Giftes med en kineser

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Henrik.J

Giftes med en kineser

Indlæg af Henrik.J » 17.09.2010 19:17:10

Hej

Min kæreste vil meget gerne giftes med mig om et år. Sagen er den at hun blev separeret i juni måned og der skal gået år fra hun er separeret til hun kan blive gift. Nu er problemet at hendes studentervisa udløber i 2012 og det er hendes far der hjælper hende økonomisk. Det kan han bare ikke blive ved med, da det koster rigtig mange penge. Jeg er færdig med uddannelsen til socialrådgiver i januar 2011, men har fået revalidering i perioden. Efter hvad jeg har læst mig til skal der gå 3 år fra. at jeg kan gifte mig med hende eller hvad? Mener socialrådgiver er på positiv listen, så måske dispensation kunne være muligt? Jeg har sagt til hende, at det er meget vigtigt, at hun tager imod alt den støtte hun kan få hjemmefra. Er der ellers noget vi kan gøre? Jeg har ikke mulighed for at betale hendes uddannelse, så hun kan blive ved med at få forlænget hendes studentervisa. SU er ligesom udelukket da vi ikke er gift.

fundiver199

Re: Giftes med en kineser

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 09:33:04

Et job på positivlisten kan kun give dispensation for 24-års reglen og tilknytningskravet, ikke fra kravet om, at man ikke må have modtaget sociale ydelser i 3 år. Den bedste løsning vil være, at I gifter jer, når det er muligt, og herefter benytter jer af EU-reglerne. Se "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig". Alternativt kan din kæreste naturligvis fortsætte med sin individuelle opholdstilladelse, som ikke er afhængig af dig.

Henrik.J

Indlæg af Henrik.J » 19.09.2010 10:13:38

Det vil sige den eneste mulighed er at flytte til Sverige eller hun fortsætter med, at betale til uddannelse her i landet. Det lyder som en dyr løsning. :roll:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 10:43:05

Det gælder for alle danskere, hvis partner er fra et ikke-EU land, at den eneste reelle mulighed er at flytte til et andet EU-land i en periode. For Folketinget bliver jo ved med at stramme de nationale danske regler, og det bliver jo tydeligvis aldrig stramt nok for det herskende flertal, før alle udlændinge i Danmark er "sendt hjem". Og den slags kan man jo ikke forsvarligt indrette sin tilværelse efter.

Alene i 2010 har Folketinget ændret de 12 måneders "karantæne" til 36 måneder, de har indført en indvandringsprøve, som kommer til at give enorme problemer for en masse mennesker, og de har med tilbagevirkende kraft strammet reglerne for tidsubegrænset ophold så meget, at mange aldrig vil kunne opnå det.

Heller ikke selvom de kom til Danmark for 2, 4 eller 7 år siden og dermed på et tidspunkt, hvor de med rette kunne forvente, at tidsubegrænset opholdstilladelse ville være muligt, så de ikke risikerede at måtte rejse "hjem" igen efter 20 år i Danmark, bare fordi de blev skilt eller deres ægtefælle døde.

Alt dette er vedtaget inden for de sidste 5 måneder, og indvandringsprøven er slet ikke trådt i kraft endnu. Men allerede nu taler politikerne, som du sikkert har hørt, om at familiesammenføringsreglerne skal strammes yderligere. Det er derfor simpelthen ikke forsvarligt at lægge sin families liv og velbefindende i de danske politikeres hænder, og derfor er EU-reglerne den eneste realistiske vej frem, hvis ens partner er fra et andet land end Danmark.

Henrik.J

Indlæg af Henrik.J » 19.09.2010 10:59:18

Hvad vil der i grunden ske, hvis vi gifter os i Danmark alligevel?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 11:44:55

Ikke andet end at så er I gift. Men jeg tror nok, at du som så mange andre blander ægteskab og opholdstilladelse sammen. Det er en menneskeret for myndige personer at gifte sig, men et ægteskab med en dansker medfører ikke automatisk opholdstilladelse. Det er noget, man skal søge om, og kan risikere at få afslag på. F.eks. fordi ens danske ægtefælle har modtaget revalidering inden for de sidste 36 måneder og dermed ikke anses som værende "værdig" til at bo i Danmark med sin udenlandske ægtefælle.

Men I kan jo sagtens være gift og bo i hvert sit land. Eller bo sammen i et andet land. Det er der naturligvis intet i vejen for. Og et ægteskab påvirker jo heller ikke den opholdstilladelse, som din kæreste har i forvejen. Det er kun au-pairs, som skal være ugifte, og som derfor mister deres opholdstilladelse, hvis de under deres ophold i Danmark gifter sig med en dansker.

Henrik.J

Indlæg af Henrik.J » 19.09.2010 12:17:24

Mange tak for dit svar. Du har ret i, jeg blander tingene sammen. Vi må tage det som det kommer og, hun har jo stadig hendes Visa til 2012, så kan det være der sker noget positivt i mellemtiden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 12:31:00

Når du er færdig med din uddannelse i januar 2011, så er det jo rigtig oplagt at begynde at skrive dig op til nogle boliger i Sverige nu. Så kan du søge job i Hovedstadsområdet og flytte til Sverige, når du har fundet et job og er blevet selvforsørgende. At flytte til Sverige som nyuddannet arbejdsløs er mindre attraktivt, da du kun må tage dine danske dagpenge med dig i 3 måneder.

Men i princippet er 3 måneder jo på den anden side nok til, at du får status som EU-borger, så det kunne jo også være måden at gøre det på. Andre danskere har fået opholdskort til deres ægtefæller i Danmark på netop den måde, så I kan jo bare gøre det samme. Det vigtige er så bare, at du sørger for at kunne dokumentere din aktive jobsøgning i det EU-land, hvor I har boet.

Og det behøver jo ikke at være Sverige, det kunne lige så godt være Norge, Storbritannien, Tyskland eller whatever. Spanien og Grækenland er også medlemmer af EU, men jobsøgning i disse lande ser jo alt andet lige knap så seriøst ud :wink:

Besvar