Evt. fs

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sena

Evt. fs

Indlæg af Sena » 30.11.2010 18:03:00

Hej.. Kan man blive familiesamført uden man har Dansk pas..

Hvad er det for en snakken om invandringsprøven og tyrker er der nogen der kan forklare nærmere..

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Evt. fs

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 20:34:20

efter hvad jeg har forstået så handler det om en tyrkisk arbejdstager som får sin man/kone herop, de slipper for indvandringsprøven

det betyder vist sådan her at en tyrkisk statsborger, der arbejder i danmark kan få sin familie herop lettere, og at familien slipper for indvandringsprøve.

For os der er dansk statsborger med tyrkiske ægtefæller betyder det ikke en dyt.... ægtefællen skal stadig op til til indvandringsprøven..

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 01.12.2010 10:34:13

Hvis man kan leve op til de efterhånden mange betingelser kan man godt få FS uden dansk pas.

Men det forudsætter, at man har haft permanent opholdstilladelse i mindst tre år.

Sena

Indlæg af Sena » 02.12.2010 20:07:11

Det drejer om en ven der gerne vil giftes han er 24 år har tyrkisk pas født og opvokset i dk og har haft opholdstilladelse siden..

Når du siger tyrkiskstatsborgere.. Gælder det os for ham så.. Han har tyskisk pas..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 07:39:00

Hvis din ven har arbejde eller er selvstændig, betyder det at han kan blive gift og søge fs til sin hustru uden at hustruen skal igennem indvandrings- og sprogprøve. Der skal heller ikke stilles økonomisk sikkerhed.

Tyrkiet og EF indgik i 1963 en aftale, som gradvist skulle medføre 'fri bevægelighed' for tyrkiske arbejdstagere. Det er denne aftale, som medfører at der nu kommer til at gælde særlige lempelige regler for tyrkere, der bor i EU, og søger om at få familiesammenføring.
Se på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
"Dommenes resultater må fortolkes således, at familiemedlemmer til i Danmark økonomisk aktive tyrkiske statsborgere efter omstændighederne ikke kan afkræves gebyrer, der ikke normalt pålægges familiemedlemmer, der familiesammenføres med herboende EU-borgere.

Udlændingemyndighederne har på denne baggrund vurderet, at kravet om indvandringsprøve og betaling af gebyr herfor ikke kan stilles over for udlændinge, der søger om familiesammenføring med en herboende tyrkisk statsborger, der er økonomisk aktiv som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder.

Det betyder altså, at disse familiemedlemmer er fritaget fra kravet om at bestå indvandringsprøven og betale et gebyr herfor, som ellers normalt er et krav for at få familiesammenføring.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan fritages fra kravet om indvandringsprøve, kan du rette henvendelse til Udlændingeservice.

Det kræver en konkret vurdering af forholdene i den enkelte sag at fastslå, om kravet om indvandringsprøve skal stilles eller ej. Det vil være muligt at få nærmere oplysninger herom hos Udlændingeservice, idet det dog bemærkes, at vurderingen af, om kravet om indvandringsprøven skal stilles, skal foretages på baggrund af de faktiske forhold, der er i den enkelte familie umiddelbart før, at der ellers ville kunne gives opholdstilladelse."
mh
Rådgiver for ÆUG

Sena

Indlæg af Sena » 03.12.2010 08:31:08

Min ven arbejder i postdanmark og har gjort det i omkring 3-4 år.. Han har dog ingen uddannelse..

Alt det du skrev gælder det for dem som har tyrkisk pas.. Det har han nemlig.. Hvad med den pointsystem bliver han også frikendt for det..

Jeg vil fortælle kort om deres bagrrund er der så en der kan vudere lidt om de har en chance..

Min ven er somsagt 24. Arbejder i postdanmark. Hans familie er i Danmark. Født og opvokset i Dk.. Har ingen Dansk pas.. Han har dog ingen lejlighed men det er ikke noget problem det kan lejes..

Pigen som er fra tyrkiet er 24, har tyrkisk pas.. Ingen arbejde..

Som jeg forstår så kan de blive familiesamført uden problem eller?..
Selvom han ikke har dansk pas.. Og de skal ikke på indvandringprøven begge to plus ikke stille sikkerhedskrav.. Er det rigtig forstået.. Skal jeg give dem den glade nyhed eller skal jeg samle flere oplysninger..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 10:00:47

Så vidt jeg kan læse ud af det, der står på nyidanmark, så vil tyrkiske statsborgere, der bor i EU, har arbejde eller er selvstændige, kunne få fs med deres ægtefæller og børn uden at der kan stilles krav om indvandrings- eller sprogprøve og betaling af ansøgningsgebyr.

Bolig, bankgaranti og de øvrige krav nævnes ikke. Der er endnu ikke nogen afgørelser om, hvorvidt disse krav også strider mod aftalen fra 1963 (jeg mener, de gør, men jeg har desværre ikke så meget at skulle have sagt). For at få sikkerhed for, på hvilke betingelser hans kone kan få fs er hun nærmest nødt til at søge, men det kan hun i hvert fald gøre uden at skulle lære dansk først.

Og det er NETOP fordi han ikke har dansk, men tyrkisk pas, at det vil være lettere :!: :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.12.2010 11:33:31

ÆUG og DRC vil forsøge at få afklaret rækkevidden af den dom, som tilsyneladende er blevet afsagt af EF-domstolen, og som - så vidt jeg har forstået det - handlede om, at Holland ikke måtte opkræve gebyr af dem, der ville sammenføres med en tyrkisk arbejdstager.

Jeg er enig i mh´s vurdering, at det må betyde en generelt udvidet adgang til FS for familiemedlemmer til tyrkiske arbejdstagere, men den danske regering vil selvfølgelig forsøge at fortolke dommen så snævert som overhovedet muligt.

Jeg tror, man må leve med, at der vil gå lidt tid, før det er endeligt afklaret.

Besvar