giftes på kommunen så skal de også bruge et par uger til at få papirer i orden til bryllup. Så husk også at få det sat igang hurtigt efter din kommende kone kommer til dk.
To ting som jeg dog tror du allerede ved ig har styr på...
1. Du skal have et dokument fra kommunen udfyldt med at du ikke har modtaget nogen firm fir økonomisk hjælp. Den skal du have på kommunen i god tid, da det kan tage et par uger. Jeg fik dog min med med det samme
2. Når i skal giftes på kommunen så skal de også bruge et par uger til at få papirer i orden til bryllup. Så husk også at få det sat igang hurtigt efter din kommende kone kommer til dk.
Mange tak for det Hermes2005. Jeg var faktisk ikke klar over, at jeg skulle have et dokument, der bekræfter, at jeg ikke har modtaget nogen offentlig ydelse. Det undrer mig dog selvfølgelig ikke. Jeg går ud fra, at det skal sendes ind samtidig med ansøgningen om ægtefællesammenføringen.
Jeg har allerede haft kontaktet mit lokale borgmesterkontor og skabt en kontakt der, så jeg vil naturligvis kontakte dem igen, inden min forlovede kommer til landet, så alt vil være klart. Tak for rådet!
Jeg har allerede haft kontaktet mit lokale borgmesterkontor og skabt en kontakt der, så jeg vil naturligvis kontakte dem igen, inden min forlovede kommer til landet, så alt vil være klart. Tak for rådet!
-
Det dokument som beviser du ikke har modtaget hjælp er en del af ansøgningen. Så du skal bare have den printet ud og så går du ind med den ene side som omhandler at du ikke har fået hjælp. Og når du så har fået den tilbage fra kommunen, så kan du aflevere hele din ansøgning sammen med dokumentet til US