hjælp efter aktiv loven

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Yagmur

hjælp efter aktiv loven

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 10:47:16

Nu har jeg været nede ved kommunen for at få underskrevet papiret lov om socialt aktivpolitik.

Jeg har fået engangsydelse d.8/1-10 på 3500kr. efter bestemmelse AL 81 til etablering.

Hverken kommunen eller udlædingestyrelsen kan fortælle hvilken betydning det har i min sag??

Jeg vil gerne betale pengene tilbage hvis jeg skal være fri for alt det rod, men de siger jeg ik skal betale dem tilbage.

Pyhaa og så står jeg til en revildering på 3 år. som jeg skal underskrive d.1/8-20

Hvordan ser det så ud for mig mon?? Nogen der har erfaring??

fundiver199

Re: hjælp efter aktiv loven

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 11:00:02

Det er en betingelse for ægtefællesammenføring efter de danske regler, at den herboende ikke har modtaget ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik i 3 år på det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen til den udenlandske ægtefælle udstedes. Og både engangsydelser og revalidering hører under Lov om Aktiv Socialpolitik.

Så hvis du tænker på mulighederne for, at din kæreste kan få en opholdstilladelse i Danmark, så ser de da meget dårlige ud. Men mindre du opfylder en af betingelserne for at få dispensation, som f.eks. at du er flygtning og ikke sikkert kan bo i din ægtefælles hjemland, eller at du har særbørn i Danmark. Det kan du alt sammen læse mere om under ”jeg vil…. familiesammenføres”.

I kan stadig søge efter EU-reglerne, selvom du har modtaget sociale ydelser. Men du kan ikke tage en dansk revalideringsydelse med dig til et andet land, så du må groft sagt vælge mellem revalidering og familiesammenføring. Så det er vist tid til at gå i tænkeboks og overveje hele situationen godt og grundigt.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.07.2010 11:04:41

Grundprincippet er, at hvis man har modtaget en ydelse efter aktivloven eller integrationsloven, så klapper fælden. At man tilbyder at betale pengene tilbage, gør ingen forskel. Det afgørende er, om kommunen har udbetalt nogle penge til dig.

Der er dog nogle undtagelser herfor. Hvis ydelsen er udbetalt i stedet for barselsdagpenge eller feriepenge, så sætter det ikke en familiesammenføring på stand-by 3 år frem.

Alle øvrige ydelser efter de to love vil få negative konsekvenser i forhold til en ansøgning om familiesammenføring.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.07.2010 11:32:07

Det ser ærlig talt meget ud til at jeres planlægning skal være meget langsigtet - din kæreste må nok affinde sig med at han skal sætte 15 mdr. af sit liv af til militærtjeneste (han må se på den lyse side: havde vi været i 1886 skulle han ind og springe i 6 ÅR :wink: ).

I mellemtiden kan du gå i gang med din revalidering, og så har du jo valget mellem at gøre den færdig, mens i vedligeholder et langdistanceforhold efter at din kæreste er færdig med militæret, eller springe fra revalideringen og flytte til Sverige. Efter militæret kan han måske også få arbejdsgiver med på at han jævnligt skal til DK for kortere eller længere tid, eller måske endog blive udstationeret som korrespondent. Det positive for dig er, at hvis i bliver nødt til at bruge Sveriges-løsningen er der god tid til at planlægge en tilværelse i Sverige, finde bolig, job eller uddannelse mv.

Vi har haft et forløb, hvor vi igennem 7-8 år jævnligt måtte bo hver for sig og nøjes med helt ned til 10 dages samvær ud af 4 mdr., så det lader sig gøre at holde sammen, selv om man nok ikke ville have troet det, hvis man havde fået sådanne betingelser at vide på forhånd :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 11:52:51

Jeg har boet i sverige i 4 år for ca. 2 år siden:) kan jeg så ik bruge den regel??

Hvorfor skal det hele os være så besværligt.. ihaa

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 12:08:34

Nej dit tidligere ophold i Sverige kan ikke bruges til noget i den forbindelse. EU-reglerne giver dig kun mulighed for at fortsætte et eksisterende familieliv, når du vender tilbage til dit eget land, og derfor er der både krav om, at din ægtefælle skal have boet sammen med dig i det pågældende land, og at I skal flytte til Danmark samtidig.

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 12:23:25

Jeg venter med at skrive under på revilderingspapirene indtil vi har søgt fs, min kæreste kommer om 1 måned, så må vi se hvad der sker.

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 12:27:37

Jeg er ik så glad ligenu:(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 12:50:10

Det hjælper ikke noget at vente med at underskrive revalideringspapirerne, til I har søgt om FS, da betingelsen om ikke at have modtaget sociale ydelser også skal være opfyldt, når opholdstilladelsen udstedes samt i de mindst 4 år, som går, indtil den kan gøres tidsubegrænset.

Nu ved jeg ikke, hvad baggrunden for din revalidering er. Men hvis det er meningen, at du skal tage en uddannelse på revalidering, så er det værd at være opmærksom på, at SU i modsætning til revalidering ikke står i vejen for familiesammenføring, og SU kan i modsætning til revalidering også tages med til udlandet. Hvilket jo åbner mulighed for, at I kan søge efter EU-reglerne.

