Den eneste mulighed

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
plysgaard

Den eneste mulighed

Indlæg af plysgaard » 18.07.2010 13:40:44

Hej

Jeg er en 24 årig mand, der har boet i Jylland hele mit liv (altså 100% dansk statsborger). Jeg gik hen og blev forelsket i en amerikansk pige, på ligeledes 24 år, under et kursus ophold i USA i septemper 2009. Vi blev ret hurtigt enige om at det her var den helt store kærlighed, og det resulterede så i at hun kom og besøgte mig i April i år.

Det ophold forstærkede bare vores følelser for hinanden og vi besluttede derfor at hun skulle komme til Danmark her til efteråret for at flytte sammen med mig. Pga. hendes høje uddannelsesniveau havde jeg den tro at det ville være nemt for hende at få arbejdstilladelse via det såkaldte Greencard. Men lige meget hvordan vi vender og drejer de regler, så kan vi højst få skrabet 85 point sammen!

Det stiller os i den uheldige situation at jeg kun kan se 1 løsning på vores problem, at gifte os, Hvilket jeg synes er helt uretfærdigt, at to unge forelskede mennesker som os, er tvunget til at gifte os hvis vi vil være sammen!!! (det skal siges at pga. mit arbejde kan jeg på ingen måde flytte til USA)

Så mit spørgsmål er:

Ville hun kunne komme og bo hos mig i de famøse 90 dage, hvor planen så ville være at gifte os inden den første uge er omme, og derved søge om FS dagen efter brylluppet?

fundiver199

Re: Den eneste mulighed

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 16:29:13

Ja så længe din kæreste iagttager "90 dage pr. 6 måneder" reglen, så kan hun rejse ind og ud af Schengen, som hun vil, idet hun er amerikansk statsborger og dermed visumfri.

Så naturligvis kan I gifte jer under hendes næste besøg og herefter søge om familiesammenføring. Det er sådan set lige ud af landevejen, hvis I ellers opfylder de forskellige regler og krav, som du kan læse om under "jeg vil... familiesammenføres".

Når din kæreste har søgt om opholdstilladelse (familiesammenføring) kan hun blive i Danmark, indtil ansøgningen er behandlet, på et såkaldt "processuelt ophold", hvor hun gjort sagt har de samme rettigheder som en turist. Hun behøver derfor ikke at rejse hjem, bare fordi US afgørelse først foreligger mere end 89 dage efter hendes indrejse i Schengen.

Husk at undersøge hos din kommune, præcis hvilke papirer din kæreste skal medbringe fra USA for at blive gift med dig i Danmark. Det er ret ærgerligt at blive afvist af kommunen, fordi din kærestes papirer f.eks. mangler en legalisering, så de præcise krav bør afklares, medens hun stadig er i USA og har mulighed for at få det ordnet.

plysgaard

Indlæg af plysgaard » 18.07.2010 16:44:29

Mange tak for svaret.

Jeg er ret sikker på at vi opfylder de gældende krav... dog er jeg noget usikker på hvordan jeg skal forholde mig til tilknytningskravet, fordi jeg synes det lyder som noget af en grå-zone.

Så jeg ved ikke om skal føle mig sikker når hun har været på besøg i Danmark i 14 dage tilbage i April...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 17:19:51

Tilknytningskravet er også beskrevet ret detaljeret under "jeg vil... familiesammenføres". Og som det fremgår, så er det primært din tilknytning til henholdsvis Danmark og USA, der lægges vægt på.

Så med mindre dine forældre er amerikanske indvandrere, og du selv har boet 3 år i USA, så er der næppe nogen grund til at tro, at du ikke opfylder tilknytningskravet.

plysgaard

Indlæg af plysgaard » 18.07.2010 17:57:58

Okay... jamen så er jeg straks laaaangt mere optimistisk omkring dette!

Faktisk er jeg blevet mere eller mindre rasende når jeg har læst og prøvet at forstå de forskellige krav på nyidanmark.dk!

Hvordan kan det være at en højt uddannet Amerikansk statsborger har langt dårligere vilkår med henblik på at søge arbejde i Danmark i forhold til f.eks. en rumænsk statsborger uden uddannelse overhovedet... det giver simpelthen ingen mening!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 19:27:11

Det er jo fordi, USA ikke er en del af EU, og derfor gælder der de samme regler for en amerikansk statsborger, som der gælder for en statsborger fra f.eks. Columbia, Philippinerne, Irak eller Somalia.

