INdvandringsprøven

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Miss Silver
Geografisk sted: Søborg

INdvandringsprøven

Indlæg af Miss Silver » 14.08.2010 11:33:04

Tja saa er det lige blevet svære

kan se man skal kunne dansk paa en hvis niveau i tale og da testen kun forgår på dansk skal man jo kunne tale og forstå en hvis niveau dansk eller???
Er det nogen der ved hvordan man evt kan skaffe noget matriale i dansk på de givene niveau der kræves.
er der nogen der har nogle gode råd om hvordan hule jeg skal kunne undervise min mand der befinder sig i sit hjemland. hvordan vi allerede nu kan forberede os.
er der nogen der ved præsist hvor dybt de går i de der vidensspørgsmål.

Noget jeg ikke forstår er hvornår præsist i forløbet man bliver beet om at tage testen er det 75 dage efter de har modtaget ansøgningen. eller er det når man har fåt ja til en familiesamføring og så derefter får 75 dage til at tage testen som det sidste man skal opfylde..

og hvis det er det sidste hvor lang tid kan man min regne med det tager at behandle en ansøgning om familiesamføring. hvad er erfaringen for jer andre er det 3 mdr eller.

Vi kan desvære ikke nå at søge inden oktober at en masse uheldige omstændigheder. der er nogle praktiske ting inden som skal være i orden. men sådan er livet jo og så kan vi jo ligeså godt allerede nu forberede os på det :-). han kan alligevel tideligst først komme til dk i det nye år. Sådan er livet jo bare og det må vi så indordne os efter

men må da ærlig indrømme er det virker mere og mere tillokkende bare at flytte til evt norge eller sverig og bruge EU...

det en

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: INdvandringsprøven

Indlæg af mh1 » 14.08.2010 11:50:10

Der skal kunne købes en 'undervisningspakke', men tilsyneladende er den ikke klar endnu. Det må dog være muligt at få materialet til modul 1 på danskuddannelse 1 og 2. Det vigtige er jo ikke, om det er præcis den samme bog, men om det er det rigtige niveau. Jeg er ret sikker på, at 'vidensprøven's emner vil ligge tæt på emnerne i den prøve, der stilles ved ansøgning om indfødsret, men nok på et lidt lavere niveau. Kan i skype sammen? det ville være en måde, du kan undervise ham på.

Sakset fra nyidanmark:
Hvad vil prøven bestå i?

Indvandringsprøven vil omfatte en prøve i dansk (sprogprøve) og en prøve i viden om Danmark og det danske samfund (vidensprøve).

Indvandringsprøvens sprogprøve indebærer, at prøvedeltageren skal kunne forstå og besvare simple direkte spørgsmål og vise et begrænset kendskab til hverdagsudtryk, en række standardformuleringer og almindelige høflighedsfraser.

:!: Sprogprøven vil være på niveauet A1-minus – et sprogniveau, der svarer til modul 1 på Danskuddannelse 1 og 2. Sprogprøven vil bestå af 40 spørgsmål. :!:

Indvandringsprøvens vidensprøve vil indebære, at prøvedeltageren skal vise at have opnået kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, ligestilling mellem kønnene, tros- og ytringsfrihed samt til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod vold, omskæring, forbud mod tvangsægteskaber, forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat m.v.

Vidensprøven vil bestå af 30 spørgsmål.

Sprogniveauet i vidensprøven vil være højere end A1-minus. Ordforrådet i vidensprøven vil lægge sig inden for rammerne af det forberedelsesmateriale, der vil blive udarbejdet til prøven.

Vil der være noget forberedelsesmateriale til prøven?

:!: Ja. Prøvetageren vil kunne anskaffe sig en forberedelsespakke med blandt andet en undervisningsfilm om det danske samfund, billeder fra filmen ledsaget af filmens nøgleinformationer, eksempler på sprogprøven, prøveinstruktioner m.v.

Forberedelsespakken er under udvikling. Pakken vil kunne købes umiddelbart før prøvens ikrafttræden. :!:

Filmen er lavet på dansk og indtalt på 18 fremmedsprog.

Derudover kan ansøgeren benytte forskelligt undervisningsmateriale, der i forvejen er tilgængeligt på bl.a. Integrationsministeriets hjemmeside: http://www.nyidanmark.dk.

Vil det kræve særlige forudsætninger at bestå prøven?