Så du kan blive nødt til at vælge mellem den ekstra hjælp til at tage en uddannelse, som revalidering er, og muligheden for at komme til at bo sammen med din kæreste i Danmark inden for de næste mange år. Og det valg må du jo så bare træffe, også selvom du føler, at det er hårdt.

Det er sikkert en ringe trøst, men der er jo mange andre end jer, som også har problemer med den danske udlændingelov. Det er sådan set derfor, at foreningen ÆUG blev stiftet tilbage i 1996, hvor de første begrænsninger i retten til familiesammenføring blev indført af Nyrupregeringen.

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 12:52:45

Jeg har lige ringet til dem, de siger beløbet er højt og jeg nok skal argumentere hvorfor og hvad de er brugt til. Det kan jeg så godt ellers skal jeg høre ad om jeg ikke kan betale dem tilbage.

Jeg skal høre min kommune ad om revildering går indunder loven om aktiv socialpolitik.

Jeg kan jo vælge at sige nej til det og få su, der er så 5000kr. i forskel i udbetaling, men det vil jeg hellere.

Jeg er bare så ked af det nu...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.07.2010 13:03:09

Når du allerede har fået en engangsydelse, så er der allerede 3 års karantæne, inden du kan få bevilget fs til en ægtefælle. Så løbet er allerede kørt, hvad det angår, inden for de næste 3 år. Uanset om du betaler pengene tilbage eller ej.

Eneste anden vej at gå er at søge efter EU-regler. Jeg ved ikke, om du kan få din revalideringsydelse med dig til udlandet, men hvis du kan, ville det jo være oplagt.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.07.2010 13:10:22

Hvis du havde kunnet skue ind i fremtiden, ville du kunne være blevet svensk statsborger, mens du boede i Sverige (for dansk statsborger er kravet 2 års bopæl), og så ville du kunne have brugt det til noget. Men som det er nu, er der altså en hel del forhindringer - ikke bare de 3.000 kr., men også meget andet.

I øvrigt er der måske lidt godt at hente her:
Notat (af 26. Juli 2005) om ændring af praksis for administration af kravet i udlændingelovens § 9, stk. 5 (selvforsørgelseskravet).
… “Der indføres en bagatelgrænse i sager om selvforsørgelseskravet.
I tilfælde, hvor den herboende ægtefælle over en kort periode har modtaget enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse eller ydelser, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, vil modtagelsen af sådanne ydelser ikke bevirke, at der gives afslag på opholdstilladelse grundet selvforsørgelseskravet.”

Om 3.000 kr. er over eller under bagatelgrænsen kan jeg ikke finde noget om (i afgørelsen var der tale om lige godt 900 kr.), men der er jo i hvert fald tale om en engangsydelse, og de er vel næppe 'direkte relateret til forsørgelse' - men det er jo noget elastisk noget, og er der andre hindringer, såsom forsørgerevne (som der jo er), tilknytning (som din mand måske ikke endnu har til DK?), så ville jeg råde dig til ikke at prøve at søge fs, for er det oplagt at i ikke kan få det, vil din mand få en endog meget kort udrejsefrist, og når han så kommer tilbage til Tyrkiet står der nok nogen klar til at tage ham med dertil, hvor han skulle have mødt til session.
mh
Rådgiver for ÆUG

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 12.07.2010 13:21:07

Vi prøvet at søge og argumentere for de 3500kr. imorgen vil jeg høre om de kan betales tilbage eventuelt.

Vi tager det en dag ad gangen, nu kommer han snart og så skal vi giftes. De sagde på udlædingestyrelsen de ville kigge sagen igennem og vudere, så må jeg bare sige nej til revildering og ja til su, andet er der ikke for.

Han kommer på arbejdsvisum og vender hjem, imens søger vi om fs, der er ingen grund til han sidder og triller tommelfinger i dk.

Hvis vi får fs. kan ha nstadig bruge sit arbejdsvisum og komme herop, vi må prøve:(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 13:26:35

mh har ret. Det fremgår af Udlændingelovens §9 stk 5, at ”enkeltstående ydelser på mindre beløb” ikke er omfattet af reglen. Og dette blev der IKKE ændret på, da man i maj 2010 ved lov nr. 572 ændrede ”1 år” til ”3 år”.

Så har Yagmur ikke modtaget andet end de 3.000 kroner inden for de sidste 3 år, er det derfor ikke nødvendigvis udsigtsløst at søge om familiesammenføring med ægtefællen. Men som mh skriver, så er der jo også en række andre krav og betingelser, som skal være opfyldt, herunder boligkrav og tilknytningskrav m.m.

Og jeg må indrømme, at hvis jeg var i Yagmurs situation, så ville jeg søge at få en skriftlig forhåndstilkendegivelse fra US om, hvorvidt de 3.000 kroner falder ind under undtagelsesbestemmelserne i §9 stk 5 eller ej. Og desuden er det nok nødvendigt, at ansøgningen om revalidering slet og ret trækkes tilbage, da kommunen vel i modsat fald vil videregive den oplysning til US, at referenten har søgt om og er blevet bevilget revalidering.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.07.2010 13:28:20

Bare endnu engang: det hjælper ikke en dyt at betale pengene tilbage, når de en gang er modtaget, i hvert fald ikke, hvis de har været hævet og brugt. Det kunne have hjulpet at afvise dem ved at meddele banken at du ikke ville modtage dem, men det er nok for sent.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar