En række spørgsmål vedr. fam. sammenføring - Tak for svar

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rasmus06

En række spørgsmål vedr. fam. sammenføring - Tak for svar

Indlæg af Rasmus06 » 19.08.2010 13:55:56

Hej allesammen. Min kæreste og jeg er i gang med en ansøgning om familiesammenføring. Vi afleverede i slutningen af juni en "Special Case" ansøgning på baggrund af en kræftdiagnose jeg har fået stillet.
Samtidig afleverede vi også en FA1 "Almindelig" ansøgning om familiesammenføring efter danske regler, da vi fandt at hvis vores situation ikke berettigede os til at søge som Special Case, kunne vi ligeså godt søge på almindeligvis med det samme.

Så nu da vi har modtaget kvitteringsbrevet er der efterhånden en række spørgsmål der har meldt sig. Vi forsøgte at ringe til vores sagsbehandler i hendes 3 timers ugentlige telefontid, men hun var selvfølgelig ikke på arbejde .... :)

1) Er der nogen der har erfaring mht bevilling af familiesammenføring som Special Case på baggrund af kræftsygdom? Evt. send mig en privat besked, da jeg er meget interesseret i at vide hvilken diagnose, og hvad udfaldet af ansøgningen blev.

2) Er det korrekt forstået at sikkerhedsstillelsen på 62.xxx kr kun er relevant hvis det er en "Almindelig" ansøgning der bliver godkendt, og at der intet økonomisk krav er hvis man får bevilliget ophold som Special Case?

3) Hvis en ansøgning bliver afvist, er det da på nogen måde muligt at få forlænget/fornyet et visum (som er udløbet primo august), uden at min kæreste må rejse hjem til Taiwan først? (Det er nogle dyre flybilletter!)

4) Hvis en ansøgning bliver afvist, og man modtager et brev med udrejsekrav indenfor X uger, kan man da søge om familiesammenføring igen på et nyt grundlag (indgåelse af ægteskab) og dermed få processuelt ophold?

5) Er det muligt at ansøge om nyt Schengen-visa i England når man er Taiwansk statsborger?

Jeg håber at jeg har udtrykt mig klart, og vil være utrolig glad hvis der er nogen med viden om disse anliggender der vil bruge deres tid på at give mig svar. På forhånd tak

Rasmus

fundiver199

Re: En række spørgsmål vedr. fam. sammenføring - Tak for svar

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 16:11:46

1) Pas.

2) Hvis du p.g.a. din sygdom ikke kan henvises til at flytte til din partners land, så vil alle krav blive frafaldet herunder bankgarantien.

3) Nej.

4) Nej.

5) Ja hvis man opholder sig lovligt i England. Hvis man bor i England, skal man desuden have en opholdstilladelse, som rækker 3 måneder ud over det planlagte ophold i Schengen. Hvis man ikke bor i England, så skal man ved afhentning af visum kunne fremvise en billet til det sted, hvor man bor, eller et andet sted, hvor man lovligt kan indrejse efter sin ferie i Danmark. Man kan f.eks. være på jordomrejse og efter besøget i Schengen fortsætte til Sydafrika eller Australien, og så videre.

Hvis I tænker på at undgå rejsen hele vejen til Taiwan, så skal I tage med i betragtning, at man højest må være i Schengen i 90 dage hvert halve år. Og 94 dage i Storbritannien koster nok en del mere end en flybillet til Taiwan.

Hvor længe har I kendt hinanden og boet sammen? Hvis I ikke har boet sammen i mindst 18-24 måneder, så vil jeres ansøgning med sikkerhed blive afvist, alene fordi I ikke er gift. Og det er p.t. for sent at gøre noget ved det nu, da din kærestes visum er udløbet, og man kan ikke blive gift i Danmark, når man kun er på processuelt ophold.

Rasmus06

Indlæg af Rasmus06 » 20.08.2010 08:21:20

Hej Fundiver199 - tak for dit hurtige og praecise svar!

Vi krydser fingre for at faa godkendt ansoegningen paa baggrund af min sygdom, men jeg har det bedst med at vaere godt forberedt i saadanne situationer...

Reglen om max 90 dages ophold i Schengen per halve aar, hvordan udregnes det?
Min kaereste ankom 5. maj, og skulle under normale omstaendigheder udrejse d. 2. august (efter 90 dage). Nu har hun jo selvfoelgelig processuelt ophold.
Hvis saa at vores ansoegning bliver returneret med et negativt svar, og hun fx. forlader Schengen d. 1. oktober, skal hun saa vente 93 dage fra udrejsedatoen, eller kan hun indrejse naar der er gaaet et halvt aar fra hendes sidste indrejse? (givet at hun modtager et nyt visum i tide selvfoelgelig)

Jeg synes selv at dette spoergsmaal er lidt besvaerligt, saa jeg haaber at jeg har udtrykt mig klart nok.

Endnu engang tak for hjaelpen.

Mvh Rasmus

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2010 09:59:10

Hmmmm. Hvis man tager reglerne bogstaveligt, så skulle der faktisk kunne beregnes en ny 6-måneders periode startende 5. november 2010, og i princippet burde det så være ligegyldigt, at de 90 dage blev overskredet i den forrige periode p.g.a. det processuelle ophold. Men det lyder næsten for godt til at være sandt, så forvent hellere, at hun i givet fald skal forlade Schengen i 93 dage, før hun kan rejse ind igen.

Men for at være helt ærlig, så ved jeg det ikke. Så vil du have et sikkert svar, så bliver du nødt til at spørge US skriftligt. Men det er nok ikke nogen særlig god ide at gøre det, før det evt. måtte blive aktuelt. For ellers lyder det jo nærmest, som om I forventer at få afslag. Og så er der tale om spekulation i muligheden for processuelt ophold, hvilket kan give 5 års visumkarantæne.

Så tag I nu tingene i den rækkefølge, de kommer, og nyd jeres tid sammen. Den kommer jo i hvert fald ikke dårligt tilbage.

Rasmus06

Indlæg af Rasmus06 » 20.08.2010 10:07:11

Det er et rigtig godt raad du kommer med der.

Det vil vi helt sikkert foelge. Endnu engang tak for hjaelpen :)

Besvar