Indvandringsprøven vil foregå mundtligt, og samtlige elementer i forberedelsesmaterialet vil foreligge i en indtalt version. Der kræves således hverken læse- eller skrivefærdigheder for at bestå prøven, men det må forventes, at prøvetageren vil skulle afsætte væsentlig tid til at forberede sig til prøven.

Prøvetageren vil selv have ansvaret for at planlægge sin forberedelse, således at vedkommende vil være tilstrækkeligt forberedt, når prøven skal aflægges. Prøvetageren vil således selv have ansvaret for at vurdere, hvor megen forberedelse vedkommende har behov for for at bestå prøven.

Hvordan vil prøven foregå rent praktisk?

Prøven vil blive gennemført ved hjælp af et computerbaseret testsystem, som afspiller spørgsmålene og optager svarene på lydfiler. Til hvert spørgsmål i vidensprøven vil computeren vise et relevant billede fra undervisningsfilmen, ligesom der til tre ud af fire af sprogprøvens opgavetyper vil blive vist et billede.

Prøvesvarene vil efterfølgende blive bedømt af censorer beskikket af Udlændingeservice.

Både vidensprøven og sprogprøven vil foregå på dansk, hvilket betyder, at computeren vil læse spørgsmålene og opgaverne op på dansk, og at prøvedeltageren vil skulle besvare spørgsmålene på dansk.

Vil det koste noget at gå op til prøven?

Ja, alle driftsudgifterne vedrørende prøven vil blive finansieret ved brugerbetaling. Hvis ansøgeren ikke består prøven i første omgang og ønsker at aflægge prøven på ny, vil der skulle betales for en ny prøve. Gebyret vil blive fastsat på baggrund af en beregning af de faktiske omkostninger. Det forventes, at gebyret vil være cirka kr. 3.000.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2010 12:34:44

Miss Silver skrev:Noget jeg ikke forstår er hvornår præsist i forløbet man bliver beet om at tage testen er det 75 dage efter de har modtaget ansøgningen. eller er det når man har fåt ja til en familiesamføring og så derefter får 75 dage til at tage testen som det sidste man skal opfylde.
Det er den sidste mulighed, som du nævner. Der er således ingen, som bliver tvunget til at gå op til prøven og herefter får at vide, at de får afslag p.g.a. noget helt andet. Men omvendt kan man godt frivilligt vælge at tage prøven, før man har fået godkendt sin ansøgning, så der ikke går yderligere tid med at vente på prøven.

Men ja som du skriver, med denne nye prøve, med det nye pointsystem for tidsubegrænset ophold og i øvrigt også snart et ansøgningsgebyr på cirka 4.000, så er der da helt sikkert ufatteligt meget, som taler for at søge efter EU-reglerne, hvis man overhovedet har mulighed for det.

Miss Silver

Indlæg af Miss Silver » 15.08.2010 12:52:11

Tja som det ser ud nu. så kan jeg da godt se at min mand og jeg sikkert bliver nød til at finde en løsning hvori DK ikke indgår. Så må det blive sverig eller norge. Det er bare i vores situation ikke nogen særlig god løsning da der er et særbarn der skal tages hensyn til. havde det ikke været for det var vi bosat i udlandet for længe siden.

Jeg forstår ikke at man fra EU-sider ikke laver indgriben. Det kan da på ingen måde være holdbart hvis man i de nabolande til grænser op til DK skal stå for at tage i mod ikke både dansker men også deres ægtefæller/partner..

Jeg kan sagtens se pointen i de forskellige prøver og test vi har i dk. meeen syntes at det måske er ret meget at kræve at prøvetageren jo mere eller mindre allerede skal kunne gøre sig forståligt på dansk/ samt kunne svare på vigtige spørgsmål omkring det samfund man skal bo i, efter så kort tid.
Er der ikke allerede en sprogtest efter 14 mdr man skal bestå, der kunne man da have puttet vidensprøven ind også.

man kræver jo at ægtefællen skal have tilbragt en god sjat tid i dk allerede inden, hvilket kan være ret svært, både pga Visum regler men der er jo også et økonomisk aspekt, der er jo ingen der i dag kan være væk fra sit job i 6 mdr i løbet af et år for at være på ferie i dk, ej heller ingen dansker der kan rejse væk i så lang tid for at undervise sin partner

der er vel ikke andet for at Norge inden for 6 mdr får to nye tilflytter og så må det blive der vores fremtid skal være for en tid, men så skal han jo lære norsk og lære så ikke dansk. tsk tsk de er da ikke forkloge i regeringen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2010 13:23:14

