Hej
Min mand er i gang med at læse op til indvandringsprøven og ville lige høre om jeg er den eneste der undrer mig over at der i de 2 sprogprøveeksempler på forberedelsesdvd'en bliver brugt ord der ikke står i ordlisten?
I forberedelsesmaterialet til sprogprøven står der "....Dvd'en indeholder for det andet to eksempler på, hvordan en sprogprøve kan se ud. Den sprogprøve, som du skal op til, er ikke den samme, som de to, der er vist på dvd'en. Men de to eksempler giver dig et indtryk af, hvordan prøven er bygget op, og hvilke former for opgaver du kan få til sprogprøven".
Senere står der: "Dvd'en indeholder for det tredje en ordliste til sprogprøven. Her kan du se alle de ord, som indgår i sprogprøven. Du kan bruge ordlisten som en tjekliste: forstår du de ord på dansk, som bliver læst op?"
Det drejer sig om flere ord og i 4 eksempler skal man bruge ord der ikke står på ordlisten som svar på et spørgsmål, et eksempel er:
Spørgsmål: Hvad skal Thomas lave i weekenden?
Samtale:
A: Hvad skal du lave i weekenden, Thomas?
B: Ikke noget, jeg skal bare slappe af.
A: Det lyder dejligt.
I dette eksempel står hverken "noget", "bare", "slappe" eller "af" på ordlisten -ikke overraskende at min mand havde svært ved at svare.
Det skal så siges at der er mange spørgsmål i prøven og jeg tror ikke det er noget folk skal gå og være nervøse over, det er mere et stort irritationsmoment. Jeg håber ikke, at det direkte kommer til at påvirke nogles chancer for at bestå. Jeg er bekymret for, at det måske kan skabe forvirring til prøven at man lige pludseligt får et ukendt ord og at dette kan komme til at påvirke de følgende svar ligeledes.
I materialet står der ganske vist at sprogprøveeksemplerne ikke er de samme som den "rigtige" prøve og at de er vist for at give et indtryk af opbygningen af sprogprøven og hvilke former for opgaver der stilles. Måske kan man tolke dette som om, at det kun er i sprogprøveeksemplerne der er ord, der ikke står på ordlisten? I dette tilfælde synes jeg bare, at det er meget fejlvisende og med til at skabe forvirring.
Jer der allerede har været oppe: Var der ord i sprogprøven der ikke stod på ordlisten?
Måske er det bare mig der overreagerer, synes bare det er virkelig uprofessionelt at de ikke engang kan holde sig til ordene på ordlisten når de laver eksempler..
Forresten, hvis der er nogle der er interesserede i ordlisten, så sig til..