Der eksisterer ingen bilaterale aftaler omkring indvandring mellem USA og EU, så en dansk statsborger, der ønsker at bo i USA, skal også søge opholdstilladelse på lige fod med en statsborger fra de nævnte lande. Hvis dig og din kæreste ønskede at bo i USA, ville I således også være nødt til at gifte jer og søge om det, de på den side af Atlanten kalder for "familiesammenføring".

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 19:33:31

P.S. Nu nævner du green card ordningen. Men der er jo også en række andre ordninger for indvandring af arbejdskraft, herunder beløbsordningen. Hvis din kæreste kan skaffe sig et jobtilbud i Danmark med en månedsløn på mindst 33.000, så kan hun jo benytte den ordning, og tilsvarende er der også en positivliste med stillingsbetegnelser, hvor en ansættelse kan give opholdstilladelse, uanset om lønnen er < 33.000 om måneden.

Det særlige ved green card ordningen er alene, at man kan få lov at rejse til Danmark først og finde jobbet bagefter. Men med sit amerikanske pas kan din kæreste jo komme og gå, næsten som hun vil, så for hende vil det jo også være muligt at udføre en del jobsøgning i Danmark uden at få et "green card".

En anden mulighed for undgå at gifte sig, det er at slå sig ned i Sverige og søge efter deres nationale regler, som det er forklaret under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".

Men det vil naturligvis kræve et jobskifte fra din side, da det næppe er realistisk at pendle fra Sverige til Jylland. Her er vi Københavnere jo noget heldigere stillet, da vi p.g.a. Øresundsbroen har meget let adgang til arbejdsmarkedet i Hovedstadsområdet, selvom vi er flyttet i "kærlighedseksil" på den svenske side af Øresund.

plysgaard

Indlæg af plysgaard » 18.07.2010 19:55:49

Nu er jeg godt klar over hvorfor der er andre regler for en EU borger end en amerikansk statsborger, jeg skrev det kun i frustration over de europæiske/danske regler...

Ja vi har også set på de andre muligheder for arbejdstilladelser, og vi finder det urealistisk med hendes alder og erfaring at finde et job til 33.000kr i måneden. Hendes uddannelse er ikke at finde på positivlisten, dog har hun nogle specielle sprogevner (snakker 4 sprog flydende), så et firma ville måske finde det interessant at ansætte hende alene på de evner, da det nok ikke lige er så nemt at finde en dansk statsborger der snakker de sprog hun gør...

Jeg kan ikke forlade mit job i Jylland, så Sverige er ikke et emne vi har drøftet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 20:05:41

Ja men så er der vel ikke så megen tvivl om, at I må følge den "slagne vej" og gifte jer og søge opholdstilladelse til hende efter Udlændingelovens §9.

I den forbindelse er det værd at være opmærksom på, at indvandringsprøven er lige på trapperne. Så med mindre I skynder jer gevaldigt, så er det en god idé, hvis din kæreste hurtigst muligt begynder at sætte noget af sin fritid af til at lære dansk. Og samtidig bør du begynde at kigge dig om efter danskkurser, som man kan tage i Danmark mod betaling, selvom man ikke har opholdstilladelse, således at din kæreste kan være klar til at bestå indvandringsprøven senest 75 dage efter, at hun har fået bevilget opholdstilladelse.

Indvandringsprøven kommer nemlig til at kræve et niveau i dansk, som er højere end det, en flygtning normalt skal bruge 3 måneders professionel undervisning på et sprogcenter for at nå frem til.

plysgaard

Indlæg af plysgaard » 19.07.2010 13:04:34

Jo tak den prøve har jeg læst lidt om, men nu tager hun allerede dansk timer i San Francisco, og er lidt af et sprog-geni, så den prøve er vi skam ikke så bange for....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2010 13:41:23

Som du kan se i baloonfays tråd, så er det formentlig også kun folk, som ansøger efter 1. oktober, der vil skulle op til den nye prøve. Så der er jo stadig knap 3 måneder til at få sendt en ansøgning afsted.

Besvar