Særbørn kan jo give dispensation, så formentlig har I ikke noget at bekymre jer om.

mbp

Indlæg af mbp » 15.08.2010 13:53:10

Dispensation, også fra indvandringprøven?
Det troede jeg ikke, men hvis det er sådan, er det da glædeligt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2010 14:08:27

Dispensation gives jo, fordi det ville være i strid med menneskerettighederne at give afslag. Så naturligvis dispenseres der fra alle krav, som ellers kunne give afslag. Ellers var det jo fuldstændig meningsløst at give dispensation.

mbp

Indlæg af mbp » 15.08.2010 14:44:52

Jeg har netop fået dispensation fra forsørgelses- og boligkravet.

Jeg må indrømme, at jeg tænkte det som dispensation fra garantien og boligkravet.

DVS at jeg også har fået dispensation i forhold til ydelser i henhold til lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven????

Også fremadrettet???

Ikke fordi det har den store betydning, men det er da blot rart at være helt på det rene med alt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2010 16:08:36

Ja det gør det. Dispensationen er jo givet fordi, du af en eller anden grund ikke kan henvises til at tage ophold i din ægtefælles hjemland.

Miss Silver

Indlæg af Miss Silver » 15.08.2010 16:38:20

Okej ja det lyder jo egentligt meget godt.

Egentlig er det eneste jeg ønsker disp fra Garantien alt det andet.

Egentlig ville jeg jo gerne at min mand jo kommer til at trives her i dk, og med det høre der jo også de sproglige færdigheder samt viden om det samfund han bor i. Så er egentlig på det rene med at selvfølglig skal han jo lære det... meeen syntes da det er urimelige krav at stille at det skal de gøre inde de kommer til landet.. nu har jeg været en del i min mands hjemland og jeg taler da ikke sproget andet end min, og er da først nu begyndt at forstå hvad det er for et land... tænk hvis de krævede det samme af min hvis vi flyttede derned ... jeg ville da dumpe det skal jo først læres og det gør man bedst hvis man lever der..

De kunne sgu ligeså godt bare sige .... bliver du gift så er din ægtefælle ikke velkommen i dk her vil vi kun have "rigtige" dansker :-)... så ved man da hvor man står haha

Men nu prøver jeg at finde noget matriale omkring det dansk niveau de skal kunne og så må han studere det selv indtil videre og så ser vi ad til den tid

PS:

ER DER NOGEN DER VED HVILKE MATRIALE DE BRUGER PÅ DANSKUDD 1-2

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2010 17:59:35

Hvis du har særbørn, så kan I jo bare skide på alt det lort, som politikerne finder på for at please det flertal i befolkningen, som har ladet sig indoktrinere til at tro, at alle deres problemer skyldes "de fremmede".

Hvis din mand får opholdstilladelse i Danmark, så tilbydes han jo et integrationsprogram, som bl.a. omfatter danskundervisning i op til 3 år. Så det kan da være fint nok at forberede sig ved at starte med at lære lidt dansk. Men omfanget af forberedelser må jo afhænge af, hvad han ellers har, som han skal passe af f.eks. job eller uddannelse.

alden

Indlæg af alden » 16.08.2010 13:40:22

jeg kan ike finder ud at dem som har send ansønning før 1oktober skal også til indvanrdringsprøven..vi har send ansønning 28maj i år...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2010 14:34:03

Efter hvad US hidtil har meldt ud, så bliver det kun dem, der har søgt efter 1. oktober 2010, der skal op til prøven. En skribent har dog prøvet at få US til at bekræfte dette skriftligt, og det kunne han ikke. Vel bl.a. fordi, at det slet ikke er US, som træffer den beslutning, men integrationsministeren selv. Men indtil videre er der altså intet, der tyder på, at også folk med verserende ansøgninger skulle blive omfattet af det nye krav.

alden

Indlæg af alden » 16.08.2010 15:44:44

TAK for svar...

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 17.08.2010 09:42:55

Jeg vil lige tilføje - i det tilfælde, at folk bliver meget skræmte over det at skulle kommunikere på dansk til en prøve - at A1 minus er et absolut lavt niveau, hvor man for eksempel kan acceptere at folk svarer sådan her :
Q : Hvordan går det ?
A : Jaj har er ok.
Og vel og mærke med masser af tid til at sidde og tænke over, hvad man skal sige...

Men, der er selvfølgelig mennesker, som har nemmere ved at lære sprog end andre.

Besvar